اوباما: روسیه بر مبارزه با داعش متمرکز شود

۲۸ آبان ۱۳۹۴ | ۰۲:۱۴ کد : ۱۹۵۳۸۷۸ سرخط اخبار

رئیس جمهور آمریکا ضمن تأکید بر اختلافات واشنگتن و مسکو در خصوص ادامه حضور «بشار اسد» در قدرت، گفت که از تلاش روسیه برای مقابله با تکفیری های «داعش» حمایت می کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در سفر خود به «مانیل» پایتخت فیلیپین تصریح کرد که آمریکا از تلاش های روسیه برای مقابله با تکفیری های داعش حمایت می کند.

بنا به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور آمریکا در «مانیل» پایتخت فیلیپین ضمن تأکید بر وجود اختلاف میان واشنگتن-مسکو در خصوص ادامه حضور «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در قدرت تأکید کرد که روسیه در مذاکرات اخیر درباره سوریه شریک مؤثری بوده است.

باراک اوباما در حاشیه نشست «اپک» در «مانیل» تصریح کرد، روسیه «در مذاکرات وین در تلاش برای ایجاد یک گذار سیاسی در سوریه شریک موثری بود.»

وی همچنین بر لزوم تغییر رویکرد روسیه درباره بشار اسد تأکید کرد و گفت که روسیه می تواند تمرکز را از حمایت از بشار اسد به مبارزه قوی تر با داعش تغییر مسیر دهد.

اوباما تأکید کرد که اگر واشنگتن و مسکو بتوانند بر اختلافاتشان درباره سوریه فایق آیند، همکاری نظامی بین روسیه و آمریکا احتمالاً گسترش می یابد.

با اینحال رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که علیرغم اختلافاتی که با روسیه درباره سوریه دارد، مانع یافتن راهی برای آتش بس نشده است.

اوباما همچنین از آندسته از جمهوری خواهانی که خواستار منع ورود پناهجویان به آمریکا شدند، انتقاد کرد و گفت: «ظاهراً آنها از بیوه زنان و یتیمانی که وارد آمریکا می شوند، می هراسند.»

رئیس جمهور آمریکا ضمن به تمسخر گرفتن رهبران جمهوری خواه به دلیل آنکه فکر می کنند، سرسخت و جدی هستند، گفت که اینگونه لفاظی های جمهوری خواهان به ابزار قوی تکفیری های داعش برای نیروگیری تبدیل می شود.

اوباما تصریح کرد که فرایند بازرسی از آندسته از آوارگانی که قصد ورود به آمریکا را دارند بسیار دقیق است و گفت که تصمیمات خوب را «بر اساس هیجانات زیاد» یا خطر اغراق آمیز اتخاذ نمی کند.

وی اینگونه ادامه داد: «عملکرد خوبی نیست که در واکنش به یک حمله تروریستی، به سمت ترس و وحشت حرکت کنیم.»

این اظهارات اوباما در حین دیدار با «بنیگنو آکوئینو» رئیس جمهور فیلیپین در واقع شدیدترین واکنش به نوع برخورد جمهوری خواهان به حملات تروریستی پاریس به حساب می آید.

در حمله تروریستی اوایل شنبه پاریس، ۱۲۹ نفر جان خود را از دست دادند و صدها نفر دیگر زخمی شدند و تکفیری های داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفتند.

جمهوری خواهان کنگره و نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا در واکنش به این حملات پاریس خواستار بسته شدن مرزهای آمریکا برای آوارگان سوری شدند اما دولت اوباما هیچ نشانه ای مبتنی بر عقب نشینی از طرح خود برای پذیرش ۱۰ هزار آواره سوری دیگر در آمریکا نشان نداد.

اوباما تأکید کرد که ایده پذیرش فقط مسیحیان در واقع در تضاد با موضع گیری های سیاسی است که آمریکا تاکنون مطرح کرده است و برخلاف ارزش های آمریکا است.


نظر شما :