صالحی: امضاهای سند اراک تکمیل شد

۲۹ آبان ۱۳۹۴ | ۰۳:۴۵ کد : ۱۹۵۳۹۱۷ سرخط اخبار
دکتر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی از تکمیل امضاهای سند بازطراحی ومدرن سازی راکتور تحقیقاتی اراک خبر داد و گفت : اکنون راه برای اجرای کامل برجام هموار شده است.
 
معاون رییس جمهوری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امروز مطلع شدیم همه وزیران خارجه شش کشور طرف مذاکره و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سند بازطراحی و مدرن سازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را امضا کرده اند و ازاین پس این سند رسمیت دارد.
 
وی گفت: بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) قرار بر این بود که طرف مقابل ما نسبت به همکاری در بازطراحی راکتور تحقیقاتی اراک تضمین دهد که اکنون این کار انجام شده است.
 
رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: با توجه به این که این سند به امضای شش کشور به نمایندگی از شش دولت و نیز اتحادیه اروپا رسیده دارای اعتبار بالای سیاسی، حقوقی و بین المللی است. در این سند آنها اعلام کرده اند در طراحی، تامین تجهیزات و مراحل مختلف کار با جمهوری اسلامی ایران همکاری خواهند داشت.
 
صالحی درباره زمان اجرای این سند گفت: شروع کار ما در مورد راکتور اراک دو شرط داشت ؛ یکی صدورقطعنامه شورای حکام بر اساس بند 14 برجام ؛ با رویکرد بسته شدن پرونده مسائل گذشته و دیگری ارائه تضمین های لازم از طرف مقابل نسبت به اجرای تعهدات.
 
وی تاکید کرد: نامه مقام معظم رهبری و قانون اقدام متقابل مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد برجام و شروطی که در ان نامه و قانون مصوب مجلس آمده همواره مورد توجه سازمان بوده و بر اساس آن اقدامات خود را تنظیم می کند.
 
معاون رییس جمهوری افزود: همانطور که طرف مقابل ما در مورد شورای امنیت سازمان ملل اقدام به لغو قطعنامه های قبلی کرد، در این مورد هم با توجه به توافق صورت گرفته با رویکرد بسته شدن پرونده موضوعات گذشته باید قطعنامه ای در شورای حکام صادر شود.
 
وی اظهار داشت : همزمان مذاکرات در سطح تجاری با چین را آغاز کرده ایم وامیدواریم تا بعد از 15 دسامبر- 24 آذر- همه زمینه های لازم برای اجرای کامل برجام فراهم شود.
 
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره گزارش آمانو از کاهش سانتریفیوژها در فوردو و علت اجرای این کار در ایران گفت: ما اجرای برجام را در دستور کار خود قرار داده ایم و آن بخش از اقدامات مربوط به برجام را که بازگشت پذیر و زمان بر است را بلافاصله بعد از ابلاغ قانون برجام شروع کرده ایم.
 
صالحی افزود: امیدواریم این کار به نحوی پیش برود که ما بعد از اعلام بسته شدن پرونده مسائل گذشته در شورای حکام بتوانیم در کمترین مدت، تاریخ اجرای قطعی برجام را محقق کنیم. 
 
معاون رییس جمهور تاکید کرد: برای ما مهم است که این زمان ضمن در نظر گرفتن اصل تضمین های طرف مقابل، هرچه کوتاه تر باشد وتا حد ممکن از تاخیر در اجرای برجام و رفع کامل تحریم ها در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک جلوگیری شود.
 
رییس سازمان انرژی اتمی در جواب به سوالی در ارزیابی گزارش تازه آژانس نیز گفت: گزارش تازه آژانس نسبتا خوب بود. اشاره داشت که جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ انحرافی در برنامه هسته ای ایران دیده نمی شود.
 
وی اضافه کرد: اگر به اظهارات اخیر آقای آمانو در بروکسل و نیویورک نیز توجه کنیم به نظر می رسد آژانس بتدریج در مسیر درست خود قرار گرفته است. امیدواریم روز 15 دسامبر- 24 آذر- روز پایان پرداختن به مسائل گذشته ایران باشد.
 
صالحی تاکید کرد باید بعد از آن تاریخ ، اجرای برجام را محقق کنیم که عملا این موضوع بستگی به سرعت اقدامات ما دارد. چرا که اروپا و آمریکا دستورالعمل های لازم د رخصوص رفع تحریم ها را صادر کرده اند.

کلید واژه ها: اراک


نظر شما :