واکنش علا‌ء‌الدین بروجردی به اظهارات اخیر آمانو

۰۸ آذر ۱۳۹۴ | ۰۵:۰۲ کد : ۱۹۵۴۲۵۹ سرخط اخبار

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی نسبت به اظهارات اخیر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، علاءالدین بروجردی در نشست خبری در پایان بازدید از تأسیسات هسته ای نطنز اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی در چارچوب مصوبه مجلس باید هر 6 ماه یک بار در صحن علنی گزارشی از روند اجرای برجام ارائه کند که بازدید از تأسیسات هسته ای نطنز هم در همین چارچوب است.

وی با بیان اینکه مراحل بعدی بازدید از تأسیسات هسته ای فردو و اراک انجام می شود، ادامه داد: نکته مهم در این زمینه توجه به نظرات رهبر معظم انقلاب در اجرای برجام است که ضمن ملاحظات ده گانه شورای عالی امنیت ملی و مجلس که در 9 بند حساسیت نمایندگان را تصریح کرده، رهبری نیز نکات مهمی را فرموده اند که لازم است اجراکنندگان برجام به آنها توجه کنند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس همچنین با اشاره به بندهای 3 و 4 نکات رهبر انقلاب که در نامه ای به رئیس جمهوری به آنها توجه شده بود، متذکر شد: اقدامات مربوط به بندهای 4 و5  این نامه تنها هنگامی انجام می شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان PMD را اعلام کند چون در حال حاضر در مرحله قبل از بسته شدن پرونده PMD هستیم در تأسیسات هسته ای فردو و اراک کاری انجام نشده و سانتریفیوژهای فعال نطنز نیز هیچ کدام جمع آوری نشده، البته حدود 6 هزار سانتریفیوژ غیرفعال سایت نطنز جمع آوری شده است. با وجود اقدامات انجام شده در تأسیسات هسته ای کشور و فعالیت های بسیار قابل تقدیر دانشمندان هسته ای نه آمریکا و نه هیچ قدرت دیگری نمی تواند در این دژ محکم خللی را وارد کند و توطئه های دشمنان همیشه به فضل الهی و تلاش دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی خنثی شده است.

وی افزود: با توجه به تلاش ایران برای صلح آمیزبودن فعالیت های هسته ای که بر مبنای فتوای رهبری معظم انقلاب انجام می شود این تعهد منحصر به فردی است که در سایر کشورهایی که فعالیت صلح آمیز هسته ای دارند چنین تعهدی دیده نمی شود. کمیسیون امنیت ملی به دقت مراحل اجرای برجام را رصد می کند تا نظرات رهبری دقیقا اجرا شود، همچنین مجلس بارها حمایت همه جانبه از فعالیت در این عرصه را بیان کرده و اجرای برجام با هدایت رهبری معظم انقلاب و شورای عالی امنیت ملی در بعد تخصصی انجام خواهد شد. تاکنون در نطنز 6 هزار سانتریفیوژ غیر فعال که هیچ تزریق گازی نشده بودند جمع آوری شده و بقیه سانتریفیوژها پس از بسته شدن پرونده PMDکاهش می یابند که تعداد آنها به 5 هزار و 60 سانتریفیوژ می رسد.

وی از بازدید هفته آینده از تأسیسات هسته ای فردو خبر داد و گفت:  در مرحله بعد بازدید از تأسیسات هسته ای اراک انجام می شود. چون اجرای برجام تنها بعد فنی ندارد سایر ابعاد برجام را با ارگان های مربوطه در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار می گیرد.ایران کشوری است که فعالیت های هسته ای آن بسیار شفاف است و تشکیک دشمنان در این زمینه دروغ بزرگ قرن است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اظهارات اخیر آمانو درباره سیاه و سفید نبودن گزارش آژانس گفت: این جمله ای است که آمانو در هر گزارشی آن را آورده که نشان می دهد آژانس از استقلال کامل برخوردار نیست و به سخنان آمریکایی ها توجه دارد که این موضوع غیر قابل قبول است و این سخنان نشانه فشارپذیری آمانو است. مسئولیت سنگین اجرای برجام در بعد فنی بر عهده سازمان انرژی اتمی است و آقای صالحی و همکاران شان زحمات زیادی در این زمینه می کشند و همه اقدامات آنها در چارچوب نظرات رهبری است.
 

کلید واژه ها: نطنز


نظر شما :