جک استراو: گزینه دیگری بهتر از «برجام» نیست

۱۵ آذر ۱۳۹۴ | ۱۸:۲۶ کد : ۱۹۵۴۴۷۸ سرخط اخبار

جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس ضمن رد ادعای مخالفان برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) گفت که هیچ گزینه دیگری بهتر از 'برجام ' برای موضوع برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، جک استراو در برنامه 'اینتلیجنس دی بیت ' شبکه 'بی بی سی' که شامگاه شنبه پخش شد، با رد ادعاهای صورت گرفته از سوی مخالفان برنامه 'جامع اقدام مشترک' از جمله این ادعا که این توافق جهان را امن تر نخواهد کرد،گفت این توافقنامه هسته ای که در ماه جولای گذشته توسط ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین امضا شد، همین الان هم جهان را امن تر کرده است.
وی افزود: افرادی که با برنامه جامع اقدام مشترک مخالفت می کنند، هیچ گزینه و جایگزین موثق و معتبری به جای آن ارائه نمی کنند.

جک استراو گفت: هیچ توافق بهتری نسبت به برنامه 'جامع اقدام مشترک' که تحقق آن 12 سال به طول کشیده است، وجود ندارد و تنها گزینه جایگزین آن، ادامه بن بست و از دست دادن فرصت ها بوده است.

وزیر خارجه پیشین انگلیس تصریح کرد: این فرض و گفته نیز که اگر سایت های هسته ای ایران بمباران می شد، تهران به سر میز مذاکرات برمی گشت و دنیا امن تر می شد، نیز کاملا اشتباه است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عدم تعهد رژیم صهیونیستی در قبال 'ان پی تی ' گفت: ' رژیم اسرائیل نگرانی های امنیتی مشروعی دارد. ولی من نمی توانم برای این سوؤال که چرا باید کشورهای دیگر، تعهدات تل آویو را در قبال پیمان منع گسترش هسته ای' ان پی تی'، به دوش بگیرند، پاسخی پیدا نمی کنم.'

جک استراو تصریح کرد: این در حالی است که رژیم اسرائیل به عنوان یک قدرت هسته ای از پذیرش هرگونه تعهد براساس 'ان پی تی' یا تعهدات دیگر در قبال تسلیحات هسته ای خود امتناع می کند.

لرد 'نورمن لامونت' رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران و از اعضای ارشد حزب محافظه کار که از مدافعان گسترش روابط میان لندن وتهران به شمار می آید نیز در این برنامه در سخنانی از برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) دفاع و آن را در راستای امنیت بهتر منطقه و جهان برشمرد.

این درحالی است که یکی دیگر از شرکت کنندگان در این برنامه که مخالف برجام بود مدعی شد که این توافقنامه از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری نمی کند بلکه موفقیت آمیز بودن آن نیز به این موضوع بستگی دارد که ایران شفاف سازی کند.

وی مدعی شد که این توافق نامه دارای برخی خلاء های حقوقی و قانونی است.

این برنامه شبکه 'بی بی سی' که در آن شرکت کنندگان دیگری نیز حضور داشتند، امروز (یکشنبه) نیز بازپخش خواهد شد.
عنوان این برنامه این بود که آیا توافق هسته ای ایران که میان تهران و شش قدرت جهانی در جولای گذشته در وین به دست آمد جهان را امن تر خواهد کرد یا نه؟

کلید واژه ها: استراو


نظر شما :