ظریف: حضورمان در سوریه هم قانونی و هم مشروع است

۲۸ آذر ۱۳۹۴ | ۲۲:۱۸ کد : ۱۹۵۴۸۷۳ سرخط اخبار

وزیر خارجه کشورمان گفت: اگر چیزی موجب به وجود آمدن داعش شده باشد ، حمله آمریکا در سال دوهزار و سه به عراق بوده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از پایگاه اینترنتی نیویورکر، خبرنگار این مجله پرسید آیا شما فکر می کنید روند صلح سوریه نتیجه محسوس و پایداری داشته باشد؟

محمد جواد ظریف گفت: هدف ما در اینجا تسریع روند اتحاد ملی و آشتی بین سوری هایی است که علاقه مند به یافتن راه حل صلح آمیز هستند نه کسانی که مصمم به نابودی سوریه با عقیده منحرف هستند. این دستور کار است.

خبرنگار نیویورکر پرسید ایران چه نقشی برای رئیس جمهور اسد در دوره دولت انتقالی در شش ماه می بیند؟

وزیر امور خارجه گفت: تصمیم درباره این که نقش هر کسی در این روند چه خواهد بود بر عهده ما نیست و نباید درباره نقش هیچ کس دیگری نیز تصمیم گرفته شود.

وی افزود: برای همه مهم است اطمینان یابند که این روند صلح ادامه خواهد یافت و آتش بس حاصل خواهد شد. البته هیچ آتش بسی با داعش ، جبهه النصره و القاعده صورت نخواهد گرفت. بنابراین دو مسیر جداگانه وجود دارد. یک مسیر این است که دولت سوریه و مخالفانی که علاقه مند به آینده توام با صلح برای سوریه هستند برای اتحاد ملی و روند سیاسی کنار هم گرد آیند. هم زمان لازم است همه حمایت از گروه های افراطی را متوقف کنند و جلوی دستیابی آنها به سلاح و کمک های مالی را بگیرند و در کنار یکدیگر با آنها بجنگند.

خبرنگار پرسید آیا ایران آماده است اطمینان دهد که رئیس جمهور اسد و نیروهایش آتش بس کامل را رعایت خواهند کرد و افکندن بمب های بشکه ای و کارزار علیه گروه های شورشی را متوقف می کنند؟

ظریف گفت: به مردم اطلاعات غلط داده شده است. حقیقت این است که این جنگ که در سوریه جریان دارد با القاعده ،جبهه النصره و با داعش است. گروه های کوچکی هم در کنار این گروه های مختلف افراطی هستند. زمانی که این ها جنگ را متوقف کنند،دولت سوریه کاری جز حمله به این سازمان های تروریستی ندارد.

خبرنگار نیویورکر پرسید شما این لحن را اخیرا از واشنگتن از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا شنیده اید که آمریکا به دنبال تغییر رژیم نیست. آیا شما فکر می کنید تغییری در لحن یا موضع واشنگتن درباره نقش رئیس جمهور اسد روی داده است؟

ظریف گفت: من مطمئنا فکر می کنم لحن واقع گرایانه تر را از اروپا و به طور کلی غرب و گاهی اوقات از آمریکا شاهد هستیم. البته اظهار نظراتی که از واشنگتن بیرون می آید با نوساناتی همراه بوده است. آخرین اظهارنظرها امیدوار کننده است. البته ما معتقدیم هرگز وظیفه ایران ،آمریکا، روسیه یا هر کس دیگری نیست تا درباره نقش رئیس جمهور اسد تصمیم گیری کنند.

خبرنگار پرسید آیا فکر می کنید اسد آماده کناره گیری برای تسریع صلح است؟

ظریف گفت: این حدس و گمان درباره نتیجه مذاکرات است. من فکر می کنم رئیس جمهور اسد آماده خواهد بود نتیجه گفت وگوهای داخل سوریه و تصمیم مردم سوریه را هرچه که باشد بپذیرد اما افرادی هستند که تلاش می کنند درباره نتیجه مذاکرات حتی قبل از توافق برای شروع مذاکرات تصمیم گیرند و نتیجه را تعیین کنند.

خبرنگار پرسید من هر وقت که شما را ببینم این سوال را مطرح می کنم. آیا ایران به بشار اسد وفادار است؟

ظریف گفت: تهران معتقد است وظیفه ما یا هر کس دیگری نیست درباره آینده شخصیت ها در کشورهای دیگر تصمیم گیرند.

خبرنگار پرسید آیا مسکو و تهران درباره همه مسائل مربوط به سوریه دیدگاه مشابه دارند؟

ظریف گفت: هیچ کس درباره سوریه مشابه فکر نمی کند اما ما در این دیدگاه روسیه شریک هستیم که آینده شخصیت ها در سوریه را مردم سوریه تعیین خواهند کرد و این کار مردم خارج از سوریه نیست.

خبرنگار گفت: ایران نقش فزاینده آشکار در سوریه ایفا کرده است. براساس آخرین محاسبه ای که من داشتم، هشت ژنرال در یک سال و نیم گذشته در سوریه جان باختند.

ظریف گفت: این نشان می دهد که ما درباره مبارزه با داعش جدی هستیم. ما داعش و افراطی گری را تهدیدی برای همه ما در منطقه می دانیم. موضع ما این است که ما به دولت های مشروع در منطقه که نمایندگی در سازمان ملل متحد دارند، کمک می کنیم. ما به درخواست دولت عراق از طریق مشاوران خود کمک می کنیم، ما به درخواست دولت سوریه با مشاوران خود برای جنگ با افراطی گری کمک می کنیم . بنابراین این کار هم قانونی و هم مشروع است.

خبرنگار گفت : اما بیشتر این مشاوران در حال کمک به سوری ها برای مبارزه با مخالفان هستند. دولت سوریه واقعا چندان در حال جنگ با داعش نیست.

ظریف گفت: نه. دولت سوریه در حال جنگ با داعش است. پس چه کسی در حال جنگ با داعش است؟ آمریکا است؟

خبرنگار گفت: مجموعه ای از گروه های شورشی در حال این کار هستند.

ظریف گفت: این یک شوخی است. آمریکا می خواست گروه های شورشی تحت آموزش خود را به سوریه بفرستد تا با داعش بجنگند. از دوهزار و پانصد شورشی که آنها آموزش داده بودند، فقط هفتاد نفر از آنها پذیرفتند به سوریه بروند و با داعش بجنگند. بقیه آنها خواستند به سوریه بروند تا با دولت بجنگند. بنابراین شما باید بیدار شوید و واقعیت را ببینید. گروه های شورشی حتی یک گلوله علیه داعش شلیک نکرده اند.

خبرنگار پرسید تهران و مسکو درباره اتفاقاتی که در حال وقوع در سوریه است یا تلاش برای مذاکره درباره صلح چقدر با یکدیگر هماهنگی انجام می دهند؟

ظریف گفت: ما تلاش می کنیم درباره آنچه که در منطقه در حال وقوع است به صورت منظم با روسیه و همچنین دیگران به جز آمریکا هماهنگی انجام دهیم و ما آماده هستیم با هرکسی درباره اوضاع سوریه مذاکره کنیم زیرا معتقدیم این تهدیدی مشترک است.

خبرنگار سپس درباره برنامه هسته ای ایران پرسید توافق هسته ای ایران در چه مرحله ای قرار دارد؟ جدول زمانی شما برای تکمیل گام های وعده داده شده برای برچیدن بخشی از برنامه چیست؟

ظریف گفت: ما در حال برچیدن چیزی نیستیم. ما در حال برداشتن برخی سانتریفوژها و بازسازی راکتور اراک و نوسازی آن هستیم. فعالیت های باقیمانده ای که ما نیاز است برداریم چند روز بیشتر زمان نمی برد،کمتر از دو هفته زمان می برد.

خبرنگار پرسید آیا روز مشخصی برای اجرا وجود دارد؟

ظریف گفت: هنوز نیاز است برخی از مسائل سیاسی را حل کنیم. طرف مقابل الزاماتی دارد که ما قبل از این که مرحله نهایی برای اجرا را شروع کنیم باید مطمئن شویم این الزامات اجرا شده است. زمانی که این کار نهایی شود،اقدامات عملی که ما نیاز است از طرف خود اجرا کنیم، شروع خواهد شد. بنابراین من نمی گویم از امروز تا دو هفته دیگر بلکه می گویم دو هفته از زمانی که همه مشکلات حل گردند.

خبرنگار پرسید ایران چه چالش هایی را می بیند که برای اجرا باقی مانده است؟

ظریف گفت: من فکر می کنم مهمترین چالش که باقی مانده است، این ذهنیت در واشنگتن است که تحریم ها یک سرمایه هستند و برخی حتی می خواهند بهانه ای برای حفظ آنها بیابند یا بهانه ای برای به کارگیری مجدد آن پیدا کنند. من نمی دانم که آیا این افراد به سابقه این تحریم ها که نتیجه آن دقیقا برخلاف آنچه که می خواستند شد،نگاه می کنند.

خبرنگار گفت: بیش از سی وشش سناتور در نامه ای به رئیس جمهور از وی خواستند تحریم ها را لغو نکند.

ظریف گفت: آنها از رئیس جمهور نخواستند که برنامه جامع اقدام مشترک را بپذیرد. بیش از سی وشش نماینده در پارلمان(مجلس ایران) از ما نمی خواهند که برنامه جامع مشترک را اجرا کنیم. بنابراین فکر می کنم برای ما نیز چنین است.

خبرنگار پرسید نامه سناتورها اشاره به آزمایش موشکی ایران در دهم اکتبر دارد. چرا برای ایران اینقدر مهم است که آزمایش موشکی انجام دهد؟

ظریف گفت:این دفاع مشروع ما است. اینها موشک هایی نیستند که برای قابلیت حمل کلاهک های هسته ای طراحی شده باشند و بنابراین این حق ما برای دفاع از خود است.

خبرنگار گفت پس احتمال توافق درباره موشک ها وجود نخواهد داشت.

ظریف گفت: اصلا نه. چرا باید چنین باشد؟ متحدان شما در حال هزینه دهها میلیارد دلاری برای خرید تسلیحاتی هستند که در این منطقه نیازی به آن ندارند. جنگ افزار نظامی ایران کمتر از کسری از هریک از این کشورها در منطقه است.

ظریف درباره برنامه چشم پوشی از روادید که کنگره آن را تصویب کرده است،گفت: این چشم پوشی از روادید پوچ است. آیا هیچ کس در غرب هدف حمله هیچ تبعه ایرانی ، ایرانی الاصل یا هر کسی که در حال سفر به ایران است،قرار گرفته است؟ از آنجایی که بسیاری از افراد هدف حمله اتباع متحدان شما ،افراد در حال سفر به متحدان شما و افراد در حال گذر از متحدان شما قرار گرفته اند، شما بدنبال آدرس اشتباه می گردید. شما می دانید افرادی که مردم را در سن برناردینو کشتند اهل کجا بودند. شما می دانید افرادی که حملات یازدهم سپتامبر را انجام دادند اهل کجا بودند. شما می دانید افرادی که حملات پاریس را انجام دادند اهل کجا بودند و از کجا گذر کردند و کجا رفتند. هیچ کدام از اینها حتی در ایران پا هم نگذاشتند. بنابراین شما چرا در حال مجازات افرادی هستید که در حال سفر به ایران هستند و به خاطر آن آنها را مجازات می کنید؟ ما قصد نداریم این افراد را تندرو کنیم. ما هرگز این کار را انجام نداده ایم. متحدان شما افرادی را که سفر کردند،تندرو کرده اند.

خبرنگار گفت: برخی اتباع ایرانی -آمریکایی در ایران در بازداشت هستند. این واقعا در این کشور(آمریکا) بازتاب داشته است.

ظریف گفت: من به عنوان مسئله انسانی بیشترین تلاش خود را برای حل این موضوع به کار بسته ام و همچنان بیشترین تلاش خود را در این زمینه به کار خواهم بست.

خبرنگار گفت: در پرونده جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن پست مشهود است که دولت ایران اعلام کرد رای برای او صادر شد اما نگفت که این رای چه بود و گفت حکم صادر شد اما نگفت چه حکمی. آیا می دانید حکم او چیست؟

ظریف گفت: من اطلاعی ندارم.

خبرنگار سپس درباره مسائل داخل ایران پرسید انتخابات شما قرار است برگزار گردد. شما فکر می کنید موفقیت دیپلماسی دولت روحانی و لغو تحریم ها تا چه اندازه می تواند بر این این روند سیاسی تاثیر گذارد؟

ظریف گفت: مطمئنا بر این روند سیاسی در ایران تاثیر می گذارد اما ما نامزد انتخابات نیستیم. دو سال تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است.

خبرنگار گفت: در مناظره های انتخاباتی در آمریکا صحبت از ایران می شود. دونالد ترامپ در روز سه شنبه توافق هسته ای ایران را وحشتناک ،نفرت انگیز و توافقی کاملا وحشتناک با یک کشور تروریست توصیف کرد.

ظریف گفت: این نخستین اظهارات جالبی نیست که وی مطرح کرده است و شاید آخرین نیز نباشد اما من گفتم اظهارات جالب و اظهارات موهن به کار نبردم.

خبرنگار گفت: کریس کریستی فرماندار نیوجرسی گفت که ما نیاز است بر روی ایران تمرکز داشته باشیم زیرا اگر ایران را از دست دهیم ، داعش را نمی توانیم بگیریم چرا که این دو به صورت جدایی ناپذیر با یکدیگر در ارتباط هستند و یکی موجب به وجود آمدن دیگری شده است.

ظریف گفت: اگر چیزی موجب به وجود آمدن داعش شده باشد ،حمله آمریکا در سال دوهزار و سه به عراق بود.

خبرنگار گفت: تد کروز گفته است رژیمی که ما باید آن را تغییر دهیم ایران است زیرا ایران علیه ما اعلان جنگ کرده است.

ظریف گفت: ما هرگز علیه هیچ کسی اعلام جنگ نکرده ایم. ما از خود در برابر جنگ هایی که بر ما تحمیل شده است،دفاع کردیم. ما هیچ تمایلی برای رویارویی با هیچ کسی نداریم.

خبرنگار گفت آیا شما هیچ پیامی برای نامزدهای انتخاباتی آمریکا دارید؟

ظریف گفت: بیدار شوید و جهان واقعی را ببینید. ببینید چه چیزی در منطقه در حال وقوع است. ببینید مردم در حال رفتن به کجا هستند. مردم چگونه به تحقیر و به حاشیه راندن پاسخ می دهند.من فکر نمی کنم بدست آوردن چند رای ارزش این تهدید را داشته باشد. تهدیدی که همه ما با آن مواجه هستیم پیچیده تر است. مردم باید بیدار شوند و به تهدید پاسخ دهند نه این که آن را سیاسی کنند.


نظر شما :