باید خدا را برای پیدا شدن ترامپ شکر کرد

دست اسلام‌هراسان در غرب رو شد

۰۱ دی ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۴۹۶۰ اخبار اصلی آمریکا
استدلال‌های ترامپ معلوم می‌کند که هیچ منطقی بین علت و معلول در جهان بیگانه‌هراسی وجود ندارد. آنها ممکن است که برای چند ماه موجب ترس و هراس مسلمانان غرب شوند، اما وی و دار و دسته حامی‌اش موجب می‌شوند تا اسلام‌هراسی به عنوان یک واقعیت غیرقابل انکار دوران ما ماهیت خودش را نشان دهد.
دست اسلام‌هراسان در غرب رو شد

نویسنده: پانکاج میشرا، نویسنده هندی

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ در چند ماه اخیر تقریباً تمام قوانین ادب سیاسی و اجتماعی را زیرپا گذاشته است. اظهارات پرتنش او در حال حاضر در سراسر جهان پیچید و در میان نژادپرستان هندو تا سیاستمداران راست افراطی اروپا انعکاس پیدا کرده است. به نظر می رسد ترامپ و طرفداران پر سر و صدایش به دنبال به راه افتادن درگیری در داخل و بین جوامع هستند.

با این حال این فرآیند موجب شده است تا پدیده ای به وجود آید به نام اسلام هراسی. پدیده ای از روی تعصب که موجب می شود یک دین قدیمی به خاطر جنایات چند قاتل امروزی و متعصب در مظان اتهام قرار گیرد و به 1.5 میلیارد نفر با دیدی مشکوک نگاه شود.

این تعصب در چند سال اخیر تا حد زیادی به حالت بدون کنترلی درآمده است. این مسائل حتی با افتخار در شهر لیبرالی همچون نیویورک بر سر طرح «مسجد گراند زیرو» به وجود آمد. اغلب اوقات مقاومت هایی هم در رسانه های جریان اصلی -مانند پاسخ بن افلک به بیل ماهر و جدال لفظی رضا اصلان با مجری فاکس نیوز- به وجود می آید که تا حدودی نادر است.

آنهایی که مدعی لزوم اصلاحات در دین اسلام به سبک مارتین لوتر می شوند، هیچ وقت روشن نمی کنند که منظورشان از اصلاحات در دینی به وسعت اسلام چیست. آنها فرض می کنند که اسلام یک فرقه همانند کمونیسم و لنینیسم است که از طریق دستورات حزبی اصلاح شود. این در حالی است که اسلام دینی با پیروان 1.5 میلیارد نفری با فرقه های مختلف است.

اسلام هراسان با سوءاستفاده از مسائل سیاسی پیچیده ای همچون وهابیت عربستانی در جاوه، شکست سکولاریسم هندی در کشمیر و تبعیض نژادی در جمهوری فرانسه، این سوال را طرح می کنند که آیا اسلام ذاتاً خشن است و با جهان مدرن سازگاری ندارد؟

این شبه اتهامات فرضی در حالی مطرح می شود که دنیای مدرن مملو از جنگ های وحشیانه بین قدرت های امپریالیستی و سکولار با توتالیتاریسم الحادی و همچنین نسل کشی و بحران های اقتصادی ویرانگر روبه رو بوده است. اسلام هراسان همچنین تروریسم را که تاکتیکی مورد استفاده افراد با مذاهب و ایدئولوژی مختلف از زمان انقلاب روسیه در قرن 19 بوده است را به اسلام ربط می دهند. آنها برای ادعای خود اقدامات گروه های مرگباری همچون القاعده و داعش را مثال می زنند.

اما این قبیل تلاش ها برای معرفی اسلام باطل است، به ویژه این که جنبش ژاکوبن ها در انقلاب فرانسه، به نام آزادی، برابری و برادری، خون های بیشتری ریخته است.

بسیاری از مردم در جهانی که نیروهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی متفاوتی در آن وجود دارند، با ترس زندگی می کنند. آنها دشمنانی -سوسیالیست ها، لیبرال ها، بیگانه ها در کاخ سفید و مسلمانان- را به وجود می آورند و سپس خود را در معرض آنها قرار می دهند.

ما باید به این پدیده از دید تاریخ ضد یهودیت و عوام فریبی در جهان مدرن نگاه کنیم. یعنی دورانی در اواخر قرن 19 که یهودیان در فرانسه و آلمان تحت فشار قرار گرفتند. اسلام هراسی همانند ضد یهودیت موجب غرق شدن بسیاری از مردم در باتلاق ترس و ناامنی در جهان مدرن خواهد شد. این دیدگاه ها می تواند در دستان نیروهای بسیار خطرناکی قرار گیرد، همان طور که در حال حاضر در اختیار ترامپ قرار گرفته است.

استدلال های ترامپ معلوم می کند که هیچ منطقی بین علت و معلول در جهان بیگانه هراسی وجود ندارد. آنها ممکن است که برای چند ماه موجب ترس و هراس مسلمانان غرب شوند، اما وی و دار و دسته حامی اش موجب می شوند تا اسلام هراسی به عنوان یک واقعیت غیرقابل انکار دوران ما ماهیت خودش را نشان دهد و به همین دلیل ما باید خدا را به خاطر پیدا شدن دونالد ترامپ شکر کنیم.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: ترامپ اسلام هراسي آمريكا


نظر شما :