امریکا حمایت تسلیحاتی از مخالفان سوری را متوقف کرد

ورود نیروهای زمینی امریکایی به شمال سوریه

۲۱ دی ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۵۴۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته گروه‌های هماهنگ‌کننده مخالفان سوری، نیروهای امریکایی در حال حاضر سد تشرین بر روی رود فرات در شمال سوریه را به کنترل خود در آورده‌اند و آن‌جا را به عنوان مقر خود انتخاب کرده‌اند.
ورود نیروهای زمینی امریکایی به شمال سوریه

دیپلماسی ایرانی: یکی از فرماندهان گروه شبه نظامی «ارتش آزاد» اعلام کرد که این ارتش در جبهه جنوبی از کمبود شدید مهمات رنج می برد و ایالات متحده نیز دیگر حاضر نیست به ارتش آزاد همانند گذشته کمک کند.

به گزارش خبرگزاری سوری دام پرس به نقل از خبرگزاری آکی ایتالیا، این فرمانده ارتش آزاد که نخواست نامش فاش شود همچنین گفت: «واشنگتن از حمایت تسلیحاتی خود از ارتش آزاد به شدت کاسته است و حاضر نیست همانند سابق به ما اسلحه بدهد.»

گروه های شبه نظامی مخالف سوری مستقر در جنوب سوریه از سوی پایگاه موسوم به "اتاق الموک" که زیر نظر ایالات متحده است کمک تسلیحاتی دریافت می کردند.

در همین رابطه حسان رجو، ملقب به ابو عبد الرحمن، فرمانده جدا شده از ارتش سوریه که به ارتش آزاد پیوسته است نیز در این باره گفت: «کار در مناطق جنوبی به شدت سخت شده و امور وابسته به موازنه های حساس منطقه ای شده است، اما ارتش آزاد توانایی ها و قدرت خود را نشان داده و هدفش فقط مبارزه سیاسی نیست، بلکه می توان گفت در حال حاضر عملیات سیاسی خشن را در دستور کار خود داده است.»

خبرگزاری آکی گزارش داد که نیروهای جبهه جنوبی در حال حاضر به کمک های نظامی اندک کشورهای عربی دل خوش کرده اند، کشورهای عربی زیر نظر امریکا و از طریق اتاق عملیات الموک که زیر نظر مشترک ایالات متحده، کشورهای اروپایی و کشورهای عربی است به این نیروها سلاح می فرستند. اخیرا کمک های تسلیحاتی امریکا به نیروهای مخالف سوری مستقر در جنوب سوریه به شدت کاهش یافته است، به گونه ای که نیروهای مخالف اذعان می کنند دیگر نمی توانند به نبرد ادامه دهند و اگر گام های عملی برای فرایند سیاسی برداشته شود این حمایت تسلیحاتی به طور کامل متوقف خواهد شد و همین کمک تسلیحاتی اندک کشورهای عربی نیز دیگر به آنها نخواهد رسید و مناطق جنوبی کاملا به تصرف ارتش سوریه در خواهد آمد.

از سوی دیگر گفته می شود نیروهای امریکایی وارد خاک سوریه شده اند. به گزارش دام پرس به گفته گروه های هماهنگ کننده مخالفان سوری، نیروهای امریکایی در حال حاضر سد تشرین بر روی رود فرات در شمال سوریه را به کنترل خود در آورده اند و آن جا را به عنوان مقر خود انتخاب کرده اند.

در همین رابطه خبرگزاری آلمانی دی بی آی گزارش داد که نیروهای امریکایی ها در حال حاضر منتظر نتایج جنگ جاری بر شهر منبج، واقه بر غرب رود فرات در شمال شهر حلب هستند، حضور نیروهای امریکایی ثابت می کند که نیروهای کرد در غرب رود فرات نیستند، مساله ای که مقامات ترکیه پیش از این بسیار بر آن تاکید می کردند و اصرار داشتند که غرب رود فرات در اختیار کردها نیست.

پیش از این منابع خبری گزارش داده بودند که مجموعه ای از سربازها و افسران امریکایی به شهر عین العرب (کوبانی) در مرز سوریه با ترکیه رسیده اند و با "نیروهای دموکراتیک سوریه" اتاق عملیات مشترک تشکیل داده اند. آنها مقر خود را شهر مصرین قرار داده اند.

در همین حال جنگنده های ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش اقدام به بمباران شهر مسکونی مشرف به سد تشرین و روستاهای اطراف آن کردند تا حمایت هوایی از نیروهایی که در حال جنگ با داعش برای تصرف این سد هستند به عمل آورده باشند.

منابع محلی و گزارش های خبری حاکی از آن است که در حال حاضر نیروهای شبکه داعش در حال انتقال جنگ افزارها و سلاح های سنگین خود از شهر منبج هستند. آنها همچنین کار انتقال زندانیان خود را از این شهر آغاز کرده اند و خود را برای عقب نشینی کامل از این شهر به سود نیروهای دموکراتیک سوریه که کردها محور اصلی آن محسوب می شوند، آماده می کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رود فرات نیروهای امریکایی سوریه


نظر شما :