به اعتقاد ریاض غرب می‌خواهد به آن پشت کند

خشم عربستان از استقبال گرم اروپا از روحانی

۱۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۰۱۱ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ریاض بر این باور است که سفر روحانی که در سایه تنش‌هایش با تهران انجام شده برای تشدید بحران سیاسی با آن است در حالی که ایران بر آرام کردن فضا در روابط تنش‌آلود دو کشور تاکید دارد.
خشم عربستان از استقبال گرم اروپا از روحانی

دیپلماسی ایرانی: بعضی از طرف های عربی بر این اعتقادند که سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان به ایتالیا و فرانسه و قراردادهای مهم و کلانی که در آن کشورها منعقد کرده اقدامی برای تحت فشار گذاشتن هر چه بیشتر عربستان است. عربستانی که در ماه های اخیر روابطش با ایران به شدت تیره شده و احساس می کند روز به روز هزینه های بیشتری را در قبال آشتی غرب با ایران و نفوذ روزافزون آن در منطقه می پردازد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ریاض بر این باور است که سفر روحانی که در سایه تنش هایش با تهران انجام شده برای تشدید بحران سیاسی با آن است در حالی که ایران بر آرام کردن فضا در روابط تنش آلود دو کشور تاکید دارد.

روحانی روز پنج شنبه در پاریس مورد استقبال بازرگانان و روسای شرکت های بزرگ فرانسوی و جمعی از سیاستمداران این کشور قرار گرفت که از بهبود روابط با تهران استقبال کردند و خواستار گسترش ارتباطات اقتصادی و سیاسی با ایران شدند. رئیس جمهوری ایران در این دیدار گفت: «این گام مهمی برای آغاز روابط جدید با اتحادیه اروپا و فرانسه است.» مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه نیز گفت: «می توانیم فصل جدیدی را در سایه توافق هسته ای در روابط دو کشور بگشاییم، فرانسه بسیار خوشحال است که می تواند روابطش را با ایران احیا کند و آن را به عنوان شریک مهم خود به حساب آورد.»

عربستان می گوید استقبال غرب از ایران و تلاش برای ایجاد رابطه نزدیک با تهران در حالی انجام می شود که به طور هم زمان ایران حملات شدیداللحنی را متوجه عربستان کرده است. ریاض برای اثبات ادعای خود به اظهارات حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه در مسکو اشاره می کند که از عربستان خواست به تنش آفرینی در منطقه پایان دهد. در حالی که منتقدان به عربستان می گویند که روحانی در رم، پایتخت ایتالیا به روشنی بیان کرده است که کشورش به دنبال افزایش تنش با ریاض نیست، بنابراین عربستان نباید بیش از این نسبت به ایران بدبین باشد.   

برخی از رسانه های عربی و تحلیلگران عرب بر این باورند که ایران در تلاش است با رویکرد اعتدال خود نگاه جهانیان را متوجه خود کند و به همه ثابت کند که این ایران نیست که به دنبال تنش آفرینی و ایجاد بحران در منطقه است بلکه این کشورهایی نظیر عربستان هستند که تلاش می کنند فتنه طایفه گری را در عراق و سوریه و لبنان و یمن و بحرین شعله ور کنند. در حالی که کاملا روشن است که این ایران است در این کشورها دست برتر را دارد و می رود در دیگر کشورهای عربی منطقه نیز نفوذ خود را افزایش دهد.

امیر ترکی فیصل، رئیس سابق سازمان امنیت عربستان که هفته پیش در خبرها آمد با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بر سر بحران سوریه مشاجره لفظی در نشست داووس داشته است، در این باره می گوید: «رهبران ایران تلاش می کنند لطافت و دیپلماسی خود را در روابط بین المللی به همگان نشان دهند. آنها واقعا دیپلمات های کارکشته ای هستند که تلاش دارند به همه بگویند ایران کشور معتدلی است که طرفدار گفت وگو و مراودات دیپلماتیک بر اساس احترام متقابل با همه کشورها است، در حالی که واقعیت این است ایرانی ها در خفا اهداف خود را دنبال می کنند و در مسیر کاملا متناقض به منافع ما در منطقه حرکت می کنند.»

گفته می شود عربستان سعودی از این اظهار نظر حسن روحانی در ایتالیا و فرانسه که گفت: «بدون ایران ثبات و صلح در خاورمیانه حتی در سوریه ممکن نیست و نمی توان به فکر راه حلی برای مشکلات خاورمیانه بدون در نظر گرفتن ایران بود»، اظهاراتی که مورد تایید مقام های ایتالیایی و فرانسوی نیز قرار گرفت و هر کدام به نحوی دوباره آن را تکرار کردند، خشمگین شده چرا که بر این باور است با تایید اظهارات روحانی کشورهای غربی به سمت حذف عربستان سعودی از معادلات بین المللی و منطقه ای می روند. عربستانی ها می گویند ایران بعد از موفقیت در توافق هسته ای اش اکنون به سمت اعمال مشابه الگوی برجام برای مشکلات منطقه است که در این میان بعید به نظر می رسد جایی برای آنها باشد. چرا که ایران می خواهد مشکلات منطقه را با اروپا و امریکایی ها و روس ها حل کند در حالی که روابطش با پایتخت های عربی از جمله ریاض تیره است و این به معنای ضربه زدن به منافع آن کشورها و نادیده گرفتن مصالح آنها است.

کارشناسان بر این اعتقادند که عربستان سعودی از این که می بیند دیپلماسی آن در برابر ایران کم آورده و نتوانسته است به دستاوردهای مطلوبش برسد، به شدت احساس سرخوردگی می کند. این سرخوردگی در ناکامی اش در بسیج افکار عمومی جهان غرب بر سر حمله به سفارتش در تهران نمود پیدا کرد، چرا که جامعه جهانی قبل از آن که به حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری اش در مشهد اشاره کند، اعدام ها از جمله اعدام شیخ نمر باقر النمر را محکوم کرد تا آن جا که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس سفر خود به عربستان را در اعتراض به این اعدام ها لغو کرد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عربستان سعودی سفر روحانی به فرانسه سفر روحانی به ایتالیا


نظر شما :