پیروزی غیرخودی‌های دو حزب

ترامپ و سندرز نیوهمشایر را بردند ولی کاخ سفید را نمی‌توانند

سندرز برای این که بتواند به نامزدی نهایی حزب دست پیدا کند، نیاز به یک پیروزی بزرگ در نیوهمشایر داشت، چون نیوهمشایر تمام مواردی که جزء نقاط قوت وی حساب می‌شوند را دارد.
ترامپ و سندرز نیوهمشایر را بردند ولی کاخ سفید را نمی‌توانند

نویسنده: جاناتان برنشتاین

دیپلماسی ایرانی: نظرسنجی ها به درستی تغییرات را پیش بینی کرده بودند. دونالد ترامپ، یک غیرخودی جمهوری خواه توانست با قاطعیت در نیوهمشایر به پیروزی برسد و این در حالی است که برنی سندرز، یک دموکرات شورشی هم با فاصله از هیلاری کلینتون در این ایالت پیروز شد.

سندرز برای این که بتواند به نامزدی نهایی حزب دست پیدا کند، نیاز به یک پیروزی بزرگ در نیوهمشایر داشت، چون نیوهمشایر تمام مواردی که جزء نقاط قوت وی حساب می شوند را دارد. وی سناتور ایالت همسایه نیوهمشایر است. وی در میان مستقل ها بسیار خوب عمل کرده است، و آنها در نیوهمشایر حق شرکت در انتخابات را داشتند. اما در بسیاری از ایالت ها فقط دموکرات ها و جمهوری خواهان عضو حزب می توانند در انتخابات مقدماتی شرکت کنند و این مسئله به نفع کلینتون است. علاوه بر این نیوهمشایر به شدت سفیدپوست است و موفقیت کلینتون در میان رای دهندگان اقلیت، مزیتی برایش در این ایالت نداشت.

بزرگترین مزیت برای سندرز می تواند در طول هفته آینده شکل بگیرد و این که رسانه ها هیلاری کلینتون و شانس وی برای پیروزی را نادیده بگیرند. این مسئله بعید است. هیلاری نیازی ندارد همانند ال گور در سال 2000 به همه 50 ایالت سفر کند و پیشتازی وی در نظرسنجی ها تاکنون ساختگی نبوده است.

آیا ممکن است رای دهندگان سیاهپوست و لاتین تبار ناگهان موجب پیشتازی سندرز شوند؟ معلوم نیست چگونه این اتفاق رخ می دهد؟ ما باید تا نوادا، ایالت بعدی دموکرات ها که در 20 نوامبر انتخابات مقدماتی اش برگزار می شود، صبر کنیم.

ترامپ هم مزیت های زیادی در نیوهمشایر داشت، چون رای دهندگان اوانجلیست و بسیار محافظه کار قسمت کوچکی از رای دهندگان این ایالت را تشکیل می دادند. با این حال بزرگترین مزیت برای ترامپ این بود که نه مارکو روبیو، نه تد کروز و نه هیچ کس دیگری نتوانست از نتایج آیووا استفاده کند. ترامپ یک سوم آرا در نیوهمشایر را به دست آورد. نظرسنجی ها هم نشان می داد که جمهوری خواهان عادی در آیووا حضور کمی داشتند و وی نتوانست به 30 درصد آرا در آن ایالت دست پیدا کند.

البته این مسئله برای کاندیدایی که به دنبال تحکیم نامزدی است، کافی نیست. نیوهمشایر احتمالاً تنها موجب حذف کریس کریستی و کارلی فیورینا خواهد شد. آنها احتمالاً تا کارولاینای جنوبی سرگردان خواهند بود، اما منابع کافی برای پیشبرد کمپین را در اختیار ندارند. با این اوصاف رقابت ها به شش کاندیدا محدود خواهد شد و تنها بن کارسون باقی خواهد ماند که وضعیت خوبی ندارد.

کیسیک و کریستی بر روی نیوهمشایر قمار کرده بودند و کیسیک توانست به خوبی در رتبه دوم قرار بگیرد. اما آمار وی چندان هم موثر نبود: فرماندار اوهایو نتوانست آرایش را به 20 درصد برساند. کمپین وی حضور زیادی در مناطق مختلف نداشت. به نظر می رسد وی با پشت سر گذاشتن تد کروز، جب بوش و مارکو روبیو باز هم منابع زیادی در اختیار ندارد.

کروز، بوش و روبیو همگی با کسب سهم کوچکی از آرا، نیوهمشایر را ترک کردند. اما بعید است آنها با این وضعیت بتوانند مدت زیادی بعد از انتخابات مقدماتی کارولاینای جنوبی در 20 فوریه در رقابت ها باقی بمانند.

ما همه جا حرف و حدیث های زیادی درباره پیروزی ترامپ می شنویم یا این که در کنوانسیون حزب هیچ کاندیدایی حضور نخواهد داشت که توانسته باشد اکثریت آرای نمایندگان حزبی را به دست آورده باشد. باور نکنید. در چهار رقابت از پنج رقابت اخیر جمهوری خواهان، چهار کاندیدا حداقل 10 درصد آرای کارولاینای جنوبی را به دست آوردند. اما در نهایت تا زمانی یک برنده در رقابت ها ظهور کند، حذف بازندگان ادامه خواهد داشت.

نه، در انتخابات قبلی ترامپ حضور نداشت. اما کروز، کیسیک، روبیو و بوش باید تک به تک ترامپ را شکست دهند و این مسئله در نیوهمشایر و آیووا اتفاق نیفتاد.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند 

کلید واژه ها: نیوهمشایر ترامپ روبیو انتخابات 2016 سندرز كلينتون


نظر شما :