پیروزی کلینتون در پنج ایالت

پیروزی قاطعانه ترامپ، روبیو را به آخر خط رساند

نویسنده خبر: حسین هوشمند
برای این که جناح اصلی حزب جمهوری‌خواه به آرزویش برای قطعی نشدن نامزدی نهایی ترامپ دست پیدا کند، نیاز به شکست ترامپ در فلوریدا و اوهایو، داشتند. آنها تا حدودی ناامید شدند، چون ترامپ توانست در فلوریدا و سه ایالت دیگر به پیروزی برسد.
پیروزی قاطعانه ترامپ، روبیو را به آخر خط رساند

دیپلماسی ایرانی: انتخابات سه شنبه شب رقابت های مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا همان طور که انتظار می رفت منجر به بروز نتایج مهمی شد. ترامپ در 4 ایالت پیروز شد، کیسیک اولین پیروزی اش را به دست آورد و مارکو روبیو هم از رقابت ها انصراف داد. هیلاری کلینتون هم در هر 5 ایالت به پیروزی رسید.

نتایج انتخابات

فلوریدا: دونالد ترامپ 45.8 درصد آرا، مارکو روبیو 27 درصد، تد کروز 17.1 درصد و جان کیسیک 6.8 درصد. دموکرات ها: هیلاری کلینتون 64.5 درصد و برنی سندرز 33.3 درصد.

اوهایو: کیسیک 46.8 درصد، ترامپ 35.7 درصد، کروز 13.1 درصد و روبیو 2.9 درصد. دموکرات ها: کلینتون 56.5 درصد و سندرز 42.7 درصد.

ایلینوی: ترامپ 38.8 درصد، کروز 3.3 درصد، کیسیک 19.7 درصد و روبیو 8.7 درصد. دموکرات ها: کلینتون 50.5 درصد و سندرز 48.7 درصد.

کارولاینای شمالی: ترامپ 40.2 درصد، کروز 36.8 درصد، کیسیک 12.7 درصد و روبیو 7.7 درصد. دموکرات ها: کلینتون 54.6 درصد و سندرز 40.8 درصد.

میسوری: ترامپ 40.8 درصد، کروز 40.6 درصد، کیسیک 10.1 درصد و روبیو 6.1 درصد. دموکرات ها: کلینتون 49.6 درصد و سندرز 49.4 درصد. نتایج میسوری در هر دو حزب بسیار به هم نزدیک است و با وجود شمارش 99.9 درصد آرا، هنوز برندگان به طور قطعی اعلام نشده اند.

جبهه جمهوری خواهان

ترامپ با پیروزی در 4 ایالت توانسته تاکنون 161 نماینده حزبی به دست بیاورد، البته این آمار نهایی نیست، چون هنوز نتایج میسوری رسماً اعلام نشده و در ایلینوی و کارولاینای شمالی هم تکلیف تمام نمایندگان حزبی مشخص نشده است. ترامپ توانست با پیروزی در فلوریدا تمام 99 نماینده حزبی این ایالت را به دست بیاورد.

کیسیک هم با پیروزی در اوهایو تمام 66 نماینده حزبی این ایالت را کسب کرد. کروز تاکنون 26 نماینده حزبی از این 5 ایالت به دست آورده و روبیو 9 نماینده. البته این ارقام افزایش پیدا خواهد کرد.

ترامپ با این پیروزی ها فعلاً شمار نمایندگان حزبی اش را به 621 نماینده رسانده است. پس از وی کروز با 396 نماینده، روبیو با 168 نماینده و کیسیک با 138 نماینده قرار دارند.

جبهه دموکرات ها

کلینتون با پیروزی در این 5 ایالت توانست تاکنون 326 نماینده حزبی به دست بیاورد. سندرز هم 220 نماینده حزبی کسب کرد. البته این ارقام هنوز نهایی نیست و نمایندگان حزبی میسوری حساب نشده است. کلینتون با این پیروزی ها توانست شمار نمایندگان حزبی متعهد خودش را به 1094 نماینده در مقابل 774 نماینده حزبی سندرز برساند.

با احتساب آرای نمایندگان حزبی ارشد، مجموع نمایندگان کلینتون به 1561 نماینده در مقابل 800 نماینده سندرز می رسد. دموکرات ها برای این که نامزد نهایی حزب باشند باید به حد نصاب 2383 نماینده حزبی برسند.

ترامپ قاطعانه پیش می رود

برای این که جناح اصلی حزب جمهوری خواه به آرزویش برای قطعی نشدن نامزدی نهایی ترامپ دست پیدا کند، نیاز به شکست ترامپ در فلوریدا و اوهایو، ایالت هایی که برنده آن تمام آرای نمایندگان حزبی ایالت را به دست می آورد، داشتند. آنها تا حدودی ناامید شدند، چون ترامپ توانست در فلوریدا و سه ایالت دیگر به پیروزی برسد.

با وجود این که وی نتوانست در اوهایو به پیروزی برسد، اما توانست در سه ایالت دیگر که کروز در دو ایالت کارولاینای شمالی و میسوری شانس پیروزی داشت، برنده شود. ترامپ با کسب این نتایج به دستیابی به حد نصاب 1237 نماینده نزدیک تر شد و اگر بتواند روند پیروزی هایش را ادامه دهد و در ایالت های مهم آریزونا، کالیفرنیا و نیویورک پیروز شود (که بیشترین شانس را هم در این ایالت ها دارد) می تواند نامزد نهایی شود.

البته با شکست وی در اوهایو، روزنه ای هم به روی دیگر کاندیداها و جناح اصلی حزب باز شد که امکان این که ترامپ به 1237 نماینده نرسد وجود دارد و شاهد کنوانسیون ملی رقابتی خواهیم بود. در صورتی که هیچ کدام از کاندیداها نتوانند به حد نصاب نمایندگان حزبی دست پیدا کنند، در آن صورت براساس قوانین، برای تعیین نامزد نهایی در کنوانسیون ملی حزب رای گیری خواهد شد.

روبیو به آخر خطر رسید

روبیو همان طور که انتظار می رفت پس از شکست در فلوریدا (ایالت خودش) به کمپین انتخاباتی اش پایان داد. عملکرد ضعیف روبیو در انتخابات هفته گذشته عملاً موجب شده بود تا وی در صورت شکست در فلوریدا، هیچ گونه شانسی برای دستیابی به نامزدی نهایی نداشته باشد.

شکست وی شکست جناح اصلی حزب و تفکر جریان بوش در حزب جمهوری خواه هم بود. جناح اصلی حزب پس از جب بوش از وی حمایت می کرد و اکثریت حامیان مالی بزرگ این حزب همانند پل سینگر و ایپک و نومحافظه کاران از وی حمایت می کردند. شکست وی از این رو پایانی بر تفکر جریان بوش در این حزب بود، که وی شاگرد جب بوش بود و شعار کمپین وی وی «قرن جدید آمریکایی»، شعار نومحافظه کاران و دولت جورج دبلیو بوش بود.

کیسیک خوشحال است

کیسیک از این که توانسته در اولین ایالت (که در آن فرماندار است) به پیروزی دست پیدا کند، خوشحال است. پس از انصراف روبیو، جناح اصلی حزب وی را به ترامپ و کروز ترجیح می دهند، اما وی خیلی دیر به پیروزی دست یافته و عملاً شانسی برای رسیدن به حد نصاب ندارد. وی برای این که بتواند به حد نصاب برسد، نیازمند به دست آوردن 100 درصد دیگر نمایندگان حزبی در ایالت های پیش رو دارد، امری که محال است.

تنها نقشی که کیسیک و البته کروز می توانند ایفا کنند، این است که در ایالت های باقی مانده مانع از پیروزی های گسترده ترامپ شوند و اجازه ندهند که وی به حد نصاب برسد تا انتخاب نامزد نهایی به کنوانسیون ملی کشیده شود.

کلینتون کار را تمام کرد

کلینتون پس از شکست غیرمنتظره در میشیگان، با این 5 پیروزی توانست کفه رقابت ها را به نفع خودش سنگین تر کند و پیشتازی اش در میان نمایندگان حزبی را افزایش دهد. کلینتون علاوه بر پیشتازی در میان نمایندگان حزبی ارشد، فاصله اش با سندرز را در میان نمایندگان حزبی متعهد هم افزایش داد.

کلینتون همان طور که در سخنرانی پیروزی اش اشاره کرد از این به بعد تمرکزش را بر روی رقابت با ترامپ و انتخابات نهایی متمرکز خواهد کرد. هیلاری از این به بعد باید بر روی نقاط ضعف خودش به ویژه در میان رای دهندگان جوان، مستقل و مردان تمرکز کند.

همان گونه که دیوید پلاف، مدیر کمپین ریاست جمهوری اوباما در سال 2008 و مشاور ارشد وی گفته است «ائتلاف جوانان، اقلیت ها و زنان، ائتلاف اوباما بود و لزوماً در انتخابات نهایی، ائتلاف حزب دموکرات یا ائتلاف کلینتون نخواهد بود.» به همین دلیل وی برای رقابت نهایی باید به فکر برنامه هایی برای جذب آرای این گروه ها باشد که هم اکنون حامی سندرز هستند.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ سندرز روبیو نماینده حزبی کیسیک فلوریدا اوهایو کروز كلينتون انتخابات 2016


نظر شما :