پیروزی ترامپ و سندرز و انصراف ناامیدها

نیوهمشایر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رقابتی‌تر کرد

نویسنده خبر: حسین هوشمند
پیروزی ترامپ و سندرز موجب برهم خوردن قواعد بازی و موجب ادامه‌دار شدن رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.
نیوهمشایر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رقابتی‌تر کرد

دیپلماسی ایرانی: نیوهمشایر به عنوان دومین ایالتی که انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در آن برگزار شد نتایجی را به وجود آورد که باعث هیجان انگیز تر شدن و رقابتی تر شدن انتخابات مقدماتی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه شد. همان طور که پیش بینی شده بود نتایج نیوهمشایر با آیووا تفاوت اساسی داشت.

نتایج نیوهمشایر

دونالد ترامپ و برنی سندرز توانستند به خوبی در انتخابات نیوهمشایر پیروز شوند و امیدها را به کمپین و حامیان خود بازگردانند. برخلاف آیووا، نظرسنجی ها این بار به درستی پیروزی ترامپ و سندرز را پیش بینی کرده بودند. اما تفاوتی که نظرسنجی ها با نتایج واقعی داشتند تنزل مارکو روبیو از رتبه دوم به پنجم بود. در ادامه نتایج جمهوری خواهان در انتخابات مقدماتی نیوهمشایر را مشاهده می کنید.

در انتخاباتی که باعث رکوردشکنی حضور جمهوری خواهان در نیوهمشایر شد، ترامپ با قاطعیت و با اختلاف بالایی توانست پیروز شود. جان کیسیک هم بسیار خوب عمل کرد و توانست به جای روبیو در مکان دوم قرار بگیرد. تد کروز هم با توجه به ماهیت متفاوت نیوهمشایر با آیووا عملکرد خوبی از خودش نشان داد که توانست به رتبه سوم دست پیدا کند. با توجه به میزان آرا، ترامپ 10 نماینده حزبی، کیسیک 4 و کروز، بوش و روبیو 3 نماینده حزبی کسب کردند.

در میان دموکرات ها به خاطر لیبرال بودن نیوهمشایر حدس زده می شد که سندرز برنده شود اما فاصله آرای وی با کلینتون در این زمینه تعیین کننده بود که وی با اختلاف 22 درصدی توانست به پیروزی دست پیدا کند. در ادامه نتایج دموکرات ها را در انتخابات نیوهمشایر مشاهده می کنید.

این پیروزی برای سندرز امیدوارکننده بود و وی با استفاده از این پیروزی و موجی که ایجاد شد می تواند همچنان به کمپینش ادامه دهد. سندرز 15 نماینده حزبی و کلینتون هم 9 نماینده به دست آورد. 8 نماینده حزبی هم غیرمتعهد هستند که در کنوانسیون ملی حزبی کاندیدایشان را انتخاب خواهند کرد.

بازگشت مقتدرانه ترامپ

پس از شکست ترامپ در آیووا عده ای حدس می زدند که وی ناامید شود و از رقابت ها انصراف دهد یا این که این نتیجه بر عملکردش در نیوهمشایر تاثیر منفی بگذارد. اما تمایلات و روحیه جسورانه وی مانع از این اقدام شد و وی با قدرت به رقابت ها داد و توانست پیروزی خوبی به دست بیاورد. این که وی یک سوم آرای نیوهمشایر را از آن خود کند و فاصله اش با کاندیدای دوم 20 درصد باشد موفقیتی است که تضمین کننده ادامه رقابت ها از سوی وی است. یکی از دلایل شکست ترامپ در آیووا را می توان عدم شرکت در مناظره تلویزیونی این ایالت دانست، مناظره ای که وی به خاطر حضور مگین کلی، مجری فاکس نیوز در آن شرکت نکرد. از همین رو وی در مناظره شنبه شب در نیوهمشایر شرکت کرد و این مسئله به موفقیت وی در این ایالت کمک کرد. ترامپ در سخنرانی اش که در آن لحنی ظفرمندانه داشت به این نکته اشاره کرد که این پیروزی سرآغاز پیروزی های دیگر است.

احیای کیسیک

جان کیسیک، فرماندار اوهایو که در آیووا هشتم شده بود توانست در نیوهمشایر به رتبه دوم دست پیدا کند. حدس زده می شد که با توجه به فضای لیبرال نیوهمشایر که در جهت مقابل محافظه کاری آیووا قرار داشت و ایالتی نزدیک به فضای اوهایو است، عملکرد بهتری داشته باشد، اما کسب رتبه دوم با توجه به این که در میانگین کل نظرسنجی های صورت گرفته در این ایالت وی در رتبه چهارم قرار داشت، چندان به ذهن نمی رسید. کیسیک که مورد حمایت جریان اصلی حزب هم قرار دارد می تواند به آینده امیدوار باشد اما نقطه ضعف وی در ایالت های محافظه کار است و چندان شانسی برای شکست ترامپ و کروز، پوپولیست های حزب ندارد.

امیدواری بوش

بوش با کسب رتبه چهارم در این ایالت توانست امیدها را برای بقای خودش در کمپین حفظ کند. حالا وی توانایی بیشتری در ادامه دادن کمپینش دارد و امیدوار است در ایالت های بعدی عملکردش را تقویت کند. البته کار وی برای شکست مثلث ترامپ، کروز و روبیو همچنان سخت است و برای کسب موفقیت نیاز به رتبه هایی بهتری دارد.

روبیو؛ بازنده ای افسرده

چهره و لحن روبیو در سخنرانی اش پس از مشخص شدن نتایج نیوهمشایر به خوبی وضعیت وی را نشان می داد. کسب رتبه پنجم برای روبیو که در میانگین کل نظرسنجی ها رتبه دوم را داشت و به خوبی توانسته بود در آیووا به رتبه سوم دست پیدا کند، اصلاً خوب نبود. عامل اصلی شکست روبیو در عملکرد ضعیفش در مناظره شنبه شب بود، زمانی که نتوانست به حملات رقبا به خوبی پاسخ دهد. خود روبیو هم در سخنرانی اش به این موضوع اشاره کرد که دیگر اجازه نمی دهد که چنین وضعیتی در مناظره برایش تکرار شود.

انصرافی ها

کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی که در آیووا دهم شده بود و در نیوهمشایر هم به رتبه ششم دست یافت از ادامه رقابت ها انصراف داد. کارلی فیورینا هم که در آیووا هفتم شده بود و در نیوهمشایر هفتم شد هم از رقابت ها کنار کشید. تصمیم این دو کاندیدا کاملاً واقع گرایانه بود. چون این دو عملاً هیچ گونه شانسی برای پیروزی در رقابت ها نداشتند و ادامه دادن رقابت ها برایشان هزینه آور بود و هیچ گونه فایده ای نداشت.

پیروزی قاطع سناتور سندرز

سندرز به خوبی توانست مردم نیوهمشایر را در جهت پیروزی خودش بسیج کند. پیروزی سندرز حتمی بود ولی این اختلاف نشان دهنده بهبود عملکرد وی در مقایسه با نظرسنجی ها بود. جوانان، پایگاه اصلی رای دهندگان سندرز به خوبی به وی برای کسب این پیروزی کمک کردند. همان گونه که مشاوران کلینتون گفته بودند اگر سندرز با اختلافی دو رقمی برنده شود، نشانه پیروزی وی خواهد بود، سندرز توانست با اختلافی 22 درصد واقعاً در این ایالت پیروز شود. سندرز روحیه خوبی دارد و همچنان به رقابت ها ادامه خواهد داد و موج نیوهمشایر هم به وی کمک کرد تا در ظرف 24 ساعت پس از پیروزی بتواند 5 میلیون دلار کمک مالی جذب کند، این خبر خوبی برای کمپین وی است. البته وی همچنان شانس کمی برای پیروزی در مقابل کلینتون دارد.

کلینتون منتظر آینده است

کلینتون با وجود شکست، همچنان به آینده بسیار امیدوار است. چشم انداز پیش روی انتخابات و ایالت های نوادا و کارولاینای جنوبی که انتخابات بعدی دموکرات ها در آنها برگزار می شود، فضایی به نفع کلینتون دارد و وی مجدداً طعم پیروزی را خواهد چشید.

تحلیل رای دهندگان

در کمپین جمهوری خواهان 52 رای دهندگان مرد و 48 درصد زن بودند و بیشترین طیف سنی که در انتخابات شرکت کردند افراد 45 تا 64 ساله بودند که 49 درصد رای دهندگان را تشکیل دادند. نکته قابل توجه این است که ترامپ اکثریت آرای تمام گروه ها یعنی مردان، زنان، جوانان، میانسالان، افراد مسن، فقرا، ثروتمندان، شهرنشین ها، حومه نشینان، روستانشینان، محافظه کاران و میانه روها را به دست آورد.

مهمترین اولویت های رای دهندگان جمهوری خواه را اقتصاد با 33 درصد، هزینه های دولت با 26 درصد، تروریسم با 24 درصد و مهاجرت با 15 درصد تشکیل می دهد. 90 درصد آنان نگران حملات ترویستی به آمریکا هستند و 65 درصد هم موافق اعمال ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا هستند. علاوه بر این 57 درصد رای دهندگان جمهوری خواه در خانه اسلحه دارند.

در جبهه دموکرات ها 55 درصد از رای دهندگان زن و 45 درصد مرد بوده اند و طیف سنی 45 تا 64 ساله با 42 درصد بیشترین رای دهنده بوده اند. سندرز هم اکثریت آرای گروه های مهم به جز افراد 65 سال به بالا و ثروتمندان با درآمد بیش از 200 هزار دلار در سال را کسب کرده است. کلینتون در میان این دو گروه با 54 و 53 درصد پیشتاز است. نکته قابل توجه برای سندرز پیشتازی در آرای زنان با 55 درصد و جوانان 18 تا 29 ساله با 83 درصد و افراد 30 تا 44 ساله با 66 درصد است.

مهمترین اولویت رای دهندگان دموکرات، اقتصاد با 33 درصد، نابرابری درآمدی با 32 درصد، بیمه درمانی با 23 درصد و تروریسم با 9 درصد است. 69 درصد دموکرات ها نگران حمله ترویستی به آمریکا هستند و تنها 30 درصدشان در خانه اسلحه دارند.

انتخابات بعدی برای جمهوری خواهان 20 فوریه در کارولاینای جنوبی است و برای دموکرات ها هم در همین روز در نوادا برگزار می شود.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: نیوهمشایر سندرز ترامپ روبیو کیسیک انتخابات 2016 انتخابات آمریکا دموکرات انتخابات مقدماتی کلینتون


نظر شما :