پیروزی قاطعانه کلینتون و ترامپ در نیویورک

نیویورک سندرز را به آخر خط رساند

نویسنده خبر: حسین هوشمند
در کمپین دموکرات‌ها، کلینتون توانست پیروزی قاطعانه‌ای در مقابل سندرز به دست بیاورد. این اختلاف ۱۶ درصدی موجب تقویت جایگاه کلینتون برای پیروزی در رقابت دموکرات‌ها شد.
نیویورک سندرز را به آخر خط رساند

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ کاندیداهای پیشتاز دموکرات ها و جمهوری خواهان در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا توانستند در ایالت مهم نیویورک به پیروزی برسند و موقعیت خودشان را مستحکم کنند. در ابتدا نگاهی به نتایح به دست آمده در انتخابات نیویورک می اندازیم.

نتایج نیویورک

ترامپ همان طور که در نظرسنجی ها پیشتاز بود و حدس زده می شد، توانست در نیویورک به پیروزی دست پیدا کند. جدول زیر نتایج انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در نیویورک را نشان می دهد.

رتبه

کاندیدا

تعداد آرا

درصد آرا

نماینده حزبی

1

دونالد ترامپ

524932

60.4

89

2

جان کیسیک

217904

25.1

4

3

تد کروز

126151

14.5

-

 

ترامپ با فاصله 35 درصدی توانست پیروزی قاطعانه ای در ایالت خودش به دست بیاورد و با وجود این که نیویورک جزء ایالت هایی نبود که برنده آن، تمام نمایندگان حزبی ایالت را به دست بیاورد، اما ترامپ چون در تمام مناطق این ایالت به جز منهتن به پیروزی دست پیدا کرد، توانست اکثریت قاطع نمایندگان حزبی این ایالت را به دست بیاورد.

شمار نمایندگان حزبی ترامپ با این پیروزی به 845 نماینده، کروز به 559 نماینده و کیسیک به 148 نماینده حزبی رسید. جمهوری خواهان برای کسب نامزدی نهایی باید به حد نصاب 1237 نماینده حزبی دست پیدا کنند.

در کمپین دموکرات ها، کلینتون هم توانست پیروزی قاطعانه ای در مقابل سندرز به دست بیاورد. این اختلاف 16 درصدی موجب تقویت جایگاه کلینتون برای پیروزی در رقابت دموکرات ها شد. در ادامه نتایج انتخابات نیویورک در کمپین دموکرات ها را مشاهده می کنید.

رتبه

کاندیدا

تعداد آرا

درصد آرا

نماینده حزبی

1

هیلاری کلینتون

1054083

58

139

2

برنی سندرز

763469

42

106

 

این پیروزی قاطعانه کلینتون در ایالت خودش در نظرسنجی ها هم پیش بینی شده بود و وی با این اختلاف 16 درصدی و کسب اکثریت نمایندگان حزبی ایالت توانست فاصله اش با سندرز را افزایش دهد و از سوی دیگر ثابت کند که بیشترین شانس را برای تصدی نامزدی نهایی حزب دموکرات دارد.

کلینتون با این پیروزی شمار نمایندگان حزبی متعهد (Pledged Delegates) خودش را به 1446 نماینده حزبی رساند و سندرز هم به عدد 1200 نماینده حزبی رسید. با احتساب 502 نماینده حزبی ارشد (Super Delegates) کلینتون و 38 نماینده حزبی ارشد سندرز، کلینتون در مجموع 1948 نماینده حزبی و سندرز 1238 نماینده حزبی به دست آورده است. دموکرات ها برای رسیدن به نامزدی نهایی حزب باید به حد نصاب 2383 نماینده حزبی برسند.

بازگشت قدرتمندانه ترامپ

ترامپ در حالی با پیروزی در نیویورک مجدداً به رقابت ها بازگشت که در سه انتخابات اخیر در ویسکانسین، کلرادو و یوتا به تد کروز باخته بود. ترامپ با پیروزی قاطعانه در ایالت خودش نشان داد که همچنان کاندیدای پیشتاز و تنها شانس دستیابی به حد نصاب برای تصدی نامزدی نهایی حزب جمهوری خواه است.

با پیروزی قاطعانه ترامپ در نیویورک مشخص شد که رقبای وی کروز و کیسیک شانسی برای رسیدن به حد نصاب 1237 نماینده حزبی ندارند و ترامپ کاندیدای مورد علاقه رای دهندگان جمهوری خواه است. اما تنها مسئله ای که در کمپین جمهوری خواهان باقی می ماند این است که آیا ترامپ می تواند به حد نصاب برسد؟

در 15 ایالت پیش رو برای جمهوری خواهان 674 نماینده حزبی وجود دارد که ترامپ برای این که بتواند به حد نصاب 1237 نماینده حزبی دست پیدا کند باید حمایت 392 نماینده حزبی را کسب کند. امری که ممکن است اما با توجه به موقعیت برخی ایالت ها شاید با فاصله کم نتواند به آن دست پیدا کند و در آن صورت کنوانسیون ملی حزب کاندیدای نهایی را انتخاب می کند.

کلینتون؛ کاندیدای دو فاکتوی دموکرات ها

هیلاری با این پیروزی قاطع در ایالت خودش که دو دوره سناتور آن بود توانست به طور دوفاکتو کاندیدای نهایی دموکرات ها باشد. در حالی که کلینتون در هفت ایالت قبل از نیویورک، رقابت را به سندرز واگذار کرده بود، این ایالت اهمیت زیادی برای وی داشت و با این پیروزی نشان داد که همچنان بخت اول کسب نامزدی نهایی حزب دموکرات است. کلینتون در سخنرانی پیروزی اش هم به این نکته اشاره کرد که با این پیروزی، نامزدی نهایی در دسترس است.

در 15 ایالت پیش رو برای دموکرات ها 1668 نماینده حزبی باقی مانده است که کلینتون برای تصدی نامزدی نهایی نیاز به کسب حمایت 435 نماینده حزبی دیگر دارد. امری که با توجه به موقعیت ایالت ها امری بسیار آسان برای وی است. به همین دلیل از این به بعد کلینتون بیشتر بر روی انتخابات نهایی و رقیب جمهوری خواهش متمرکز خواهد شد و با وجود این که سندرز تا پایان رقابت ها در صحنه باقی می ماند انرژی اش را چندان صرف رقابت با وی نخواهد کرد.

سندرز پایان یافت؟

هر جور که حساب کنید کمپین سندرز فراتر از حد تصور و انتظارات عمل کرده است. پس از برگزاری انتخابات در 35 ایالت وی توانسته است در 16 ایالت به پیروزی دست پیدا کند، از ماه ژانویه تاکنون توانسته در زمینه جذب کمک های مالی از رقیبش بهتر عمل کند و نظرسنجی های در سطح ملی نشان می دهد که وی رقابت تنگاتنگی با کلینتون دارد و در مقابل با کاندیداهای جمهوری خواه در انتخابات نوامبر بهتر عمل می کند.

اما شکست با اختلاف 16 درصدی در نیویورک موجب شد تا سندرز عملاً شانسش را برای رسیدن به حد نصاب برای کسب نامزدی نهایی از دست بدهد. همان طور که قبل از انتخابات گفته شده بود سندرز برای این که بتواند کلینتون را شکست دهد و به نامزدی نهایی حزب دموکرات دست پیدا کند، نیاز به پیروزی در نیویورک داشت. با وجود عملکرد خوب در نیویورک ولی وی نتوانست به پیروزی دست پیدا کند. حتی اگر با فاصله کمتری شکست می خورد همچنان از شانس برای شکست دادن کلینتون برخوردار بود.

اما با این نتایج و با توجه به چشم انداز ایالت های پیش رو که کلینتون در آنها با فاصله دو رقمی جلوتر است، عملاً سندرز شانسی برای شکست کلینتون ندارد، اگرچه بر روی کاغذ هنوز شانس دارد. در 15 ایالت پیش رو با 1668 نماینده حزبی سندرز باید به 1145 نماینده حزبی دست پیدا کند، امری که بسیار دشوار و چه بسا محال است.

پس از شکست در نیویورک بسیاری از طرفداران سندرز هم ناامید شده اند و متوجه این واقعیت شده اند که شکست دادن کلینتون غیرممکن است. لی استانوم، یکی از طرفداران پروپاقرص سندرز در اورنج کانتی کالیفرنیا پس از شکست وی در نیویورک گفت: «تمام شد».  

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سندرز ترامپ کلینتون انتخابات 2016 انتخابات آمریکا نیویورک


نظر شما :