ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از توصیه استراو به عربستان درباره ایران تا رفتن داعشی‌ها به لیبی

۲۹ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۶۵۷۵ اخبار اصلی خاورمیانه
توصیه وزیر خارجه اسبق انگلیس به عربستان درباره ایران، رفتن نیروهای داعش به لیبی، استفاده نیروهای داعش از اروپا برای رفتن به لیبی، بعید دانستن کاخ سفید در تحقق آتش‌بس تا آخر هفته و رد گزینه نظامی از سوی ترکیه از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از توصیه استراو به عربستان درباره ایران تا رفتن داعشی‌ها به لیبی

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

استراو: عربستان با ایران همکاری کند

جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا به شبکه خبری بی بی سی ورلد گفت: «بیشتر از اینها از عربستان انتظار می رفت. ما از عربستان انتظار داریم که رویکرد متوازن تری داشته باشد. عربستان باید بفهمد که همسایه ای در آن سوی خلیج فارس دارد که نگاه های کاملا متفاوتی با آن دارد و باید با آن تعامل کند.»

جک استراو با این اظهارات به قدرت منطقه ای ایران اعتراف کرد و آن را در برابر عربستان یک سوی کفه توازن خاورمیانه دانست. استراو در ادامه گفت: «عربستان باید روابط طبیعی با ایران داشته باشد و باید در امور سیاست خارجی اش با ایران همکاری کند تا توازن در منطقه خلیج فارس برقرار شود و به این ترتیب بار دیگر توازن در روابط عربستان و امریکا به وجود آید.»

ایجاد کانال هوایی امدادرسانی میان ایران و سوریه

روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داد که میان ایران و سوریه کانال هوایی تشکیل شده که از طریق آن تجهیزات و کمک های مورد نیاز دولت و ارتش سوریه ارسال می شوند.

این روزنامه سپس می نویسد که ایران از طریق کانال کمک های انسان دوستانه خود را نیز ارسال می کند.

اعزام گردان هایی از نیروهای داوطلب مردمی به عراق

شبکه خبری السومریه نیوز گزارش داد تعدادی از نیروهای داوطلب مردمی به همراه فرماندهانشان به سوریه اعزام شده اند تا در عملیات آزادسازی رقه در سوریه به ارتش این کشور کمک کنند.

در حال حاضر رقه تحت محاصره ارتش سوریه است و اعزام این نیروها برای تحت فشار گذاشتن هر چه بیشتر تروریست ها و پاکسازی شهر رقه از لوث آنها است.

این در حالی است که داعش اعلام کرده است به زودی موصل را تخلیه می کند و به سوریه می رود. به گفته کارشناسان داعش درصدد است موصل را تخلیه کرده و نیروها و حضور خود را در رقه که آن را پایتخت خود می داند، متمرکز کند.

رفتن نیروهای داعش به لیبی

منابع امنیتی اعلام کردند که داعش در حال اعزام نیروهای بیشتری به لیبی است.

به گزارش شبکه خبری دویچه وله، منابع امنیتی آلمانی به اطلاعاتی دست یافته اند که نشان می دهد اعزام نیروهای داعش به لیبی در ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است.

بنا به این گزارش در پی افزایش حملات جنگنده های روسی و سوریه به مواضع داعش در سوریه و همچنین جنگنده های عراقی و ائتلاف مبارزه با داعش در موصل و فلوجه و روستاهای الانبار داعش تلاش تازه ای را برای انتقال نیروهایش از عراق و سوریه به لیبی آغاز کرده است.

داعش از اروپا به لیبی می رود

شبکه خبری فرانس 24 گزارش داد که سازمان اطلاعات و امنیت فرانسه به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می دهد بسیاری از نیروهای داعش که از سوریه و عراق فرار کرده اند از طریق اروپا خود را به لیبی می رسانند.

این سازمان همچنین گزارش داد بسیاری از افراد داعش در میان پناهندگان خود را به اروپا می رسانند و از آنجا عده ای از آنها به لیبی می روند. سازمان امنیت فرانسه به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می دهد تعدادی از این تروریست ها از طریق فرانسه برای رفتن به لیبی اقدام کرده اند.

ترکیه: قصد دخالت نظامی در سوریه نداریم

وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه ای بار دیگر تاکید کرد که کشورش به هیچ وجه تمایلی برای ورود نظامی به خاک سوریه ندارد.

به گزارش شبکه خبری یورونیوز، پیش از این وزیر دفاع ترکیه نیز گفته بود که کشورش به هیچ وجه قصد اعزام نیروی نظامی به سوریه ندارد.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده است که حملات توپ خانه ای اش به خاک سوریه تنها برای مهار تهدید کردهای این کشور است.

ترور ناکام استاندار عدن

عیدروس الزبیدی، استاندار عدن و شلال شایع، رئیس پلیس این شهر از یک سوء قصد جان سلام به در بردند.

به گزارش روزنامه الحیات، روز سه شنبه گروهی مسلح به خودروی حامل این دو یورش بردند که منجر به درگیری میان آنها با افراد مسلح شد که در آخر سه نفر از افراد مسلح کشته شدند.

گفته می شود افراد مذکور از سوی القاعده مامور ترور این دو نفر بودند.

مذاکره مسئولان نظامی روسیه و امریکا برای بررسی آتش بس در سوریه

خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش داد که وزارت امور خارجه روسیه اطلاع داده است که مسئولانی از ارتش روسیه و امریکا جمعه هفته آینده تشکیل جلسه خواهند داد تا امکان اعلام آتش بس در سوریه را بررسی کنند.

این نخستین دیدار در این سطح میان مسئولان روسی و امریکایی در مورد سوریه است.

در همین رابطه گینادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: «اعمال منطقه پرواز ممنوع در سوریه بدون موافقت دولت سوریه و سازمان ملل غیرممکن است و کشورهایی که چنین هدفی را دنبال می کنند کاملا در اشتباهند.»

تردید ایالات متحده در اعلام آتش بس در سوریه

ایالات متحده امریکا اعلام کرد بعید می داند در این هفته آتش بسی در سوریه اعمال شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت: «نمی خواهم بگویم که موعد آتش بس توافق شده در مونیخ فردا یا پس فردا محقق خواهد شد اما می توانم بگویم که پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شده است.»

وی در ادامه افزود: «همه می دانیم که اوضاع بسیار پیچیده است اما همچنان به فشارهای خود ادامه می دهیم تا شاید بتوانیم جلوی کارهای خصمانه را بگیریم. ما در این امر جدی هستیم.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لیبی سوریه ترکیه عربستان و ایران


نظر شما :