همکاری‌ هسته‌ای ایران و مجارستان

۰۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۰۲:۳۱ کد : ۱۹۵۶۶۲۶ سرخط اخبار
با حضور وزیر خارجه مجارستان و رییس سازمان انرژی اتمی ایران توافق شد، همکاری های دو کشور در زمینه فن آوری هسته ای تقویت شود.
 
به گزارش ایسنا، پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان روز جمعه در یک کنفرانس خبری در بوداپست اعلام کرد کشورش و ایران توافق کرده اند همکاری های خود را در زمینه فن آوری هسته ای تقویت کنند.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری شینهوا از بوداپست، سیارتو این مطلب را در پی دیدار با علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد.
 
وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد این توافق خواهان گسترش آموزش کارشناسان هسته ای ایران است.
 
وی گفت که مجارستان از اتحادیه اروپا می خواهد به آموزش کارشناسان هسته ای ایران و توسعه همکاری علمی متمرکز بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای کمک کند.
 
او هم چنین اعلام کرد، مجارستان قصد دارد گفت وگوها با ایران را در خصوص چگونگی مشارکت شرکت هایش در استخراج هیدروکربن ایران (نفت و گاز) آغاز کند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در این دیدار اعلام کرد، در پی توافق بین المللی به منظور نظارت بر برنامه هسته ای تهران، روابط بین مجارستان و ایران باید واقعا در این دوران جدید تقویت شود.
 
وی سفر دو روزه خود را به مجارستان موفقیت آمیز خواند و افزود: گفت وگوها متمرکز بر فرصت هایی برای همکاری صنعتی و علمی بوده است.
 
صالحی خاطرنشان کرد که ایران یک کشور مهم در منطقه خود و یک بازار مهم است.
 
او ایران را به عنوان «لنگرگاه ثبات» در یک منطقه بسیار بی ثبات توصیف کرد.
 
سیارتو نیز افزود: موفقیت مذاکرات بین ایران و جامعه بین المللی، امنیت جهانی را که برای اروپا بسیار مهم بود، به طور اساسی افزایش داده است.
 
وی گفت با توجه به موقعیت ایران و تشدید درگیری ها در منطقه، همکاری با ایران می تواند یک پیشرفت مهم در جهت امنیت و ثبات کلی در خاورمیانه (غرب آسیا) باشد.
 
او با اشاره به بحران آوارگان ناشی از درگیری ها در خاورمیانه، اعلام کرد ایران به طور بالقوه بخشی از راه حل است.
 
وزیر خارجه مجارستان اظهار کرد: جامعه دو سوی اقیانوس اطلس و روسیه می توانند به منظور حل و فصل مشکلات در دیگر بخش های خاورمیانه، هم چون در مورد ایران، همکاری کنند.

کلید واژه ها: مجارستان خارجه مجارستان


نظر شما :