ظهور علایم اولیه افزایش همکاری‌ آژانس با ایران

۲۰ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۹۵۷۰۸۰ سرخط اخبار

نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی در واکنش به برخی اظهارنظرها در شورای حکام گفت: درخواست گزارش تفصیلی از آمانو با برجام و قعطنامه ۲۲۳۱ مغایر است.

به گزارش فارس، رضا نجفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس اظهار داشت: علایم اولیه نتایج برجام در زمینه همکاری با ایران به تدریج خود را نشان می دهد و سفر شمار زیادی از هیأت های بلندپایه از سراسر دنیا به ایران از جمله برخی سران دولت ها در کنار امضای موافقتنامه های جدید در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه های اقتصاد و تجارت گواه چنین نتایجی هستند.

وی افزود: انتظار می رود که اکنون با رفع تمام تحریم ها و اجرای این موافقتنامه های جدید، نتایج ملموس ناشی از آنها احساس و بنا بر این تداوم مسیر کنونی ترغیب شود.

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه به لطف کوشش خستگی ناپذیر کارشناسان ایرانی و همکاری سازنده دبیرخانه آژانس، روز اجرای برجام زودتر از زمانی که انتظار می رفت محقق شد، ادامه داد: بر این اساس تمام قطعنامه های گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره مسئله هسته ای ایران در تاریخ 16 ژانویه 2016 لغو شدند و تمام محدودیت های مربوط به همکاری فنی آژانس نیز رفع شد.

نجفی با اشاره به اینکه اجرای کامل متقابل تعهدات گروه 1+5 سنگ بنای اصلی برجام و عامل اساسی برای ماندگاری آن است، تصریح کرد: تحقق قانونی رفع جامع تمام تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و تمام تحریم های مرتبط هسته ای یک جانبه یا چندجانبه کسب شده و این باید به همکاری های همه جانبه بیشتر با ایران منجر شود.

وی تأکید کرد: گروه کشورهای 1+5 به اجرای برجام با حسن نیت و در فضایی سازنده مبتنی بر احترام متقابل و اجتناب از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفقیت آمیز آن را تضعیف کند، متعهد هستند.

سفیر کشورمان در واکنش به اشاره تعدادی از اعضای شورای حکام به گزارش اخیر آمانو مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و درخواست برخی از آنان برای ارائه گزارش های تفصیلی در این زمینه گفت: طبق مفاد برجام، قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و قطعنامه شماره GOV/2015/72 شورای حکام، مأموریت و وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی از حیث گزارش دهی بسیار روشن و صرفاً «ارائه روزآمدهای منظم» است. ارائه گزارش روزآمد شده اخیر، هر چند از نظر ما حتی می توانست  از این هم کوتاه تر باشد، طبق تصمیم آژانس بود که ما این تصمیم را کاملاً محترم می شماریم.

نجفی عنوان کرد: به نظر ما هر درخواستی برای ارائه به اصطلاح «گزارش تفصیلی» با مفاد برجام و قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد ناسازگار است زیرا آنها اینگونه گزارش دهی را مقرر نکرده اند.

در پایان وی در پاسخ به نماینده رژیم صهیونیستی، تهدید اصلی صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را برنامه مخفیانه سلاح های هسته ای اسرائیل اعلام کرد.

کلید واژه ها: شورای امنیت سازمان ملل


نظر شما :