کردها در شمال سوریه اعلام «حکومت فدرالی» کردند

۲۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۷ کد : ۱۹۵۷۲۸۹ سرخط اخبار

پس از انتشار اخبار غیررسمی، امروز کردها در شمال سوریه رسماً اعلام خودمختاری کرد و این مناطق را در قالب «حکومت فدرالی» و تحت عنوان مرسوم «روژاوا» در تسلط حاکمیتی خواندند؛ اتفاقی که پیش از وقوع با واکنش منفی آمریکا، سوریه، سوریه و ترکیه مواجه شده بود.

به گزارش «تابناک»؛ کردها در نشستی که با حضور بیش از 200 تن از چهره های کرد در منطقه «رمیلان» در مرز ترکیه، سوریه و عراق برگزار شد،در مناطق شمال سوریه از جمله «کوبانی»، «عفرین» و «الجزیره» که کردها از آن با عنوان «روژاوا» یاد می کنند، تشکیل حکومت فدرالی را رسماً اعلام کردند که به عنوان نخستین گام برای تجزیه سایر مناطق سوریه تلقی می شود.
 

کردها در شمال سوریه اعلام «حکومت فدرالی» کردند


همزمان رویترز نیز خبر داده نیروهای امنیتی اقلیم کردستان موسوم به آسایش، 60 نفر از اعضای یک گروه شبه نظامی طرفدر دولت سوریه را در شهرستان قامشلی در شمال شرق سوریه دستگیر کرده اند و درگیری هایی در این منطقه رخ داده است؛ هرچند همچنان کنترل شهر و فرودگاه در اختیار نیروهای دولتی سوریه است.

برگزاری نشست فوق در مناطق مرزی مشترک سوریه، ترکیه و عراق، علاوه بر ایجاد نگرانی در ترکیه، نگرانی ها را نزد سیاستمداران و مسئولان امنیتی عراق نیز افزایش داده و این گمانه را پررنگ ساخته که با تجزبه بلندمدت بخش های کردنشین خاک ترکیه و بخش کردنشین خاک عراق و الحاق به مناطق کردنشین سوریه، پروژه شکل گیری کردستان به عنوان یک کشور پیاده سازی کرد اما اینکه آیا به تصمیم نهایی رسیده و اینکه آیا این تصمیم اجرایی شود، تا حدود زیادی متاثر از عملکرد بازیگران منطقه ای است.
 

کردها در شمال سوریه اعلام «حکومت فدرالی» کردند


مسئولان ارشد ترکیه نخستین گروهی بودند که از مدت ها پیش به سناریویی تجزیه مناطق کردنشین پی برده بودند و با توجه به تهدید برای تمامیت ارزی این کشور، علاوه بر مخالفت جدی با این پروژه، رایزنی های گسترده ای را با متحدانشان به ویژه آمریکا برای جلوگیری از وقوع این اتفاق انجام داده بودند و حملات ارتش ترکیه به مناطق تحت کنترل گروه های وابسته PYD و PKK نیز در همین راستا ارزیابی می شد.

مارک تونر معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز در ارتباط با قصد شبه نظامیان شمال سوریه برای اعلام خودمختاری اظهار داشت: به هیچ وجه منطقه ای مختار یا نیمه مختار در شمال سوریه را به رسمیت نمی شناسیم. ما طرفدار روندی سیاسی هستیم که در آن کشور سوریه به صورت یکپارچه باشد.

این موضع گیری آمریکایی ها در حالی صورت پذیرفته که به باور بسیاری از کارشناسان، ایالات متحده نه تنها از تجزیه کشورهای خاورمیانه و کاهش قدرت کشورهای منطقه حمایت می کند، بلکه در این زمینه گام های جدی برداشته و به نظر می آید این موضع گیری ها صرفاً برای کاهش نگرانی ترکیه متحد منطقه ای آمریکا، از این اعلام خودمختاری است.

مقامات روسیه نیز چند روز پیش و همزمان با اعلام پوتین مبنی بر خروج بخشی از توان نظامی روسیه از سوریه، تجزیه عراق به شیوه ای که اکنون در مناطق کردنشین سوریه رخ داد را یکی از مدل های قابل تصور خوانده بودند و اگرچه روسیه و آمریکا مواضع مشترکی درباره تجزیه کردستان داشته اند، شواهد نشان می دهد میان ابرقدرت ها درباره تجزیه سوریه به عنوان یکی از راه حل ها حداقل گفت و گو شده است.

کلید واژه ها: شمال سوریه سوریه


نظر شما :