شش ماه پس از زمین لرزه بزرگ ترکیه و سوریه

زندگی در مناطق آسیب دیده به سختی سپری می شود

۳۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۳۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
در استان های جنوب ترکیه همچنان از ماشین آلات سنگین برای تخریب ساختمان های آسیب دیده استفاده می شود و در امتداد جاده های اصلی کانتینر و چادر به وفور دیده می شود که آسیب دیدگان زمین لرزه از آنها به عنوان اسکان موقت استفاده می کنند.
زندگی در مناطق آسیب دیده به سختی سپری می شود

دیپلماسی ایرانی: وقوع زمین لرزه بزرگ سوریه و ترکیه که بیش از پنجاه و شش هزار کشته برجای گذاشت، تا ماه ژوئیه ششمین ماه خود را پشت سر گذاشته است. بسیار از مردم در مناطق آسیب دیده در اسکان موقت مانند چادر و کانتینر بسر می برند و به سختی زندگی خود را سپری می کنند. در استان های جنوب ترکیه همچنان از ماشین آلات سنگین برای تخریب ساختمان های آسیب دیده استفاده می شود و در امتداد جاده های اصلی کانتینر و چادر به وفور دیده می شود که آسیب دیدگان زمین لرزه از آنها به عنوان اسکان موقت استفاده می کنند.

دولت ترکیه در نظر دارد تا ماه فوریه سال آینده مسکن دولتی را برای حدود سیصد و بیست هزار خانوار تکمیل کند. از قرار معلوم پس از ماه اکتبر سال جاری انتقال خانه های تکمیل شده به خانواده های آسیب دیده آغاز می شود. در برخی از مناطق زیر ساخت هایی مانند آبرسانی و برق بازسازی نشده است. برخی از روزها دمای هوا به چهل درجه سانتیگراد هم می رسد و برخی از افراد در طول روز به جای اسکان در چادرهای پر از گرما در زیر سایبان اقامت می کنند. به گزارش سازمان ملل، شمال غرب سوریه که در کنترل نیروهای مخالف دولت اسد قرار دارد، به علت کافی نبودن حمایت ها با بحران جدی رو به رو شده است. به گزارش دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد، بیش از چهار میلیون نفر در شمال غرب سوریه به کمک فوری نیاز دارند و سازمان ملل تا روز سوم ماه جاری سه هزار هفتصد کامیون حامل کمک های امدادی به کشور سوریه اعزام کرده است.

در جندیرس، یکی از شهرهای بسیار آسیب دیده در شمال غرب سوریه، بسیار از مردم همچنان در چادر زندگی می کنند. مردم این شهر به علت عدم بازسازی زیر ساخت ها همچنان در آوارگی بسر می برند. شهروندان آب آشامیدنی را به وسیله سطل از مخازن موقت ذخیره آب تهیه می کنند. همچنین در مرکز شهر در حالی که همچنان عملیات تخریب دنبال می شود، برخی از ساختمان های آسیب دیده به حال خود رها و آوارها در حاشیه جاده انباشته شدند.

مردی چهل و سه ساله که خانه وی بر اثر زمین لرزه ویران شده است، گفت: «حتی پس از گذشت شش ماه از زمین لرزه، همچنان در چادر زندگی می کنم. من هم اکنون فقط جایی برای زندگی می خواهم.» مرد چهل و چهار ساله دیگری در همین زمینه گفت: «برای بازگشت به وضعیت زندگی قبل از زلزله نیاز به محل زندگی و شغل داریم. در جندیرس هیچ شغلی پیدا نمی شود.»‌ یکی از نمایندگان گروه امداد محلی نیز در همین زمینه گفت: «همه سازمان ها در آستانه تابستان برای محافظت از قربانیان ساکن چادر سخت تلاش می کنند، ولی در مقایسه با اوایل زمین لرزه شمار افرادی که در چادر زندگی می کنند، دو برابر شده است.» 

مطالعات رسمی نشان می دهد، افرادی که به علت خطر سقوط مجبور به ترک خانه های خود می شوند و مجبورند در چادر زندگی کنند، در حال افزایش است.

منبع:‌ ان اچ کی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: زلزله ترکیه سوریه ترکیه و سوریه جنوب ترکیه شمال سوریه زلزله ترکیه زلزله سوریه زلزله ترکیه و سوریه


( ۳ )

نظر شما :

ناشناس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۶
چند تا عکس کاملا سفارشی چند مدت قبل در فضای مجازی ایران می چرخاندند که ببینید معجزه ی مدیریت را . ترکیه زلزله را با ساخت و ساز مهار کرد و رفت اما در ایران فلان و بهمان .... در فضای مجازی ( ماهواره که تکلیفش معلومه ) به صورت مسلسل وار ، خستگی ناپذیر و البته کاملا هدفمند شبانه روز مردم ایران بمب باران خبری می شود . خبرهای راست و دروغ با هم . دروغ ها دروغند و راست مبالغه آمیز و کَت و کلفت شده . از هیچی هم نمی گذرند . از بزرگ نمایی نم برف در عربستان تا سخن وهم آلود فلان مسئول ترکیه در مورد ساخت هواپیمای جنگی ، از شلیک پلیس به یک کودک تا لو رفتن سوالهای امتحانی ، از آتش گرفتن فلان جنگل تا موفقیت اعجاب آور فلان خانم مهاجرت کرده ی بی حجاب ، از تسخیر ناسا توسط نخبگان ایرانی تا خشک کردن عمدی خزر و دریاچه ارومیه . اما این طرف تا دلمان و دلتان بخواهد سکوت ، سکوت و باز هم سکوت . انگار منتظرند جواب این حجم عظیم پروپاگاندا ، خودبخود داده شود . پاش که می رسه گوش تا گوش نجومی بگیر آخر ماه سرازیر می شوند سمت بیت المال اما دریغ از ذره ای فعالیت بدرد بخور .