مناطق کردنشین آماج حملات شدند

حمله ترکیه به سوریه زلزله زده

۲۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۷۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
با وجود اثرات فاجعه بار زلزله در ترکیه و سوریه، ارتش ترکیه ظاهرا شب سه شنبه ۷ فوریه به منطقه زلزله زده شمال سوریه در اطراف تل رفعت حمله کرد. کمال سیدو، کارشناس خاورمیانه در انجمن مردمان در معرض تهدید، توضیح می دهد که بسیاری از آوارگان کرد از منطقه عفرین در این منطقه پناه گرفته اند.
حمله ترکیه به سوریه زلزله زده

نویسنده: الکساندر اسر-روپرتی

دیپلماسی ایرانی: اثرات مخرب زلزله در ترکیه و سوریه به تدریج آشکار می شود. در مجموع 46 هزار امدادگر از جمله 9 هزار امدادگر خارجی در آنجا مستقر هستند. گزارش ها حاکی از چند ده هزار کشته بوده است و بسیاری از افراد هنوز مفقود هستند.

با وجود اثرات فاجعه بار زلزله در ترکیه و سوریه، ارتش ترکیه ظاهرا شب سه شنبه 7 فوریه به منطقه زلزله زده شمال سوریه در اطراف تل رفعت حمله کرد. کمال سیدو، کارشناس خاورمیانه در انجمن مردمان در معرض تهدید، توضیح می دهد که بسیاری از آوارگان کرد از منطقه عفرین در این منطقه پناه گرفته اند.

این فعال حقوق بشر می گوید: «خجالت آور است که در حالی که یک کشور ناتو عمدا یک فاجعه انسانی را تشدید می کند، اما از سوی دیگر کشورهای ناتو هیچ انتقادی را متوجه آن کشور نمی کنند.» گزارش‌های مربوط به این حملات در ابتدا نمی‌توانستند مستقل بررسی شوند. اما فی باومن، مددکار سازمان امدادی "هلال احمر کردی" که در محل حضور دارد، گزارش می دهد که از کمک فوری "جلوگیری شده است". باومن می‌گوید: «دیشب با وجود اینکه پس‌لرزه‌هایی داشتیم، اما حملات هوایی ترکیه همچنان ادامه داشت.»

وضعیت اضطراری بشردوستانه در مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه با محاصره ترکیه تشدید شده است. به گفته کمال سیدو امکانات مراقبت از مجروحان ناکافی است، زیرا گذرگاه های مرزی به مناطق کردنشین شمال سوریه به روی کمک های بشردوستانه بسته شده است. سیدو با اشاره به گزارش های چند سال گذشته خواستار باز شدن مرزها برای کمک است: «این مرزها همیشه به روی جنگجویان اسلامگرا و سلاح های مدرن باز بوده است. اکنون باید کمک های بشردوستانه برای شمال سوریه و برای کل سوریه ارسال شود.»

دولت ترکیه مورد انتقاد قرار گرفته است، اما نه تنها به دلیل حملات به مناطق کردنشین: گزارش های مبنی بر سوء استفاده دولت از مالیات زلزله نیز باعث نارضایتی رهبران سیاسی شده است. نقش دولت رجب طیب اردوغان زلزله در ترکیه و سوریه را به موضوعی سیاسی تبدیل می‌کند: چه در مورد مناطق آسیب‌دیده ساختاری، چه حمله به کردها و چه نحوه مصرف مالیات زلزله. این زلزله می تواند برای همیشه اعتماد حامیان سابق رئیس جمهوری را متزلزل کند.

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ترکیه زلزله زلزله ترکیه زلزله ترکیه و سوریه حمله ترکیه به سوریه حمله ترکیه به شمال سوریه حمله ترکیه به کردهای سوریه ترکیه و سوریه زلزله زدگان رجب طیب اردوغان


( ۱۷ )

نظر شما :

میر شکار دربندی ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۳
تعجب اینجاست که چرا برخورد ایران با تروریست‌های ( پژاک،کومله،دموکرات..) خیلی به جا و به حق و شایسته میباشد،. ولی بر خورد ترکیه با تروریست‌های ( پ.ک.ک.....) خیلی غیر انسانی و غیر قانونی... نمایش میشود، آیا در بین تروریستها هم تبعیض باید نمود، وتروریست خودی و غیر خودی،تروریست خوب و تروریست بد باید فرق بگزاریم ؟
خسرو ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۹
دروغ شاخ داری است که تجزیه طلبی کردی سرهم کرده است تا بزعم خود در این گیرودار سهم خواهی کند در شمال سوریه و شرق فرات نیروهای قسد زیر نظر و دستور آمریکایی ها هستند و قصد تجزیه سوریه را دارند ولی فقط از ترکیه حساب می‌برند بدان جهت اطلاعات آلوده می‌دهند
علی ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۲
مطالب خلاف واقعیت . اگر ترکیه به مناطقی حمله کرده به خاطر این است که از ان مناطق به ترکیه حمله شده و ترکیه حق جواب دادن به تروریستها رو داره. خبر رو طوری منتشر میکنن انگار تروریستها مردم عادی هستن و انها علیه ترکیه عملیات انجام نمیدن و ترکیه تفریحی حمله میکنه.
ایرانی ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۶
اردوغان تنها راه نجات خود در انتخابات پیش رو را بحران سازی می‌داند ، در حالیکه که خودش به عنوان پدر معنوی داعش و النصره شناخته می شود. وقتی تفکرات پانترکیسم و نژادپرستی حاکم باشد، همه غیرخودی ها یا تروریست محسوب می‌شوند یا دشمن یا ... در حالی که خود ترکها افراطی ترین تفکرات مذهبی و نژادی را دارند.
فرهاد ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۳
ترکهای حامی داعش به بقیه می‌گویند تروریست! حتی اگر تروریست هم باشند شما حق ندارید به آنها اتهام بزنید. چون تروریست تر از ترکیه حامی داعش و النصره و ... در دنیا وجود ندارد.