زلزله، به پاشنه آشیل اردوغان تبدیل شده است

تصمیم غرب به آغاز آشوب سیاسی در ترکیه

۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۲۰۱۷۹۶۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سید قاسم ذاکری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برخی شواهد حاکی از میل و اراده غرب در تضعیف نظام اقتدارگرائی در ترکیه همچنین تضعیف اسلام گرائی و تقویت دوباره جریانات بی دین در این کشور است. ترکیه در دوره حکومتداری اردوغان ترس شدید اروپا از تجربه ترسناک حکومت عثمانی را زنده کرد! بعید است غرب بخاطر مواجهه با بحران های شدید اقتصادی همچنین عدم رضایت از حکومت اردوغان برخلاف گذشته مایل به کمک کردن به ترکیه باشد لذا پیش بینی می شود موضوع انتخابات آتی ریاست جمهوری در ترکیه به بهانه مناسبی برای انواع بحران های داخلی در این کشور از جمله اغتشاشات دامنه دار تبدیل شود. عملکرد ضعیف دوائر حکومتی در زمین لرزه اخیر همچنین نقش پررنگ فساد حکومتی به عنوان عامل اصلی تخریب صدها هزار واحد مسکونی غیر استاندارد و فاقد پایان کار در مناطق زلزله زده، بهانه خوبی برای به چالش کشیدن اقتدار و کارآمدی حکومت اردوغان فراهم آورده است.
تصمیم غرب به آغاز آشوب سیاسی در ترکیه

نویسنده: سید قاسم ذاکری، کارشناس روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی:

الف- برآوردهای اولیه از خسارات زمین لرزه: 

زمین لرزه های اخیر در ترکیه غیر از خسارات فراوان انسانی تاکنون موجب وارد آمدن دست کم 100 میلیارد دلار خسارت اقتصادی یعنی معادل حداقل 11% از تولید ناخالص داخلی به این کشور شده است. مراجع رسمی در ترکیه سهم مناطق زلزله زده در تولید ناخالص داخلی را حدود 10% یعنی تقریبا 80 میلیارد دلار و سهم این مناطق در صادرات ترکیه را 9% برآورد کرده اند. در خوش بینانه ترین حالت پیش بینی می شود بر اثر فجایع مزبور دست کم 2% از میزان رشد اقتصادی ترکیه کاسته شود. بر اثر این زمین لرزه ها علاوه بر مناطق مسکونی همچنین خسارات سنگینی به زیرساختها در مناطق زلزله زده که گستره نسبتا زیادی از ترکیه را دربرمی گیرد وارد شده است. بدون شک تمامی شاخصهای اقتصاد کلان در ترکیه تحت تاثیر این فاجعه بزرگ طبیعی قرار خواهد گرفت مخصوصا شاخص هایی نظیر تورم، بدهی های سنگین خارجی، کسری بودجه و کاهش شدید پول ملی که ترکیه طی سال های طولانی گذشته راه حلی برای آنها نیافته است. زمین لرزه های ترکیه در شرایط بحران های شدید و مزمن اقتصادی همچنین تنش های سیاسی در این کشور (در آستانه برگزاری انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری) به وقوع پیوسته لذا بسیار محتمل است این زمین لرزه ها موجب اثرگذاری های مهم سیاسی و اقتصادی بر ترکیه شود.

ب- شاخص های نامطلوب اقتصادی و سیاسی در ترکیه پیش از زمین لرزه های اخیر: 

پیش از وقوع زمین لرزه های اخیر، ترکیه برای مدتی نسبتا طولانی دچار بحران و رکود شدید اقتصادی در تمامی شاخص های اقتصادی خرد و کلان شده بود بطوریکه بسیاری پیش بینی کرده بودند بحران مالی و اقتصادی در ترکیه بزودی به بروز تنش های حاد اجتماعی، امنیتی و سیاسی در این کشور را موجب شود. نرخ تورم نود درصدی، کاهش شدید ذخایر ارزی، افزایش بدهی های خارجی و روند پرشتاب افت ارزش لیره در مقابل ارزهای خارجی طی سال 2022 باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری در ترکیه و بی اعتباری دولت این کشور شده بود چنانکه از یک طرف سرمایه گذاران متوجه ورشکستگی اقتصادی ترکیه شده بودند و از طرف دیگر  دولت ترکیه نیز همیشه سعی داشت با تحمیل سیاست های دستوری و غیر حرفه ای در اقتصاد، به نحوی شاخص های نامطلوب اقتصادی را دستکاری کند. 

رتبه بندی ترکیه در شاخص های اقتصادی که در سال 2022 از طرف نهادهای سرشناس اقتصاد جهانی صورت گرفته بود آشکارا حاکی از انتظار بسیار بالا برای تداوم بحران مالی و اقتصادی در این کشور بود. 

آنچه سبب ناامیدی بابت بهبود اوضاع مالی و اقتصادی ترکیه شده بود اول فقدان برنامه اقتصادی امیدوار کننده از جانب حزب حاکم و مخالفان دولت و تاکید همگی بر تداوم سیاست های انبساطی اقتصادی دوم چشم انداز تیره و تار بخاطر بروز رکود و بحران شدید در اقتصاد جهانی بوده است. هرچند طی سالهای اخیر انتقال جریان سرمایه از خارج به ترکیه توانسته بود کمک زیادی به مشکلات و نقصان های اقتصادی ترکیه کند ولی با پدید آمدن چشم انداز رکود و بحران شدید در اقتصاد جهانی در سپهر سال 2023 دیگر نمی شد مانند گذشته بر کمک های اسرارآمیز خارجی به اقتصاد ترکیه حساب باز کرد. 

ج- تنش با غرب، چالش حاد در سیاست خارجی ترکیه:

هرچند ترکیه عضو ناتو و متقاضی پیوستن به اتحادیه اروپاست ولی این کشور طی سال های حکومتداری اردوغان دچار چالش های حادی با غرب شد. غرب از این جهت برای سیاست خارجی ترکیه اهمیت دارد که طبق مستنداتی محکم و قابل اعتماد در واقع غرب با اهدافی مشخص از جمله مهار ایران و روسیه، عامل و پشتوانه اصلی رشد و توسعه اقتصادی ترکیه طی سال های حکومتداری اردوغان بوده است. بر همین مبنا، عده ای همزمانی بروز بحران اقتصادی در ترکیه با اوج گیری تنشها در روابط ترکیه با غرب را بهترین نشانه دال بر ایفای نقش آشکار غرب در بروز بحران های مالی و اقتصادی در ترکیه دانسته اند. 

در توصیف دامنه تنشهای ترکیه با غرب می توان به تحریم های آمریکا علیه ترکیه، تلاش غرب برای کودتا علیه حکومت اردوغان در سال 2016 و اقدام آمریکا و فرانسه در انعقاد پیمان های نظامی و امنیتی راهبردی با یونان برای اعمال فشارهای حداکثری و پایدار علیه ترکیه اشاره کرد. 

تنش در روابط خارجی ترکیه با کشورهای غربی تا لحظات وقوع زمین لرزه های بزرگ در ترکیه ادامه داشت چنانکه پیش از وقوع زمین لرزه مزبور از منظر حزب حاکم بر ترکیه کاملا معلوم بود که غرب قصد دخالت در انتخابات آتی ریاست جمهوری در ترکیه را دارد. بنا به گزارش برخی رسانه ها، در ابتدای سال جاری میلادی، بریتانیا به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اطلاع قبلی داده بود که ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گرفتار تنش و بحران های حاد سیاسی در داخل خواهد شد.    

د- ارزیابی و نتیجه گیری: 

برخی شواهد حاکی از میل و اراده غرب در تضعیف نظام اقتدارگرائی در ترکیه همچنین تضعیف اسلام گرائی و تقویت دوباره جریانات بی دین در این کشور است. ترکیه در دوره حکومتداری اردوغان ترس شدید اروپا از تجربه ترسناک حکومت عثمانی را زنده کرد! بعید است غرب بخاطر مواجهه با بحران های شدید اقتصادی همچنین عدم رضایت از حکومت اردوغان برخلاف گذشته مایل به کمک کردن به ترکیه باشد لذا پیش بینی می شود موضوع انتخابات آتی ریاست جمهوری در ترکیه به بهانه مناسبی برای انواع بحران های داخلی در این کشور از جمله اغتشاشات دامنه دار تبدیل شود. عملکرد ضعیف دوائر حکومتی در زمین لرزه اخیر همچنین نقش پررنگ فساد حکومتی به عنوان عامل اصلی تخریب صدها هزار واحد مسکونی غیر استاندارد و فاقد پایان کار در مناطق زلزله زده، بهانه خوبی برای به چالش کشیدن اقتدار و کارآمدی حکومت اردوغان فراهم آورده است. هرچند اردوغان حاضر باشد با دادن امتیازاتی به غرب همچنان در حکومت باقی بماند (فرضا از طریق تشریک مساعی ترکیه در اعمال فشارهای حداکثری علیه ایران و روسیه) ولی به نظر می رسد خواست و اراده غرب بر تضعیف اقتدارگرائی در ترکیه، توقف توسعه و پیشرفت در این کشور و شکل گیری حکومت های ائتلافی ضعیف استوار شده است. 

اردوغان و حزب متبوع او بر سر دوراهی تشریک مساعی با برنامه جدید غرب در ترکیه (بصورت مشارکت در دولت ضعیف و ائتلافی) یا ایستادگی در مقابل غرب و اصرار بر تداوم نظام اقتدار گرائی در این کشور قرار خواهند گرفت که در هر دو حالت بی ثباتی های سیاسی و اقتصادی در ترکیه را شاهد خواهیم بود.

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان زلزله زلزله ترکیه زلزله ترکیه و سوریه حزب عدالت و توسعه انتخابات ترکیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ترکیه و غرب ترکیه و اروپا سید قاسم ذاکری


( ۱۴ )

نظر شما :

محمد ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۵
قبل از هر تحلیلی باید ابتدا به معنی واقعی کلمه "سواستفاده" توجه کنیم . غربی ها از شرایط موجود در ترکیه سواستفاده می کنند ، اینکه دولت ترکیه محبوبیت خود را از دست داده ، گروههای مخالف آن با هم متحد شده اند و در انتخابات آینده اردوغان را شکست خواهند داد مطلوب غرب است اما تقصیر غرب نیست . همانطور که غربی ها از شرایط موجود در ایران سواستفاده می کنند. آن فشار حداکثری که ترامپ نتوانست اجرا کند ، به لطف نابخردی های داخلی اثر خود را بر کشورما گذاشته است و کشور از نظر اجتماعی و اقتصادی در ملتهب ترین حالت خود قرار دارد. پس غربی ها از وضع موجود سواستفاده می کنندو با علم به اینکه توافق هسته ای برای ایران حیاتی است ، از قبول آن خودداری می کنند، زیرا می خواهند از شرایط نامطلوب ایران سواستفاه کنند ، پس اگر می خواهیم اقدامات غرب علیه ما شکست بخورد باید زمینه های سواستفاده آنها را از بین ببریم
علی ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۱
عملکرد دولت ترکیه بهترین عملکرد در زلزله اخیر بود حتی کشورهای اروپایی هم در این مقیاس زلزله کنترل از دستشون خارج میشد.نویسنده از فساد حکومتی به عنوان عامل تخریب صحبت کرده اما هنوز نمیدونه که اکثریت ساختمانهای تخریب شده مربوط به قبل حکومت اردوغان برمیگرده و اینکه کنترل ساخت و ساز نه توسط دولت بلکه شهرداریها انجام میشه و شهرداری شهرهای تخریب شده مربوطه به حزبهای مخالف دولت هیت نه حزب حاکم. بهتره نگاهی به ساختمانهایی که توسط توکی(شرکت ساخت و ساز دولتی)انجام شده بیندازید تا ببینید که در مناطقی که زلزله اتفاق افتاده حتی یکی از این ساختمانها هم تخریب نشده و همه سالمه. اینها همه بهانه هست که حکومت مردمی ترکیه ساقط بشه اما اردوغان کسی نیست که بترسه . و مردم ترکیه هم میدونن کسی نیست که جای اردوغان رو بگیره . هنوز مخالان اردوغان بعد یک سال مشورت و جلسه گذاری هنوز از انتخاب کاندید رییس جمهوری عاجز هستن .
ناشناس ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۶
به علی پانترکه . توکی ؟! این به ما چه ؟ لااقل کمی در لفافه مطلب بنویس . اینقدر واضح نقشت رو لو نده . وقتی تو در اینجا نامی مانند توکی رو می نویسی مانند آنست که شخصی در یک سایت ترکیه ای از بنیاد ۱۵ خرداد یا مسکن مهر نام ببرد . اینها چند درصد برای مردم ترکیه جذاب است که لازم باشد بدانند مگر آنکه آن شخص ساکن ایران باشد و برای آنها مطلب بنویسد . جنون آمیز محو رجب جنگ طلب شده ای . احتمالا آب و نانت در گرو اون است که اینطور مخلص و چاکرش هستی .
خداپرست ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۶
این تحلیل از یک کارشناس بعید است: «هرچند اردوغان حاضر باشد با دادن امتیازاتی به غرب همچنان در حکومت باقی بماند (فرضا از طریق تشریک مساعی ترکیه در اعمال فشارهای حداکثری علیه ایران و روسیه) ولی به نظر می رسد خواست و اراده غرب بر تضعیف اقتدارگرائی در ترکیه، توقف توسعه و پیشرفت در این کشور و شکل گیری حکومت های ائتلافی ضعیف استوار شده است.» یعنی غرب اینقدر قدرت دارد که یک نفر را در کشوری مانند ترکیه که قدرت منطقه ای هست سر کار بیاورد یا ببرد. اگر این طور است چرا در مورد ایران و روسیه و سوریه و ...... این کار را نمی کنند و این همه به خودشان زحمت مذاکره و تحریم و ... می دهند. بعد هم انگار از نظر نویسنده محترم غرب یعنی آمریکا و کل اروپا یک دولت واحد و دارای تصمیم قاطع واحد هستند. در حالی که همه می دانند در درون اروپا و بین اروپا و آمریکا اختلاف نظر جدی است.
علی ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۸
به ناشناس : توآنقدر بی سوادی که همه را با چشم بیسواد ونژاد پرست خودت میبینی. تلویزیون تورکیه سالهاست که حدود 80 درصد ازایرانی ها با زبانهای مختلف (فارسی کوردی عربی ) بینندگانش را تشکیل می دهند. فارس زبانها هزینه می کنند تا تورکی را یاد بگیرندچون گستره ی زبان تورکی را شناخته اند.
touraj bagheri ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۱
به نظرم استدلالهای بکار رفته در این یادداشت در خصوص روابط غرب با ترکیه بسیار ضعیف ناکارآمد بود این دلایل نه چندان مهم نمیتواند روابط دو طرف آسیب بزند
ناشناس ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۶
همین که عصبانی می شوی و مدام از چهل میلیون ، ۸۰ درصد و چند عدد گنده ی دیگر استفاده می کنی ، یعنی تیر دقیقا به هدف خورده . راستی از کمکهای ارسالی ملت علیف به ترکیه که شامل یک سری وسایل خجالت آور بود ، چه خبر ؟ این همه ارتباط عاطفی ! بین آن دو ملت را چگونه توجیه می کنی ؟ من در کامنتی در مدتی قبل گفتم که زلزله مانند خانه تکانی است که تمام گند و کثافات را آشکار می کند . در این مورد ، هم توسعه ی ویترینی و ظاهری ترکیه لو رفت و هم بی تفاوتی مردمانی نسبت به هم آشکار شد که عده ای پانترک قصد دارند به هر قیمت بین آنها صیغه ی محرمیت بخوانند . در ضمن بالاترین درصد ، صد است یک دفعه از سر عصبانیت به بالاتر از صد نروی که بیش از گذشته مورد تمسخر قرار خواهی گرفت .
خداپرست ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۵
مخاطبی که به نام ناشناس فقط مشغول توهین به دیگر مخاطبان است یک فرد عقده ای و بیمار بیش نیست و سایت دیپلماسی ایرانی نباید این نظرات را درج کند.
به خداپرست و تمام سینه چاکان پانترک ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۳
بنده خدا (نه عقده ای و نه مریض هست )نظرات خود را نسبت به مخاطبان پانترک عرض کرد نه مخاطبان عادی یا تمام انها از قضا هم درست است در همین خبر کامنتهای پانترکها با فاصله زمانی و اسم مختلف دیده میشود لازم به انکار یا افشا نیست .مخاطبان سایت دیپلماسی درخواست موکد دارند از درج نظرات با شبه فکری قومیتی زبانی خاص پرهیز نماید