اردوغان تحت فشار منتقدان است

فاجعه زلزله ترکیه

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۰۵۶ اخبار اصلی خاورمیانه
با طولانی شدن آوار برداری ها، انتقادها از واکنش اولیه دولت ترکیه در پاسخ به این زمین لرزه بزرگ افزایش یافته است. روز بیست و ششم ماه فوریه تظاهرات اعتراض آمیز در استانبول بزرگترین شهر ترکیه برگزار شد و تظاهر کنندگان خواستار برکناری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور شدند. اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که روز بیست و هفتم ماه فوریه در حال بازدید از استان آدیامان یکی از مناطق آسیب دیده،‌ گفت: «به علت نامساعد بودن شرایط آب و هوایی،  بازسازی زیر ساخت ها آن طور که انتظار داشتیم، پیش نرفته است و به همین علت مایلم که از شهروندان عذرخواهی کنم.»‌
فاجعه زلزله ترکیه

دیپلماسی ایرانی: سه هفته از زمین لرزه بزرگی که روز ششم ماه فوریه در جنوب ترکیه رخ داده است، می گذرد و بر اثر آن تاکنون بیش از پنجاه هزار نفر در ترکیه و سوریه جان خود را از دست دادند. شمار بسیار زیادی مردم محلی همچنان مجبورند که در چادر زندگی کنند. با توجه به اینکه آوار برداری طولانی شده انتقادها از پاسخ اولیه دولت به این بحران افزایش یافته است.

زمین لرزه ای که روز ششم ماه فوریه به بزرگی 7.8 ریشتر در جنوب ترکیه و سوریه به وقوع پیوست، بیش از پنجاه هزار نفر کشته بر جای گذاشت که در این میان 44 هزار و 374 در ترکیه و 5 هزار و 914 نفر در سوریه جان خود را از دست دادند. روز بیست و هفتم ماه فوریه یا به عبارتی سه هفته پس از زمین لرزه بزرگ،‌ زمین لرزه دیگری به بزرگی 5.2 ریشتر در استان مالاتیا واقع در جنوب شرقی ترکیه به وقوع پیوست که بر اثر آن یک نفر کشته، صد و ده نفر زخمی و بیست و نه باب ساختمان ویران شدند. هم اکنون در ترکیه بیش از یک میلیون و 910هزار نفر در چادر زندگی می کنند.

با طولانی شدن آوار برداری ها، انتقادها از واکنش اولیه دولت ترکیه در پاسخ به این زمین لرزه بزرگ افزایش یافته است. روز بیست و ششم ماه فوریه تظاهرات اعتراض آمیز در استانبول بزرگترین شهر ترکیه برگزار شد و تظاهر کنندگان خواستار برکناری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور شدند. اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که روز بیست و هفتم ماه فوریه در حال بازدید از استان آدیامان یکی از مناطق آسیب دیده،‌ گفت: «به علت نامساعد بودن شرایط آب و هوایی،  بازسازی زیر ساخت ها آن طور که انتظار داشتیم، پیش نرفته است و به همین علت مایلم که از شهروندان عذرخواهی کنم.»‌ رئیس جمهوری ترکیه در ادامه تاکید کرد: «تمام تلاش خود را برای بازسازی انجام خواهد داد.»‌ اما در هر صورت از اینکه رئیس جمهوری ترکیه بتواند به این انتقادهای رو به رشد شهروندان پاسخ دهد، در پرده ای از ابهام قرار دارد.

بانک جهانی گزارشی که در آن زمین لرزه بزرگ ترکیه را ارزیابی کرده روز بیست و هفتم ماه جاری منتشر کرده است. بانک جهانی در این ارزیابی برآورد کرده است، دو زمین لرزه اخیر ترکیه 34 میلیارد و 200 میلیون دلار خسارت فیزیکی مستقیم برای ترکیه به همراه داشته است. این رقم معادل چهار درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2021 است. بانک جهانی در گزارش خود اعلام کرد، خساراتی که به طور مستقیم بر ساختمان های مسکونی وارد شده 18 میلیارد دلار تخمین زده می شود که بیشترین حجم خسارت حاصل از زمین لرزه را تشکیل می دهد. به گزارش بانک جهانی، هزینه احیا و بازسازی با احتساب خسارت ناشی از فعالیت های اقتصادی مختل شده و تاثیر آن بر کشاورزی و اشتغال، حدود دو برابر خسارات مستقیم خواهد بود. 

منبع: ان اچ کی / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: ترکیه زلزله ترکیه زلزله ترکیه و سوریه رجب طیب اردوغان انتخابات ترکیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه انتقاد مخالفان اردوغان مخالفان ترکیه اپوزسیون ترکیه


( ۵ )

نظر شما :

علی ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۰:۱۵
چنین اعتراضی در استانبول اتفاق نیفتاده . در مطبوعات و فضای مجازی احزاب مخالف تبلیغات فراوانی برای بی اعتبار کردن اردوغان انجام میدن . اینها‌ عجز اونا رو نشون میده چون نمیتونن با او اردوغان رقابت کنن به دروغ و تهمت و افترا روی می اورن. اما کارهایی که اردوغان برای ترکیه انجام داده و میده مردم شاهد ان هستن .