مزایایی که نظام سیاسی آلمان در مقابل آمریکا دارد

توقف ترامپ آلمانی در انتخابات

۰۲ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۵۷۳۵۲ اخبار اصلی اروپا آمریکا
در نظام سیاسی آلمان، خطر پوپولیسم دست راستی که در حال حاضر از سوی حزب جایگزین برای آلمان، نمایندگی می‌شود، بهتر از ایالات متحده مهار شده است. حزب جایگزین برای آلمان نتوانست در هیچ کدام از سه ایالت عضوی از دولت محلی شود.
توقف ترامپ آلمانی در انتخابات

نویسنده: لئونید برشیدسکی

دیپلماسی ایرانی: نتایج انتخابات محلی هفته گذشته آلمان در سه ایالت این کشور، خبر خوبی برای آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور نبود، اما همچنین موجب شد تا نشان داده شود که چگونه یک نظام سیاسی انتخابی که به خوبی موازنه شده، می تواند دونالد ترامپ خودش را متوقف کند.

در آلمان هم مانند ایالات متحده، زندگی و کسب و کار روزانه مردم در سطح ایالتی تعیین می شود. بنابراین در حالی که انتخابات سراسری -که در سال 2017 برگزار می شود- مهم است، اما انتخابات ایالتی تعیین می کند که اکثریت رای دهندگان چه تعامل متقابلی با دولت دارند. این انتخابات در سه ایالتی برگزار شد که در مجموع 13 میلیون نفر در آنها رای دادند: زاکسن-آنهالت در آلمان شرقی سابق قرار دارد و بادن-ووتنبرگ و راینلند-فالتس در آلمان غربی.

حزب اتحاد دموکرات مسیحی (حزب راست میانه مرکل) فقط در زاکسن-آنهالت موفق به کسب اکثریت آرا شد. در بادن-ووتمبرگ، خانه دایملر، سازنده اتومبیل های مرسدس بنز، حزب سبز پیروز شد. در راینلند-فالتس، بزرگترین منطقه تولید شراب در آلمان و زادگاه اجداد دونالد ترامپ، حزب مرکل از حزب چپ میانه سوسیال دموکرات که متحدش در دولت ائتلافی است، شکست خورد.

در هر سه ایالت، عملکرد حزب مرکل بدتر از دوره قبلی بود. مرکل در مصاحبه با روزنامه بیلد، محبوب ترین روزنامه آلمان نتایج انتخابات را «یک افتضاح» نامید. مرکل در مصاحبه اش گفت: «شب سختی برای حزب اتحاد دموکرات مسیحی بود. بحران آوارگان تبدیل به موضوع اصلی شده بود. از دید مردم، راه حل این مسئله هنوز پیدا نشده است.»

این اظهارات مرکل به خاطر آگاهی از عملکرد قدرتمندانه حزب ضد مهاجرت، ضد اتحادیه اروپا، جایگزین برای آلمان است. این حزب که در سال 2013 از ورود به پارلمان موفق نبود و شکست خورد، توانست در این انتخابات به طور شگفت آوری 24 درصد در زاکسن-آنهالت، 15 درصد در بادن-ووتمبرگ و تقریباً 13 درصد در راینلند-فالاتس، رای کسب کند.

حزب جایگزین برای آلمان، ترامپ آلمان است. رهبر آن به این افتخار می کند که از لحاظ سیاسی در جهتی مخالف حرکت می کند. طرفداران آن معتقدند که نظام سیاسی فاسد است و همان قدر از مرکل متنفر هستند که طرفداران ترامپ از هیلاری کلینتون. ادامه مشکل آوارگان برای مردم برخی از مناطق همانند مشکلی است که آمریکایی از سوی مهاجران غیرقانونی تحمل می کنند. در شرق مردم در جامعه ای تماماً سفیدپوست زندگی می کنند. آوارگان سوری، عراقی و افغانی به همراه دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که به ناچار با آنها قاطی شده اند، تجاربی همچون جنگ و سفر دریایی که در آن با خطر مرگ مواجه بودند را داشته اند، بیشتر از خطراتی که مهاجرانی که از آمریکای لاتین به ایالات متحده می آیند، داشته اند.

بنابراین اظهارات حزب جایگزین برای آلمان در برخی از اوقات خشن تر از اظهارات ترامپ است. فروک پتری، یکی از رهبران این حزب در اوایل امسال توصیه کرده بود که پلیس آلمان باید به سمت مهاجرانی که قصد عبور غیرقانونی از مرز آلمان را دارند، تیراندازی کند. شباهت دیگر این حزب به ترامپ این است که حزب جایگزین برای آلمان هم مانند ترامپ توانسته کسانی که تاکنون رای نمی دادند را به پای صندوق های رای بیاورد.

با این حال در نظام سیاسی آلمان، خطر پوپولیسم دست راستی که در حال حاضر از سوی حزب جایگزین برای آلمان، نمایندگی می شود، بهتر از ایالات متحده مهار شده است. حزب جایگزین برای آلمان نتوانست در هیچ کدام از سه ایالت عضوی از دولت محلی شود. این مزیت سیستم پارلمانی است: احزاب برای این که به اکثریت برسند، می توانند شرکای ائتلافی خود را انتخاب کنند.

افزایش حمایت از حزب جایگزین برای آلمان، مرکل را مجبور می کند که تلاش هایش برای کاهش سیل مهاجران را افزایش دهد. در ایالات متحده هم ترامپ، سیاستمداران جناح اصلی را دچار مشکل کرده است، اما در سیستم سیاسی ای که برنده همه آرا را کسب می کند، امکان وقوع مشکلات زیاد از سوی برخی از رای دهندگان وجود دارد.   

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: ترامپ مرکل حزب جایگزین برای آلمان آلمان پتری


نظر شما :