دیدار بشار الجعفری با موگرینی

۰۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۷۴۶۱ سرخط اخبار

«بشار الجعفری» نماینده دولت سوریه در مذاکرات صلح ژنو در دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرد که بمب گذاری های تروریستی در بروکسل نتیجه سیاست اشتباه غرب در قبال تروریست ها و مناقشه سوریه است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز از ژنو ، الجعفری روز چهارشنبه پس از دیدار با موگرینی اعلام کرد که به اعتقاد او این دور از مذاکرات در ژنو بن بست دیپلماتیک را شکسته است.

وی افزود که به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که سوریه از اتحادیه اروپا می خواهد سفارتخانه های خود را بازگشایی و تحریم ها علیه دمشق را لغو کند.

الجعفری افزود هر چند گروه مذاکراتی او برای شرکت در دور بعدی مذاکرات به ژنو باز می گردد اما به استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل گفته است که نمی توانند پیش از انتخابات سوریه در تاریخ 13 آوریل (25 فروردین) برای مذاکرات بازگردند.

موگرینی همچنین روز چهارشنبه در سوئیس با شرکت کنندگان در مذاکرات سوری - سوری از جمله «ریاض حجاب» هماهنگ کننده اصلی گروه معارض موسوم به «کمیته عالی مذاکرات» و همچنین «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار کرد.

موگرینی گفت که پس از حملات تروریستی در بروکسل، درک می کند که اروپا برای ایجاد صلح و آشتی در سوریه مسئولیت هایی دارد.

او از طرف های مختلف سوری خواست که بدون تاخیر وارد روند سیاسی شوند.

موگرینی در گذشته بطور محسوس و آشکار در مذاکرات سوریه دخیل نبوده و دیدارهای او در سوئیس ، با دیدارهای سطح بالایی در مسکو بین مقام های آمریکا و روسیه همزمان شده است.

این مقامات قصد دارند تحرک تازه ای به مذاکرات بدهند و دیدگاه روسیه در خصوص گذار سیاسی در سوریه و بخصوص سرنوشت اسد را ارزیابی کنند.

این درحالی است که به گفته دیپلمات ها ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در حال نهایی کردن سندی برای نمایندگان طرف های سوری در مذاکرات است که انتظار می رود روی نکات مشترک متمرکز باشد اما احتمالا درخصوص موضوع اختلاف برانگیز گذار سیاسی در سوریه موضع روشنی بیان نکند.

با ادامه آتش بس شکننده در سوریه ، طرف های درگیر در مناقشه این کشور بیش از یک هفته است که مشغول مذاکراتی برای پایان دادن به این مناقشه هستند اما مقام های دولتی هر گونه بحثی درباره گذار سیاسی یا سرنوشت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را رد کرده اند.

الجعفری پیش از پایان این دور از مذاکرات در روز پنجشنبه، گفت که سندی از دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل دریافت کرده است. وی بدون اینکه به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد خاطرنشان کرد که در آغاز دور بعدی مذاکرات به این سند سازمان ملل پاسخ خواهد داد.

دی میستورا روز سه شنبه گفته بود که درصدد یافتن مواضع مشترک میان طرف های مختلف است و درصورت موفقیت در این زمینه ، روز پنجشنبه این موارد را اعلام خواهد کرد.
در همین حال «رندا قسیس» رئیس یکی از گروههای مخالف گفت: گمان نمی کنم در این دور اتفاق زیادی افتاده باشد؛ منتظر هستیم آمریکا و روسیه مساله کلیدی را حل کنند و تا آن زمان این روند ادامه خواهد داشت.

«جهاد مقدیسی» رئیس گروه مخالف قاهره نیز تایید کرد که انتظار دارد دی میستورا گزارشی در خصوص «دیدگاه مشترک» برای سوریه منتشر کند که به اعتقاد او در مسیر درست قرار دارد.
وی گفت: این گزارش موارد و نکات بسیاری را که برای گروههای مختلف معارض سوری اهمیت دارد، در بر می گیرد.

یک دیپلمات غربی نیز گفت که به اعتقاد او ، سند جدید دی میستورا تلاشی برای ترکیب دیدگاههایی است که در جریان این دور از مذاکرات از طرف های مختلف شنیده است.
توافق توقف خصومت ها که سه هفته پیش به ابتکار واشنگتن و مسکو ایجاد شد اما به امضای هیچکدام از طرف های درگیر نرسیده ، همچنان شکننده است.

الجعفری رئیس هیات سوریه در مذاکرات صلح و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل، پیش از این در روز سه شنبه هرگونه اعمال فشار روسیه به کشورش برای پیشبرد مذاکرات صلح ژنو را تکذیب کرد.
الجعفری در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه در مقر اقامت خود در ژنو ، صحبت از اعمال فشار روسیه به دولت سوریه برای دادن امتیاز را برداشتی اشتباه دانست.

وی افزود: اگر باید فشاری اعمال شود، امیدواریم آمریکا چنین فشاری را به گروه های مسلح در سوریه و حامیان خود در قطر، ترکیه و عربستان وارد سازد تا آنها به پیشرد امور کمک کنند.

کلید واژه ها: دی میستورا


نظر شما :