هدف‌گذاری ۵میلیارد دلاری درتجارت ایران و پاکستان

۰۷ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۹۵۷۵۰۸ سرخط اخبار

رییس جمهوری اسلامی ایران از پاکستان به عنوان کشوری دوست، برادر و همسایه ای با اشتراکات عمیق فرهنگی نام برد و تأکید کرد: تهران از گسترش همکاری ها با اسلام آباد در همه حوزه های مورد علاقه استقبال می کند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست هیأت های عالی رتبه ایران و پاکستان، با اشاره به امکانات گسترده دو کشور برای تعمیق همکاری ها به ویژه در بخش های اقتصادی اظهار کرد: ارزش مبادلات اقتصادی دو کشور در سال های پیش رو باید با فراهم کردن تسهیلات بیشتر در بخش های تجاری و بانکی به سالانه 5 میلیارد دلار برسد.

رییس جمهور تقویت و تسهیل روابط بخش های خصوصی دو کشور را در مسیر توسعه همکاری های تهران - اسلام آباد ضروری دانست و گفت: باید با تقویت بازارچه های مرزی، اتصال راه های ارتباطی، ایجاد زمینه های رسیدن به تجارت آزاد و همکاری فعال میان بنادر گوادر و چابهار، سطح همکاری های اقتصادی دو کشور را که خواست ملت های ایران و پاکستان است بیش از پیش افزایش داد.

روحانی همچنین به آمادگی تهران برای توسعه همکاری ها در بخش انرژی و برق با پاکستان اشاره کرد و افزود: تکمیل و راه اندازی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان به نفع دو ملت است و راه اندازی آن تأثیر زیادی در توسعه اقتصادی دو کشور به ویژه پاکستان بر جای می گذارد.

رییس جمهور همچنین از آمادگی تهران برای افزایش صادرات برق به پاکستان و احداث نیروگاه های ویژه تولید برق در نزدیکی مرز با پاکستان برای صدور بیشتر برق به این کشور خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه همگانی با این پدیده تهدید کننده جهانی پرداخت و گفت: اقدامات تروریست ها و ایجاد ناامنی در منطقه تنها به نفع رژیم صهیونیستی و کشورهای صادرکننده سلاح و در نهایت آسیب دیدن زیرساخت ها و ویرانی برخی کشورهای اسلامی منطقه است.

رییس جمهور همچنین همکاری ایران و پاکستان در سازمانهای اسلامی و بین المللی در جهت وحدت هر چه بیشتر جهان اسلام و کاستن از اختلافات را مورد تاکید قرار داد.

نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار تأکید کرد: اقتصادهای ایران و پاکستان مکمل یکدیگرند و اسلام آباد مصمم است همکاری های خود را با تهران در همه عرصه ها ارتقا بخشد.

نوازشریف اظهار کرد: گسترش روابط تجاری و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی دو کشور خواست دولت پاکستان است و برنامه استراتژیک ۵ ساله تجاری، چارچوب مناسبی برای تحقق این هدف و خواست است.

وی همچنین تکمیل خط لوله گاز ایران به پاکستان و تقویت همکاری میان بنادر گوادر و چابهار را مورد تاکید قرار داد.

نخست وزیر پاکستان در ادامه به آمادگی کشورش برای همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم و افراطی گری پرداخت و گفت: دولت پاکستان برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری و ریشه کنی آن، مصمم و در کنار تهران است.

کلید واژه ها: ایران و پاکستان


نظر شما :