انتشار فیلم جاسوس خائن انگلیسی

۱۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۷۷۵۵ سرخط اخبار
پس از چند دهه، برای اولین بار تصاویر مستندی از کیم فیلبی که بزرگترین جاسوس و خائن تاریخ انگلیس بشمار می رود، پخش شد.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون بی بی سی، جاسوسی کشورهای غربی و اتحاد جماهیر شوروی سابق در دوران جنگ سرد پدیده ای بسیار رایج بود. یکی از بدنام ترین جاسوسان مطرح در این زمینه، کیم فیلبی جاسوس انگلیسی Kim Philby بود.
 
او یکی از مقامات دستگاههای اطلاعاتی انگلیس بود اما اطلاعات را به اتحاد جماهیر شوروی سابق و دستگاه اطلاعاتی آن یعنی کا گ ب می داد. او برای مدت سی سال به انگلیس خیانت کرد. تاکنون هرگز تصاویری از خیانت سی ساله فیلبی منتشر نشده بود اما بی بی سی به فیلمی منحصر به فرد در این خصوص دست یافته است و برای اولین بار این فیلم را منتشر کرده است. این فیلم به تصاویری از سخنرانی فیلبی برای دستگاه اطلاعاتی و جاسوسی آلمان شرقی مربوط می شود.
 
فیلبی بزرگترین جاسوس و خائن تاریخ انگلیس به شمار می رود. فیلم یک ساعته ای که منتشر شده است تا قبل از این ، هرگز نمایش داده نشده بود. این فیلم به سال هزار و نهصد و هشتاد و یک مربوط است. این فیلم در آرشیو دستگاه جاسوسی آلمان شرقی پیدا شده است. دستگاه اطلاعاتی شوروی سابق، فیلبی را به کار گرفت و او بعدا به حلقه کمبریج ملحق شد.
 
او یکی از پنج عضو گروه پنج نفره جاسوسان انگلیسی معروف به حلقه کمبریج بود که برای شوروی سابق جاسوسی می کردند. فیلبی مدعی بود که کمونیست نیست اما بعدها مشخص شد این سخن او نادرست است زیرا او در سال هزار و نهصد و شصت و سه به شوروی سابق گریخت. جنازه فیلبی در یکی از گورستانهای حومه مسکو در کنار دیگر چهره های شاخص شوروی سابق دفن شده است.
 
فیلبی در سال هزار و نهصد و هشتاد و هشت یعنی بیست و پنج سال پس از فرار به مسکو فوت کرد. فیلبی در زمان حضور در مسکو به نیروهای جوان سازمان کا گ ب آموزش می داد که چگونه علیه انگلیس جاسوسی کنند. یکی از پرونده های مطرح درباره فیلبی که خود او نیز در فیلم جدید منتشر شده اش به آن اذعان دارد خیانت او به یک پروژه مشترک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعات خارجی انگلیس موسوم به ام آی6 در آلبانی است. همین خیانت فیلبی سبب کشته شدن صدها نفر شد. علاوه بر این پروژه، در فیلم منتشر شده، فیلبی درباره نحوه عضوگیری برای شبکه جاسوسی اش در انگلیس سخن می گوید و اینکه چگونه ام آی6 را فریب داده و گریخته است. به هرحال، فیلم ناظر بر خیانت آشکار فیلبی، چند دهه پس از مرگ او منتشر شده است.

کلید واژه ها: فیلبی شوروی سابق


( ۱ )

نظر شما :