چرا نتیجه انتخابات ویسکانسن برای ترامپ تراژدی است؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۰۴:۲۰ کد : ۱۹۵۷۸۴۸ سرخط اخبار

در کمپین جمهوری خواهان انتخابات ویسکانسن از آن جهت اهمیت دارد که روند پیشتازی ترامپ متوقف شد. برای نامزد نهایی شدن در حزب جمهوری خواه به 1237 دلیگیت نیاز است. یعنی هر کاندیدایی که بتواند زودتر به این حد نصاب برسد خود به خود و قبل از تشکیل کنوانسیون ملی حزب در تابستان به عنوان کاندیدای نهایی جمهوری خواهان شناخته خواهد شد. برای بررسی اینکه در عمل چه کسی کاندیداتوری نهایی حزب جمهوری خواه می شود به بررسی گزینه ها و البته حساب و کتاب ساده در این روند می پردازیم.

حساب تد کروز و کیسیک کاملا جداست، کیسیک از همان ابتدا معلوم بود شانسی ندارد و با توجه به تعداد دلیگیت هایی که به دست آورده است عملا از صحنه رقابت حذف شده است. اما مساله تد کروز بیشترین اهمیت را دارد. تد کروز هم  اکنون 514 دلیگیت را به دست آورده است و برای دستیابی به حد نصاب دلیگیت های مورد نیاز جهت کاندیداتوری به 723 دلیگیت دیگر نیاز دارد. از طرف دیگر ترامپ هم اکنون 740 دلیگیت را به دست آورده است و به 497 دلیگیت دیگر برای دستیابی به حد نصاب نیاز دارد. نکته جالب و البته بسیار مهم این است که در مجموع ایالت های باقی مانده 715 رای دلیگیت باقی مانده است! این دو معنا و نتیجه در بر دارد: اول اینکه تد کروز به فرض محال اگر همه دلیگیت های باقی مانده را هم از آن خود کند نمی تواند به حد نصاب لازم برای کاندیداتوری نهایی برسد! دوم ترامپ راه بسیار دشواری برای دستیابی به حدود 75 درصد دلیگیت های باقی مانده جهت کسب حد نصاب لازم برای کاندیداتوری نهایی پیش رو دارد!
تقریبا تمام نظرسنجی های معتبر تا قبل از انتخابات ویسکانسن برنده نهایی رقابت های انتخاباتی جمهوری خواهان را ترامپ با حدود درصدی 60 درصد می دانستند. بدیهی است که کسب 60 درصد دلیگیت های باقی مانده چاره درد ترامپ نیست. از سوی دیگر انتخابات ویسکانسن یک شکست روانی بزرگ برای ترامپ محسوب می شود. جایی که تد کروز بیش از گذشته فرصت عرضه اندام دارد. مخصوصا اینکه اجماع بی سابقه ای در آمریکا از نخبگان و رسانه ها گرفته تا فعالان اجتماعی و سیاسی و حتی اکثر رهبران حزب جمهوری خواه علیه ترامپ شکل گرفته است و نتیجه انتخابات ویسکانسن، انگیزه بیشتری به آنان داده است که جلوی ترامپ را هر جور شده بگیرند.

با این اوصاف چه اتفاقی خواهد افتاد؟ وقتی دستیابی تدکروز به حد نصاب کاندیداتور نهایی در عمل غیر ممکن است و دستیابی ترامپ به 75 درصد دلیگیت های باقی مانده در هاله ای از ابهام قرار داشته و غیر محتمل به نظر می رسد، تکلیف کاندیداتور نهایی حزب جمهوری خواه چه خواهد شد؟

بر طبق قوانین حزب جمهوری خواه هر گاه کاندیداهای انتخابات مقدماتی نتوانند به حد نصاب دستیابی به دلیگیت های لازم برسند، کاندیدای نهایی از طریق ساز و کار درونی و انتخاب رهبران حزب انجام خواهد پذیرفت. این چیزی است که اکنون حزب جمهوری خواه در برابر ترامپ در حال طی کردن است. هم رهبران حزب جمهوری خواه و هم تد کروز امیدوارند در ادامه روند مبارزات را به این سمت و سو بکشانند که ترامپ نتواند حد نصاب لازم را به دست آورد. این بهترین فرصت و موقعیت برای رهبران حزب جمهوری خواه است که هم با معرفی فرد دیگری غیر از ترامپ به عنوان کاندیدای نهایی حزب جمهوری خواه حزب را از مهلکه کابوس ترامپ نجات دهند و هم با معرفی فردی غیر از ترامپ زمینه را برای احیای رقابت ملی خود با حزب دموکرات فراهم کنند. در اکثر نظرسنجی های ملی هم اکنون با توجه به بحران حزب جمهوری خواه و معرکه گیری خنده دار ترامپ، دموکرات ها به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری 2016 معرفی شده اند و جمهوری خواهان می دانند که اگر می خواهند میدان معرکه را به صورت کلی واگذار نکنند و دو بار متوالی در برابر دموکرات ها شکست نخورند باید امیدوار باشند که حادثه غیر مترقبه ای پیش نیاید و ترامپ در دست یابی به حد نصاب  دلیگیت های لازم برای کاندیداتوری ناکام شود.

کلید واژه ها: ترامپ دلیگیت حزب جمهوری خواه دلیگیت های تد کروز های باقی مانده های باقی ویسکانسن انتخابات ویسکانسن دلیگیت های باقی دلیگیت های باقی مانده


نظر شما :