آتشفشان سیاسی عراق فوران کرد

هشدار شدید مقتدا صدر به مالکی

۲۸ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۸۱۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
جریان صدر با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن علیه مالکی اعلام کرد اگر وی بخواهد خود را نامزد نخست‌وزیری کند بغداد را به تصرف خود در خواهد آورد.
هشدار شدید مقتدا صدر به مالکی

دیپلماسی ایرانی: چهارشنبه شب وقتی که سران سیاسی عراق در بغداد گردهم آمدند و سند اصلاحات موسوم به سند شرف را امضا کردند، مقتدا صدر غایب بود. بسیاری معتقدند که امضای این سند در حقیقت به معنای امضای شکست مقتدا صدر در عرصه سیاسی عراق است. وی چهارشنبه از نجف به بغداد رفت و از آن جا راهی لبنان شد تا از شکستی که خورده است دور باشد. اما مقتدا نمی خواهد بپذیرد که باخته است برای همین مثل بازنده غیرحرفه ای جار و جنجال به پا کرده است. از چهارشنبه شب برخی از نمایندگان مجلس از جمله نمایندگان جریان صدر، نمایندگان فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی و جمعی از یاران نوری مالکی به همراه جمعی از کردها که در دولت جدید عبادی سهمی نبرده اند در مجلس تحصن کرده اند و برای این که خود را قدرت برتر جا بزنند، روز پنج شنبه از ورود رئیس مجلس، نخست وزیر و رئیس جمهوری به صحن علنی مجلس جلوگیری کردند و در نخستین اقدام رای به برکناری سلیم الجبوری از ریاست مجلس و معاونانش دادند. در مقابل یکی از یاران ایاد علاوی را به ریاست مجلس برگزیدند. با این حال گفته می شود مشورت هایی در میان نمایندگان مجلس برای انتخاب مشعان الجبوری، یکی از نمایندگان سنی اما جنجالی عراق برای ریاست مجلس در جریان است.

موج سواری نوری مالکی

هم زمان با سفر مقتدا صدر به بغداد، نوری مالکی نیز رهسپار لبنان شده است. مالکی که تلاش دارد سوار موج جنجال سازی مقتدا صدر شود، به جمع مخالفان دولت عبادی پیوسته با این تصور که اگر دولت عبادی سقوط کند می تواند خود مجددا به نخست وزیری برسد. در حالی که مقتدا صدر اعلام کرده به هیچ وجه با نوری مالکی ائتلاف نخواهد کرد و مسبب همه فسادها، مشکلات فعلی و اشغال دو سوم خاک عراق توسط داعش را نوری مالکی می داند. جریان صدر همچنین با صدور بیانیه ای شدیداللحن علیه مالکی اعلام کرد اگر وی بخواهد خود را نامزد نخست وزیری کند بغداد را به تصرف خود در خواهد آورد. نمایندگان تحصن کرده در مجلس گفته اند که روز شنبه قصد دارند رای عدم اعتماد به حیدر العبادی و فواد معصوم، رئیس جمهوری بدهند. این در حالی است که از جمع 320 نماینده مجلس تنها 172 نماینده حضور دارند و رای گیری ها با حداقل حد نصاب انجام می شود. در عین حال خبرهایی به گوش می رسد که بعضی از نمایندگان مجلس را ترک کرده اند و مجلس از اکثریت افتاده است و نمایندگان معترض تلاش می کنند با جنجال امور را پیش ببرند.

در همین رابطه سید عمار حکیم با صدور بیانیه ای اعلام کرد تنها با ریاست مجلس سلیم الجبوری تعامل می کند و هشدار داد که عده ای می خواهند دروازه های جهنم را به روی کشور بگشایند. سلیم الجبوری نیز اعلام کرد روز شنبه به روند عادی مجلس را اداره خواهد کرد. 

واکنش کردها

در حالی که مواضع ضد و نقیضی از رفتار کردها مخابره می شود، پایگاه خبری اسکای پرس گزارش داد که مسعود بارزانی از نمایندگان کرد مجلس عراق خواسته است که وحدت خود را حفظ کنند و با جنجال های سیاسی به وجود آمده هم صدا نشوند و به هیچ وجه در جریان رای گیری علیه سلیم الجبوری اقدام نکنند. وی همچنین از نمایندگان کرد خواسته است که به فهرست دوم حیدر العبادی برای تشکیل کابینه جدیدش رای اعتماد دهند. عادل نوری، یکی از نمایندگان پیمان کردستانی نیز اعلام کرد کردها با برکناری سلیم الجبوری از ریاست مجلس همراه نیستند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مقتدا صدر سلیم الجبوری نوری مالکی


نظر شما :