صدری‌ها به خیابان‌ها آمدند

دعوای خیابانی مالکی و مقتدا صدر

۲۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۲:۵۶ کد : ۱۹۲۹۹۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
مالکی گفت: «آن چه مقتدا صدر می‌گوید مستحق پاسخگویی نیست. او آدم تازه‌کاری در عرصه سیاسی است و اصول فرایند سیاسی را بلد نیست، قانون اساسی جایگاهی نزد مقتدا صدر ندارد و او هیچ چیز از قانون اساسی نمی‌فهمد.»
دعوای خیابانی مالکی و مقتدا صدر

دیپلماسی ایرانی: عربستان سعودی نسبت به اظهارات اخیر نوری مالکی، نخست وزیر عراق که گفته بود عربستان و قطر از تروریسم در عراق حمایت می کنند، واکنش نشان داد و گفت که این اظهارات «خصمانه و غیرمسئولانه» است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، مواضع عربستان با تظاهرات گسترده در عراق هم زمان شده است. تظاهراتی که جمعی از یاران مقتدا صدر در اعتراض به سیاست های نوری مالکی به پا کرده اند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از یک مسئول که نامی از او به میان نیاورده است، می گوید که هدف مالکی با این اتهام ها سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی اش است و می خواهد با این کار فرافکنی کند.

مالکی در یک مصاجبه تلویزیونی عربستان سعودی را به باد انتقاد گرفت و این کشور را متهم کرد که از تروریسم در عراق حمایت می کند. وی همچنین در این مصاحبه تلویزیونی دشمن سیاسی خود، مقتدا صدر را نیز به باد انتقاد گرفت و او را مبتدی در دنیای سیاست توصیف کرد.

ناظران بر این اعتقادند که چنین اظهاراتی از سوی نخست وزیر عراق باعث انزوای این کشور در جامعه عربی متمایل به عربستان می شود و در مقابل باعث نزدیکی بیشتر این کشور به ایران و متحدانش خواهد شد. ایران از حامیان پر و پا قرص مالکی در عراق محسوب می شود.

این در حالی است که انتخابات پارلمانی عراق نزدیک است و نوری مالکی به دلایل بسیار از جمله مسائل امنیتی و اقتصادی و اجتماعی و همچنین نقص در خدمات رسانی از وضعیت مطلوبی در عراق برخوردار نیست. با این حال بسیاری نیز بر این اعتقادند که در حال حاضر در عراق شخصیت مطرحی که بتواند با مالکی در سمت نخست وزیری رقابت کند، مشاهده نمی شود.

انتخابات پارلمانی عراق که طی آن رئیس جمهور و نخست وزیر و کابینه جدید انتخاب می شوند در ماه آوریل آینده در سراسر این کشور برگزار خواهد شد.

تا کنون بسیاری از جریان های سیاسی عراقی به صراحت مخالفت خود را با نخست وزیری مجدد مالکی اعلام کرده اند از جمله جریان صدر به رهبری مقتدا صدر که یکی از عناصر مهم در رسیدن مجدد مالکی در انتخابات دور پیش به قدرت بود.

در همین رابطه نوری مالکی متهم است که از وقایع جاری در الانبار در مبارزه با گروه های تروریستی از جمله دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش بهره برداری کرده و به دنبال اهداف سیاسی با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات سراسری در این کشور است.

عده ای از تظاهرکنندگان که از یاران جریان صدر بودند به دفتر ما حمله برده و عکس های نوری مالکی را پاره کردند و شیشه ها را شکستند و به دیگر وسایل ما آسیب زدند.

در همین حال شهرهای مختلف عراق در روز یکشنبه شاهد تظاهرات گسترده یاران مقتدا صدر علیه نوری مالکی و اظهارات او علیه این روحانی جوان شیعی بودند. مالکی در گفت وگو با شبکه فرانس 24 که شنبه شب پخش شد، گفته بود: «آن چه مقتدا صدر می گوید مستحق پاسخگویی نیست. او آدم تازه کاری در عرصه سیاسی است و اصول فرایند سیاسی را بلد نیست، قانون اساسی جایگاهی نزد مقتدا صدر ندارد و او هیچ چیز از قانون اساسی نمی فهمد.»

 در شهر نجف اشرف صدها نفر از طرفداران مقتدا صدر تظاهراتی را علیه مالکی تشکیل دادند و تا محل سکونت رهبرشان در منطقه الحنانه، شرق نجف تظاهرات کردند. همچنین شماری از تظاهرکنندگان به دفتر حزب «الدعوه، تنظیم العراق» که از احزاب نزدیک به مالکی محسوب می شود، یورش بردند و شیشه ها را شکسته، عکس های مالکی را پاره کرده و بسیاری از امکانات موجود در این مقر را خراب کردند.

شیخ علی مرزه، مدیر دفتر این حزب در گفت وگو با فرانس پرس گفت: «عده ای از تظاهرکنندگان که از یاران جریان صدر بودند به دفتر ما حمله برده و عکس های نوری مالکی را پاره کردند و شیشه ها را شکستند و به دیگر وسایل ما آسیب زدند.»

در بغداد نیز جمعی از طرفداران مقتدا صدر در شهرک صدر در شرق این شهر دست به تظاهرات زدند و اظهارات مالکی علیه رهبرشان را نکوهش کردند.

در شهر العماره، بزرگ ترین شهر استان میسان در جنوب عراق نیز تظاهراتی برپا شد که در آن صدها نفر از طرفداران صدر پلاکاردهایی را حمل می کردند که بر روی آن نوشته شده بود: «به مزدور امریکا اجازه نمی دهیم که به جایگاه آقای صدر توهین کند.»

حسین صبری اللامی، یکی از رهبران جریان صدر در این استان گفت: «اظهارات نخست وزیر تلاشی برای سر پوش گذاشتن بر شکست های او در اداره کشور و ورشکستگی سیاسی او است.»

وی در ادامه افزود: «ما این اتهامات را نمی پذیریم و از او می خواهیم که برای این اظهاراتش عذرخواهی کند. نخست وزیر نباید خشونت و درگیری و طایفه گرایی را تشدید کند.»

در شهر ناصریه، بزرگترین شهر استان ذی قار در جنوب بغداد نیز صدها نفر از یاران صدر در میدان الحبوبی در مرکز شهر تجمع کرده و اظهارات مالکی علیه رهبر دینی شان را نکوهش کردند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مقتدا صدر نوری مالکی جریان صدر


( ۱ )

نظر شما :