طرح سازمان ملل برای ابقای اسد

۲۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۵۸۱۲۰ سرخط اخبار

منابع دیپلماتیک در ژنو از طرح جدید سازمان ملل برای باقی ماندن اسد در قدرت به شرط انتخاب سه معاون از سوی مخالفان برای وی خبر می دهند، طرحی اولیه که گفته می شود مخالفان با آن موافقت نکردند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه و مسئول برگزاری مذاکرات صلح این کشور روز جمعه با هیات دولت سوریه در ژنو دیدار کرد و پس از آن مذاکراتی با مخالفان سوری داشت.

در نشست دی میستورا با هیات دمشق مسئولان سوری شرکت کننده در مذاکرات تغییراتی در طرح پیشین سازمان ملل بوجود آوردند و گفتند که با این تغییرات می توانند پیشنهاداتی که مطرح شده را بپذیرند.

بشار جعفری، رئیس هیات سوریه در ژنو با مثبت خواندن مذاکراتش با دی میستورا گفت: تغییراتی که ما در طرح دی میستورا بوجود آورده ایم با اصل بیانیه های صادر شده و دستورالعملی که سازمان ملل مطرح کرده مغایرتی ندارد.

بشار جعفری روز جمعه برای شرکت در مذاکرات صلح وارد ژنو شد و جلسه ای را با استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه برگزار کرد.

بشار جعفری در پایان این نشست گفت: هیات دولت سوریه پس از پایان انتخابات پارلمانی به ژنو رسید و وارد مذاکرات سازنده و مفیدی با دی میستورا شد.

وی افزود: ما با دی میستورا درباره سندی صحبت کردیم که در پایان دور قبلی مذاکرات ارائه شده بود. ما اصلاحاتی را درباره آن انجام دادیم و از وی خواستیم به بررسی آن پرداخته و آن را به طرف های دیگر ارائه کند.

جعفری گفت: هیات ما با دی میستورا توافق کرده تا روز دوشنبه در جلسه مذاکرات که ساعت 11 صبح برگزار می شود بار دیگر به بررسی اصلاحات بپردازیم.

دمشق همواره بر حل سیاسی بحران سوریه بدون پیش شرط و پایبندی به مذاکرات سوری سوری تأکید کرده است.

مذاکرات کنونی سوریه روز چهارشنبه همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور آغاز شد.

این مذاکرات درحالی برگزار می شود که از چند وقت پیش آتش بس در این کشور برقرار شده است.

در همین حال دی میستورا طرح پیشنهادی خود را که با نمایندگان دولت سوریه بر سر آن به توافق رسیده بود با هیات مخالفان نیز در میان گذاشت که این طرح شامل ماندن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت و انتخاب سه معاون از مخالفان با صلاحیت های کامل برای وی بود که هیات مخالفان با این پیشنهاد موافقت نکرد.

مخالفان تاکید دارند که در مذاکرات ژنو باید روند انتقال سیاسی در سوریه با روی کار آمدن یک هیات ریاستی و کابینه حکومتی با صلاحیت های کامل آغاز شود اما دی میستورا می گوید که دست کم در این برهه از زمان و برای آغاز روند انتقال قدرت، بشار اسد باید در مقام خود بماند.

کلید واژه ها: دی میستورا


نظر شما :