چرا سفر موگرینی مهم است؟

۲۸ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۹۵۸۱۲۱ سرخط اخبار

پرونده هسته ای با تدبیر نظام و ابتکار عمل دولت یازدهم در طراحی مذاکرات با کدخدای غربی ها بسته شد. تحریم های هسته ای لغو و فرصت برقراری ارتباط نزدیک میان ایران و سایر کشور های جهان در حوزه های مختلف محیا شد.

به گزارش امید هسته ای اروپایی ها برای بازگشت به دوران طلایی ارتباط اقتصادی با ایران خود را مشتاق نشان می دهند. این نکته را می توان  از صف طولانی مقامات این کشورها برای سفر به ایران دریافت.ایتالیا حالا پرچمدار برقراری این ارتباط است. سفر نخست وزیر این کشور به تهران و دیدار با مقامات عالی رتبه کشورمان، قراردادهای کلان اقتصادی که میان دوکشور امضا شد در کنار اظهار نظرها در نشست های مطبوعاتی به خوبی نشان داد که مسیر ارتباط میان ایران و اروپا در حال بازگشایی است. پس از آقای نخست وزیر حالا نوبت به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسیده است تا به همراه هفت کمیسیونر اروپایی به تهران بیایند تا همکاری اقتصادی با ایران را گسترش دهند.

هنوز خاطره برقراری ارتباط گسترده میان ایران و اروپایی ها در دهه دوم و سوم انقلاب از اذهان  پاک نشده است. در دوران زمامداری اصلاح طلبان اروپایی ها شریک اول اقتصادی و تجاری ایران بودند و در بخش های مختلف صنعت از نفت تا خودرو سازی حضور موثر داشتند. این ارتباط اما به دنبال وضع تحریم های ناعادلانه  علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل  و همراهی بی چون و چرای اروپایی ها با آمریکا در  دوران دولت های نهم و دهم به شکل کامل متوقف شد.

پرونده هسته ای اما با تدبیر نظام و ابتکار عمل دولت یازدهم در طراحی مذاکرات با کدخدای غربی ها بسته شد. تحریم های هسته ای  لغو  و فرصت برقراری ارتباط نزدیک میان ایران و سایر کشور های جهان در حوزه های مختلف محیا شد. بااین حال اما  آثار سوء به جامانده از دوران تحریم ها در اذهان فعالین اقتصادی و سرمایه گذارن غربی رسوب  کرده و بار روانی ناشی از آنها هنوز از بین نرفته است آنچنان که علی رغم بازگشایی سوئیفت هنوز برخی بانک های بزرگ به دلیل وحشت از جریمه های امریکا با نگرانی به همکاری مالی با ایران نگاه می کنند.

 حالا با گذشت نزدیک به صد روز از تصویب و اجرایی شدن برجام، اروپایی ها در حال بازگشت به اقتصاد ایران  هستند.
    
سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هفت کمیسیونر ارشد این اتحادیه را شاید بتوان بزرگترین گام اروپایی ها برای از میان بردن فضای تردید در مسیر بازگشایی ارتباط اقتصادی دو جانبه ارزیابی کرد .فدریکا موگرینی در آستانه انجام این سفر، طی بیانیه ای اعلام کرد: اجرای برجام در مسیر درستی قرار دارد و آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارش خود رسما تایید کرده است که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است »

موگرینی در این بیانیه با اشاره به سفرش به تهران، به معرفی کمیسیونر های ارشد اتحادیه اروپا که او را در این سفر همراهی می کنند پرداخت. بر اساس اعلام موگرینی کمیسیونر انرژی وآب و هوا، کمیسیونر تحقیقات،کمیسیونر محیط زیست،کمیسیونر شرکت ها و موسسات کارآفرینی،کمیسیونر امور انسانی،کمیسیونر آموزش و کمیسیونر حمل و نقل به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفر خواهند کرد. هیات اروپایی قرار است در حوزه های مختلف شامل تجارت و سرمایه گذاری، انرژیشامل نفت وگاز، انرژی های تجدیدپذیر و بهبود کیفیت انرژی و سوخت و همکاری های هسته ای بر اساس برجام با طرف ایرانی مذاکره نماید.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست ابتدای هفته گذشته خود ضمن جدی ارزیابی کردن سفر موگرینی به ایران یادآور شد که دو طرف در آستانه مرحله جدیدی از روابط قرار دارند و این سفر می تواند مقدمات افزایش همکاری در  زمینه های مختلف به ویژه حوزه های اقتصادی را فراهم نماید.

سفر اروپایی ها مقدمه آب شدن یخ های تردید

نگاهی گذرا به دستاورد های  سفر هیات ایتالیایی به ایران، زمان سفر و نوع قراردادهای منعقد شده میان طرفین و همچنین سفر قریب الوقوع  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خوبی نشان می دهد که  دولت های اروپایی درصدد ارسال پیام واضحی به شبکه بانکی  این کشور ها هستند. پیامی با این مضمون مشخص که در فضای پسا برجام روابط اقتصادی میان ایران و این کشورها وارد مرحله ای تازه شده است که در آن نشانی از ریسک بالای سرمایه گذاری وجود نخواهد داشت. شیوه قرارداد های منعقد شده میان ایران و  ایتالیا و پیش تر از آن میان ایران فرانسه  به خوبی نشان داد که دولت اروپایی نسبت به ایجاد گشایش در روابط اقتصادی با ایران مصمم بوده و البته درصدد جبران منافع  از دست رفته خود در دوران تحریم ها هستند. در این بین همراهی شبکه بانکی کشور های اروپایی با فعالین اقتصادی و دولت های اروپایی  اقدامی ناگزیر به منظور تامین منافع آنها خواهد بود.  

واقعیت این است که ایران و اروپا وارد فصل تازه ای از همکاری های اقتصادی و تجاری شده اند. فصلی که در آن تامین منافع دوجانبه  مسلتزم توجه به منافع ملی کشور ها و دور شدن از فضای مخاطره آمیزی است که پیشتر توسط رقبای تجاری شرکت های اروپایی  و در پی  تبعیت دولت های آنها از سیاست های دولت امریکا، ایجاد شده بود.

در دور جدید همکاری ها اما  دولت ایران با طراحی هوشمندانه سیاست خارجی خویش برپایه منافع اقتصادی در حال بازگشایی مسیر بازگشت سرمایه گذران به اقتصاد ایران و شکل گیری روابط تجاری و اقتصادی  مستحکم  با سایر کشور ها است. در ان فضا ابتکار عمل با آن دسته دولت ها، شرکت ها و موسسات اقتصادی و شبکه های بانکی است که قدرت و جسارت پذیرش واقعیت قدرت ایران در اقتصاد جهانی  در فضای پسابرجام را داشته باشند. سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هیات عالی رتبه این اتحادیه، نشانی است واضح بر صحت این ادعا.

کلید واژه ها: کمیسیونر اتحادیه اروپا


نظر شما :