مخالفت اوباما با ایجاد منطقه امن در خاک سوریه

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۰۴:۵۱ کد : ۱۹۵۸۴۰۲ سرخط اخبار

اوباما با ایجاد منطقه امن در خاک سوریه مخالفت کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما رئیس ایالات متحده آمریکا که به آلمان سفر کرده است با ایجاد منطقه امن در خاک سوریه مخالفت کرد و گفت: بدون سیطره نظامی بر بخش بزرگی از سوریه، ایجاد منطقه امن دراین کشور موفقیت آمیز نخواهد بود.
او همچنین خواستار تقویت آتش بس در سوریه شد.

ایجاد منطقه امن در خاک سوریه، درخواست اصلی و جدی ترکیه است. آلمان هم به تازگی از این ایده حمایت کرده است.
براساس این ایده، مناطقی در نوار مرزی سوریه با ترکیه، به عنوان منطقه امن اعلام می شود. همچنین یک نیروی نظامی خارجی باید بتواند از حملات هوایی و زمینی دیگر نیروهای نظامی به این منطقه جلوگیری کند. براساس پیشنهاد ترکیه، این منطقه می تواند محل اسکان پناهجویان سوریه باشد.

اوباما تاکید کرد مخالفتش با ایجاد منطقه امن در خاک سوریه نه ایدوئولوژیک بلکه به دلیل مسائل اجرایی آن است.

وی توضیح داد که با اصل ایجاد منطقه امن مخالفتی ندارد بلکه مشکل در توانایی اجرایی چنین ایده ای است.

اوباما افزود: واقعیت این است هنگامی که این مسئله را با وزارت دفاع آمریکا به بحث گذاشتیم و درباره چگونگی اجرای آن به شکل ملموس گفتگو  کردیم به این نتیجه رسیدیم که اجرای آن سخت است مگر اینکه بتوان بر بخش زیادی از کشور سوریه، سیطره نظامی پیدا کرد.

رئیس ایالات متحده آمریکا قبل از این نیز در مصاحبه با بی بی سی با حمله نظامی به سوریه برای سرنگونی بشار اسد رئیس جمهوری این کشور مخالفت کرده و اعزام نیروهای زمینی به سوریه را بعید دانست.

مرکل هم به صورت مقدماتی گزینه ایجاد منطقه امن را تایید کرد اما روز یکشنبه گفت که اجرای این ایده را تنها در چارچوب توافق میان دولت سوریه و مخالفان مسلح، قابل اجرا می داند.

مرکل تاکید کرد: هر گونه دخالت نظامی خارجی در سوریه برای تحمیل یک واقعیت، فعلا در دستور نیست.

کلید واژه ها: منطقه امن


نظر شما :