مدارک جدید از سقوط هواپیمای مالزی در اوکراین

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۵۸۴۳۳ سرخط اخبار

در حالی که انگشت اتهام پرونده سقوط مرموز پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی پیش از این به سمت روسیه گرفته شده بود، پایگاه خبری روزنامه «دیلی اکسپرس» از افشای اطلاعات جدید درباره نقش اوکراین و سازمان سیا در پشت پرده این حادثه خبر داد.

به گزارش این پایگاه خبری، مستند «پرونده های توطئه : چه کسی ام.اچ 17 را سرنگون کرد؟» در تاریخ 3 مه (14 اردیبهشت) به روی آنتن شبکه «بی.بی.سی2» خواهد رفت و دو نظریه جدید را درباره سقوط پرواز خطوط هوایی مالزی در سال 2014 مطرح می کند.

یکی از این دو نظریه که بر اساس مصاحبه «بیلی سیکس» روزنامه نگار آلمانی تبار با بیش از 100 شاهد عینی ماجرا شکل گرفته است، نقش حداقل یک جت جنگنده اوکراین را در سرنگونی این هواپیما مطرح می کند.

سیکس با بیان اینکه هفت نفر از شاهدان حداقل حضور یک هواپیمای جنگنده را مورد تایید قرار داده اند، گفت : یکی از آن ها حتی نحوه شلیک موشک از این جنگنده را برای من توصیف کرد.

وی معتقد است که در سقوط این هواپیما، دو جنگنده نقش داشته اند که یکی از آن ها از پشت ، کابین خلبان را مورد هدف قرار داده و جنگنده دیگر با شلیک یک موشک هوا به هوا قصد سرنگونی هواپیما را داشته است.

رسانه های روسی نام خلبان جنگنده دوم را «ولادیسلاو وولوشین» از فرودگاه نظامی جنوب اوکراین معرفی کردند.

با این حال خلبان مذکور با رد این اتهام گفت : ما در 17 ژوئیه (تاریخ سقوط هواپیما) پرواز نداشتیم و این اتهامات بر اساس ادعای یک مکانیک فرودگاه شکل گرفته است. این مکانیک همچنین مدعی شده بود که در این تاریخ سه هواپیما برای یک ماموریت فرودگاه را ترک کردند و من تنها کسی بودم که به سلامت بازگشتم. این در حالی است که حادثه در حقیقت مربوط به بیست و سوم آن ماه است.
وی ادامه داد: در عین حال من تنها حامل تسلیحات زمین به هوا بودم و هیچ موشک هوا به هوا در اختیار نداشتم.

در این مستند یک نظریه دیگر نیز درباره علت سقوط هواپیمای ام.اچ 17 مطرح شده است که پایگاه خبری روزنامه «دیلی اکسپرس» آن را «تکان دهنده» توصیف می کند و بر اساس تحقیقات یک کارآگاه خصوصی موسوم به «سرگئی سوکولوف» شکل گرفته است.

وی بیش از 100 مامور خود را به بررسی این پرونده و مدارک موجود گماشته است و می گوید که هیچ قطعه ای مرتبط با موشک های زمین به هوای «بوک» یافت نشده است.

محققان هلندی پیش از این اعلام کرده بودند این هواپیما هدف یک فروند موشک زمین به هوا از نوع «بوک» قرار گرفته که از منطقه تحت کنترل استقلال طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین شلیک شده است.

با این حال این کارآگاه خصوصی می گوید که به یک مکالمه تلفنی میان دو مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دست یافته است که نقش این سازمان را در طرح ریزی حادثه سقوط هواپیما مشخص می کند.

وی مدعی شد که سرویس مخفی اوکراین نیز در این حادثه دست داشته است. او ادامه داد: ماموران سیا و نیز سرویس مخفی هلند در این اقدام دخیل بوده اند؛ چرا که بمب ها در خاک هلند در هواپیما جاسازی شده بود و این کار نمی توانست در هیچ مکان دیگری انجام شود.

وی افزود : این اقدام تروریستی، نخست برای به دست آوردن یک دستاویز برای تشدید تحریم ها علیه روسیه و دوم، برای تقویت حضور ناتو در اروپا، به خصوص اوکراین صورت گرفت.

پرواز شماره 17 هواپیمایی مالزی یا به اختصار «ام.اچ 17» در 17 ژوئیه 2014 (26 تیر 1393) زمانی که از آمستردام هلند به مقصد کوالالامپور، پایتخت مالزی در حرکت بود به ناگاه از صفحه رادار محو شد.
گزارش های تکمیلی حاکی از سقوط هواپیما در مرز میان روسیه و اوکراین بود و تمام 298 مسافر آن که از ملیت های مختلف نظیر مالزی، هلند، استرالیا، اندونزی، انگلستان، آلمان، بلژیک، فیلیپین، کانادا و نیوزیلند بودند، کشته شدند.

کلید واژه ها: اوکراین مالزی به هوا هلند


نظر شما :