آمریکا پس از داود اوغلو چه می‌کند؟

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۱۶ کد : ۱۹۵۸۷۴۴ سرخط اخبار

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، در جنگ با داعش متحد پشت صحنه واشنگتن محسوب می شد. حالا پس از رفتن او چه اتفاقی خواهد افتاد؟
 
به گزارش فرارو به نقل از فارن پالسی، استعفای غافلگیرکننده نخست وزیر ترکیه در روز پنجشنبه، خطر پایان یافتن روابط میان واشنگتن و آنکارا را در بردارد؛ دو متحد که در جنگ مشترک با داعش به یکدیگر نیاز دارند.  
 
داوودغلو متحدی قابل اطمینان برای آمریکا بود و در دولت استبدادی تحت ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان، صدای اعتدال به شمار می آمد. او سیاستمداری ماهر بود که در برخورد با کردهای منطقه، نیروهای زمینی آمریکا علیه داعش، در مقایسه با اردوغان بسیار شکیباتر عمل می کرد.
 
ژنرال جان الن درباره جنگ با داعش در گفتگو با فارن پالیسی گفت: "ما روابط خوبی با نخست وزیر داشتیم. جانشین او ممکن است بسیار متفاوت باشد."
 
مقامات سابق و فعلی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اظهار کردند که جای خالی روابط کاری نزدیک داووداوغلو با سیاستمداران آمریکا به وضوح حس خواهد شد. مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استعفای ناگهانی داووداوغلو را "یک موضوع سیاسی داخلی برای ترکیه" توصیف کرد و از اظهارنظر بیشتر در این باره امتناع ورزید.
 
مادامی که افراط گرایان سنی سوریه و عراق را به خاک و خون می کشند، آمریکا دو سال تلاش کرد تا توجه ترکیه را به گروه تروریستی داعش جلب کند. اما در دولت اردوغان، آنکارا بیشتر درگیر جنگ با حزب کارگران کردستان بوده است- گروهی جدایی طلب که ترکیه و آمریکا آنها را در لیست گروه های تروریستی قرار داده اند.
 
آمریکا برای مبارزه و سرکوب نیروهای داعش در مرز با سوریه بر ترکیه تکیه کرده است و خواستار دسترسی نظامی مداوم به پایگاه هوایی اینجرلیک شد که ترکیه کمتر از یک سال گذشته با آن موافقت کرد. در مقابل، ترکیه برای عقب رانی شورشیان حکومت اسلامی از مناطق جنوبی خود بر حملات هوایی آمریکا متکی است.
 
اما همچنان دو کشور بر سر حمایت آمریکا از جنگجویان کرد در سوریه اختلاف زیادی دارند.
 
پس از یک جنگ خونین و خشن چهار ماهه، یگان‎ های مدافع خلق (YPG) در اوایل 2015 کنترل کوبانی شهری در مرز سوریه را از نیرو های داعش پس گرفتند. با آزادسازی کوبانی این گروه اعتبار تازه ای در غرب یافت و از آن پس توسط واشنگتن تاثیرگذارترین گروه مبارز زمینی در برابر گروه های شبه نظامی به شمار می رود.
 
اما این گروه (YPG) با حزب کارگران کردستان (PKK) مرتبط است و بنابراین ترکیه مبارزان کرد را یک تهدید برای امنیت ملی خود در نظر می گیرد. عدم اطمینان اردوغان به این گروه پس از یک بمب گذاری در ماه مارس در آنکارا افزایش یافت که منجر به مرگ 37 نفر شد. بازهای آزادی کردستان (TAK)، جناحی منشعب از حزب کرد، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
 
 این اختلاف در منطقه ی تحت محاصره منبج بحرانی شده است، مرزی اصلی که مبارزان خارجی با عبور از آن از سوریه وارد ترکیه می شوند.  
 
باراک بارفی، کارشناس مسائل کردها در موسسه نیوآمریکا می گوید: "ترکیه هدف جلوگیری از کنترل منطقه تحت محاصره منبج توسط نیروهای کرد را دارد."
 
بارفی گفت: "آنکارا می خواهد مرز منطقه تحت محاصره منبج را به منطقه ای امن تبدیل کند- خارج از کنترل کردها و رفع زمینه برای براندازی دولت اردوغان،"اما آمریکا منطقه منبج را وسیله ای برای آزادسازی رقه پایتخت حکومت اسلامی داعش در سوریه می داند. زمانی که برت مک گرک، که اکنون ریاست مبارزه با داعش در وزارت امور خارجه را بر عهده دارد، با اعضای YPG در کوبانی ملاقات کرد، عدم توافق بر سر مبارزان کرد جای خود را به یک کشمکش عمومی داد. پس از برملا شدن تصاویر این ملاقات، اردوغان آمریکا را به حمایت از دشمنان ترکیه متهم کرد.  
 
اردوغان گفت: "چگونه می توانیم به شما اعتماد کنیم؟ آیا من متحد شما هستم یا تروریست های کوبانی؟"
 
در زمان نخست وزیری داووداوغلو، آمریکا مخاطبی داشت که سیاستی میانه رو در برابر کرد ها داشت. گرچه او نخست وزیری ضعیف با قدرت و استقلال کم بود، اما برای مقامات آمریکا کانال مهمی محسوب می شود که از طریق او افکار و دغدغه هایشان را منتقل می کردند.
 
آندرو بوین کارشناس مسائل ترکیه و سوریه در واشنگتن گفت: "استعفای داووداوغلو به معنای وجود افراد  کمتری در دولت است که به دیدگاه های عمل گرایانه در برخورد با کرد ها اعتقاد داشته باشند."

 به گفته یک مقام آمریکایی با خروج نخست وزیر از دولت، ممکن است ترکیه حتی بیش از قبل در برابر همکاری آمریکا با نیروهای کرد در سوریه مقاومت نشان دهد. حتی ممکن است در پیشرفت هایی که در بستن مرز سوریه به دست آورده نیز پسرفت کند.

استعفای داووداوغلو تا حد زیادی با اختلاف هایش با اردوغان در سیاست های اقتصادی، افزایش اختیارات رییس جمهوری و بازداشت بدون محاکمه مخالفان مرتبط است. روز پنجشنبه داووداوغلو تلاش کرد این اختلافات را مهم جلوه ندهد. او روز 22 ماه مه، دفتر نخست وزیری را ترک خواهد کرد.
 
داووداوغلو در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد:"من هیچ خشم و غضبی ندارم و کسی را سرزنش نمی کنم. هیچ کس سخنی علیه رییس جمهور از من نشنیده و نخواهد شنید."
 
اما این دو سیاستمدار اختلاف های شدیدی بر سر مسائل گوناگون از جمله حل اختلافات کشور با اقلیت کرد داشتند – مسئله ای که داووداوغلو در آن بسیار ملایم تر بود.
 
در گزارش های ماه گذشته رسانه های ترکیه، داووداوغلو به روزنامه ها گفت که دولت در حال بررسی آغاز مذاکرات با PKK است اگر مبارزان این گروه خلع سلاح شوند. اندکی پس از انتشار این خبر، اردوغان علناً این نظریه را رد کرد و گفت شکست کامل PKK تنها راه حل پیش رو است.  
 
امتناع فعلی اردوغان از تعامل با گروه های کرد از تلاش های قبلی او برای ساخت پیشنهاد صلح نشات می گیرد. اما کارشناسان اعتقاد دارند عدم موفقیت او در برقراری صلح پایدار دلیل سخنان آینده او بوده است.
 
بارفی می گوید: "افکار اردوغان درباره مسائل کردها کمتر ریشه در عقاید درونی او دارد و بیشتر ناشی از خجالت او از ناتوانی در سرکوب خشونت است."
 
حزب عدالت و توسعه حاکم (AKP) در جلسه ای پیشرو جایگزین اردوغان را انتخاب خواهند کرد. انتظار می رود اردوغان جایگزینی انتخاب کند که با تغییر قانون ترکیه مخالفت شدیدی نداشته باشد- سیاستی که موقعیت ریاست جمهوری را در قبال مجلس تقویت می کند.  
 
این مسئله سبب نگرانی منتقدان قدیمی اردوغان شده است، زیرا آن ها می ترسند نخست وزیر بعدی فردی باشد که در برابر تمایلات کنونی رییس جمهور به محدود کردن آزادی بیان و سرکوبی مخالفان سکوت کند.  
 
به گفته آیکان اردمیر، نماینده سابق مجلس ترکیه و عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی، اردوغان یک فرد وفادار را جایگزین داووداوغلو خواهد کرد. وی در ادامه اظهاراتش گفت: "انتظار داریم که کنترل کامل امور داخلی و بین المللی ترکیه را به دست بگیرد، ازجمله مذاکرات در جریان با آمریکا و اروپا درباره سوریه، فرآیند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و نزدیکی به رژیم صهیونیستی."
 
به دلیل انحصار قدرت اردوغان، با استعفای داووداوغلو تغییرات عمده ای در روابط ترکیه و آمریکا به وجود نخواهد آمد.  
 
آرون استین، عضو شورای آتلانتیک، نیز گفت: "اردوغان همیشه تصمیم گیرنده اصلی در امور مهم ترکیه همانند مسئله سوریه بوده است."
 
جانشینان احتمالی بکیر بوزداگ رییس دادگستری، نومان کورتولماس، معاون نخست وزیر، بینالی یلدریم، وزیر حمل ونقل و برات آلبایراک داماد اردوغان و وزیر نیرو می باشند.

کلید واژه ها: اردوغان داووداوغلو منبج مبارزان


نظر شما :