کاخ سفید: سفر اوباما به هیروشیما عذرخواهی نیست

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۱ کد : ۱۹۵۸۸۳۹ سرخط اخبار

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد سفر رئیس جمهور آمریکا به هیروشیما نباید به عنوان عذرخواهی این کشور از حمله هسته ای جنگ جهانی دوم تفسیر شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با سفر به هیروشیما اولین رئیس جمهوری این کشور خواهد بود که پس از حمله اتمی سال 1945 از این شهر بازدید می کند. در این حمله تقریبا 140 هزار تن در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم کشته شدند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید پس از اعلام رسمی این سفر در پاسخ به سوالی درباره احتمال تفسیر این رخداد تحت عنوان عذرخواهی واشنگتن اظهار کرد: اگر کسی این مساله را این چنین تفسیر کند، اشتباه کرده است.

ارنست با این حال از اظهارنظر درباره جنبه اخلاقی تصمیم آمریکا در پرتاب اتمی در هیروشیما خودداری و عنوان کرد: قصد رئیس جمهور برای بازدید از این شهر نشانه بزرگتری از خواست قبلی او برای وجود جهانی عاری از تسلیحات هسته ای است.

پیش از این کاخ سفید انتشار بیانیه ای سفر اوباما به هیروشیما را تایید و اعلام کرد این سفر بیانگر "تداوم تعهد" اوباما به تامین "صلح و امنیت" در جهانی عاری از تسلیحات اتمی است.

ارنست خاطرنشان کرد: آمریکا برای بمباران هیروشیما "احساس مسئولیت" ویژه ای می کند اما نمی توان نادیده گرفت که به سرعت درصدد پرداخت غرامت به کسانی برآمد که در جنگ جهانی دوم جنگیده بودند.

وی درباره سفر اوباما توضیح داد: هر کسی درباره سفر رئیس جمهور نظری دارد. اما وی این فرصت را دارد تا از "پارک صلح" بازدید و هدف برداشت خودش را از این سفر تشریح کند.

ارنست افزود: رئیس جمهور قطعا متوجه هستند که آمریکا مسئولیت سنگینی در قبال هیروشیما احساس می کند. آمریکا هنوز هم تنها کشوری است که از تسلیحات اتمی استفاده کرده است و این یعنی کشور ما مسئولیت ویژه ای در قبال هدایت جهان برای نابودی این تسلیحات احساس می کند.

سخنگوی کاخ سفید درباره بهبود روابط آمریکا و ژاپن نیز گفت: اوباما با این سفر تغییر چشمگیری در روابط واشنگتن و توکیو ایجاد خواهد کرد. شاهد هفتاد سال پیش با توجه به تنش های موجود در روابط تصور چنین اتفاقی بسیار دشوار می بود.

روز گذشته بن رودز، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اظهاراتی مشابه درباره سفر اوباما به هیروشیما مطرح کرده بود.

وی گفت: اوباما در این سفر قرار نیست درباره تصمیم استفاده از بمب اتمی در پایان جنگ جهانی دوم عذرخواهی و ابراز نظر کند. این سفر فقط فرصتی برای ادای احترام به قربانیان بی گناهی است که جان خود را در جریان جنگ از دست دادند.

اوباما قرار است در پایان نشست دو روزه سران کشورهای جی طی روزهای 26 تا 28 مه به همراه نخست وزیر ژاپن از این منطقه بازدید خواهد کرد.

در همین حال شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به برنامه سفر اوباما به هیروشیما واکنش نشان داد و عنوان کرد: نخست وزیر تنها کشوری که از حملات هسته ای به شدت آسیب دیده به همراه رهبر تنها کشوری که از بمب اتمی در جنگ استفاده کرده هر دو در کنار یکدیگر به قربانیان آن ادای احترام خواهند کرد.

آبه ادامه داد: من معتقدم هنوز راهی برای رسیدگی و پرداختن به قربانیان این بمباران اتمی و بازماندگانی که هم چنان در درد و رنج به سر می برند، وجود دارد.

کلید واژه ها: هیروشیما جنگ جهانی سفر اوباما جنگ جهانی دوم ژاپن آبه


نظر شما :