مخالفان سوری اکثرا تروریست هستند

طرح خطرناک "ب" برای سوریه

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۵۸۸۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
صحبت کردن از این که سلاح‌ها به دست افراد شناخته‌ شده‌ای می‌افتد، خودفریبی‌ای بیش نیست برای این که همه می‌دانند دقیقا گروه‌های تروریستی در سوریه چه کسانی هستند و ترکیه و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند.
طرح خطرناک "ب" برای سوریه

نویسنده: دکتر عمرو عبدالسمیع

دیپلماسی ایرانی: بعضی ها گمان می کنند قبل از هر چیز شایعه است. اما حقیقت این است که چندان هم شایعه نیست، طرحی که بعضی قدرت ها موسوم به "مخالفان سوریه" به اسم طرح "ب" تلاش می کنند پیش ببرند و می خواهند بر اساس آن همچنان با صلابت در برابر حکومت اسد بایستند و سرزمین هایی بیشتری را تصاحب کنند و بر آن مسلط شوند، نشان می دهد که شایعات چندان هم بی راه نیستند.

صحبت این طرح زمانی بر سر زبان ها افتاد که واشنگتن پست از زبان وزیر امور خارجه عربستان، عادل جبیر، و همچنین مقامات عصبی و غیر منضبط ترک اظهاراتی را منتشر کرد مبنی بر این که باید همه سلاح های مطلوب و مورد نیاز مخالفان را به آنها داد، اعم از موشک های ضد هواپیما (موسوم به استینگر) که بر روی دوش حمل می شوند و شبکه های مخالفان که بخش بزرگی از آنها تروریستی هستند، می توانند به کمک آنها جنگنده ها و بالگردهای وابسته به نیروی هوایی عربی سوریه را هدف قرار دهند و جلوی قدرت حملات هوایی حکومت اسد علیه مخالفانش را بگیرند.

مفهوم چنین اقدامی می تواند بسیار بدیهی باشد، آن چه به دست برخی از نیروهای غیر نظامی می رسد هیچ تضمینی نیست که مالکیت آنها حفظ شود و به دست دیگران نرسد، برای همین می توان ادعا کرد که چنین سلاح هایی ممکن است به دست گروه های نامطلوبی برسند و به جرات می توان گفت که جز این تصور کردن توهم است.

مساله – خیلی ساده – این است که تنها توجیه برای حفظ طرفداران حفظ حکومت اسد در مرحله انتقالی و تشکیل حکومتی فراگیر با حضور همه طیف های سوری، و در آخر دادن این اجازه که ملت سوریه خود سرنوشت خود را تعیین کند، ممانعت از سقوط سوریه به دست تروریست ها است. صحبت کردن از این که آن گروه ها تروریستی نیستند و سلاح ها به دست افراد شناخته شده ای می افتد، خودفریبی ای بیش نیست برای این که همه می دانند دقیقا گروه های تروریستی در سوریه چه کسانی هستند و ترکیه و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند و امکان جذب نیروی خارجی برای آنها را فراهم می آورند. در نتیجه طرح "ب" – به آن شیوه ای که بیان می شود – چیزی نیست جز این که به تروریسم کمک دوباره ای شود و دوباره اجازه یابد تا در صحنه نبرد دست برتر را بگیرد، من در این جا داعش و جبهه النصره و احرار الشام و جیش الاسلام را همه را مساوی هم قرار می دهم و همه آنها را یکی می دانم. تلاش برای مطرح کردن طرح "ب" آن هم در حالی که نیروهای ارتش سوریه تلاش می کنند تا شرق حلب را آزاد کنند، همچنین تلاش هایی که برخی گروه ها صرف می کنند تا جلوی ارتش سوریه را در عرصه مبارزه بگیرند، که همگی در سایه آتش بسی است که همه گروه ها قرار است به آن پایبند باشند، در حالی است که به نظر می رسد ترکیه نظر دیگری در خصوص شمال سوریه دارد.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :