ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از آزادی جاسوس اسرائیلی در نجف تا کشف تیم جاسوسی در کاظمین

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۸۸۵۶ اخبار اصلی خاورمیانه
آزادی جاسوس اسرائیلی در نجف، کشف تیم جاسوسی در کاظمین، استعفای مدیر اداره امنیت نجف اشرف، نبود جنگنده‌های روس در جنگ خان طومان و عذرخواهی جریان صدر از نمایندگان مضروب مجلس عراق از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از آزادی جاسوس اسرائیلی در نجف تا کشف تیم جاسوسی در کاظمین

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

آزادی جاسوس اسرائیلی در نجف اشرف

پایگاه خبری المصدر نیوز گزارش داد که یک زن جاسوس اسرائیلی که در نجف اشرف دستگیر شده بود با فشار امریکایی ها آزاد شد.

بنا به این گزارش این زن که "باریس افیفا" نام دارد به اسم خبرنگار خارجی در هتلی در نجف اشرف اقامت داشته و گذرنامه و شناسنامه امریکایی با خود داشته است. نیروهای امنیتی نجف اشرف او را شناسایی می کنند و فورا او را دستگیر می کنند. خبر دستگیری او به وزارت کشور در بغداد مخابره می شود. این وزارت خانه نیز دستور می دهد که فورا این فرد به بغداد فرستاده شود. این زن چند روزی را در زندان بغداد بازداشت می ماند تا این که با فشار امریکایی ها وزارت کشور عراق مجبور می شود او را به امریکایی ها تحویل دهد. آنها نیز فورا او را آزاد کرده و به خروج او از کشور کمک می کنند.

 

استعفای مدیر امنیت نجف اشرف

گفته می شود در پی کشف جاسوس زن اسرائیلی در نجف اشرف، مدیر اداره امنیت این استان از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش مصدر نیوز، وی متهم است که در ورود عناصر جاسوس صهیونیستی به شهر نجف اشرف کوتاهی کرده است.

بنا به این گزارش وی بعد از دستگیری این عنصر صهیونیست به شدت تحت فشار بوده که در آخر مجبور به استعفا می شود.

 

کشف یک تیم جاسوسی اسرائیلی در کاظمین

پایگاه خبری اسکای پرس عراق گزارش داد که یک تیم جاسوسی در خانه ای در منطقه کاظمین بغداد کشف و تمامی عوامل آن دستگیر شدند.

بنا به این گزارش این خانه تیمی توسط نیروهای امنیتی عراق شناسایی شده بودند و در آنها مزدوران اسرائیلی مستقر بودند. هنوز کارهایی که این تیم اسرائیلی در عراق انجام داده اعلام نشده است.

 

نبود جنگنده های روس در نبرد خان طومان

پایگاه خبری نهرین گزارش داد که رزمندگان ایرانی و متحدان آنها در حالی در خان طومان در جنوب حلب با تروریست ها می جنگند که جنگنده های روسی هیچ کمکی به آنها نمی کنند. به نوشته این پایگاه فرماندهی و انجام عملیات نیز کاملا با نیروهای ایرانی است و حتی نظامیان ارتش سوریه نیز حضور چندانی در میدان نبرد ندارند. این پایگاه گزارش می دهد که جنگنده های روسیه به ذکر این ادعا که باید به آتش بس پایبند باشند کمترین همکاری را در حمله به مواضع تروریست ها می کنند.

 

تقاضای ترکیه و عربستان برای دیدن سلاح استینگر به مخالفان

مقامات ترکیه و عربستان در اظهاراتی هماهنگ خواستار رساندن سلاح های ضد هواپیمای استینگر به مخالفان تروریست سوری هستند.

به گزارش واشنگتن پست، مقامات ترکیه و عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان در اظهارات جداگانه ای گفته اند که تنها راه توقف پیشروی های ارتش سوریه و توقف بمباران های جنگنده های سوری رساندن سلاح های استینگر امریکایی به مخالفان است و درصدد رساندن این سلاح ها به مخالفان سوری هستند. آنها ادعا کرده اند که چون گیرنده های این سلاح ها را می شناسند و می دانند آنها مخالفان "میانه رو" هستند بنابراین این سلاح ها به دست تروریست ها نمی رسد. گفته می شود تا کنون امریکایی ها و همچنین روس ها با این تفاضا مخالفت کرده اند.

 

خودداری اوکراین از حضور در نمایشگاه کتاب

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که اوکراین به دلیل روابط خصمانه اش با روسیه و اختصاص غرفه ای به آن در سالنی که روس ها نیز در آن حضور دارند از حضور در این نمایشگاه خودداری کرد.

به گفته این منابع اوکراینی ها اصرار داشتند که غرفه ای که به آنها اختصاص داده می شود در جایی نباشد که روس ها در آن حضور دارند که مقامات نمایشگاه گفته اند اولا چنین امکانی وجود ندارد ثانیا روسیه میهمان ویژه نمایشگاه کتاب است و اقداماتی از این دست به معنای توهین به میهمان ویژه نمایشگاه است.

 

5 هزار ایزدی کشته و 7 هزار نفر برده داعش هستند

سازمان ملل اعلام کرده است از زمان حمله داعش به شمال عراق و تصرف موصل و مناطق کردنشین پیرامون آن تا کنون دست کم 5 هزار ایزدی کشته و در حدود 7 هزار نفر از زنان آنها نیز به بردگی گرفته شده اند.

به گزارش فارن پالسی، سازمان ملل اعلام کرده است که هیچ اطلاعاتی از سرنوشت زنان ایزدی ای که توسط داعش به اسارت گرفته شده در دست نیست و احتمال می رود بسیاری از آنها در تجارت جنسی داعش در مناطق مختلف فروخته شده باشند.

 

عذرخواهی جریان صدر از نمایندگان مضروب مجلس

نمایندگان جریان صدر در مجلس عراق از نمایندگانی که مورد ضرب و شتم معترضان در مجلس قرار گرفتند به طور رسمی عذرخواهی کردند.

به گزارش المسله، نمایندگان جریان صدر با حضور در منازل نمایندگان آسیب دیده از آنها رسما بابت حوادث هفته گذشته عذرخواهی کردند و به دلجویی از آنها پرداختند.

هفته گذشته معترضان وابسته به جریان صدر با حمله به پارلمان عراق تعدادی از نمایندگان مجلس را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نجف اشرف جریان صدر


نظر شما :