آمریکا از ایران آب سنگین می‌خرد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۵۹۰۷۸ سرخط اخبار

دولت آمریکا برای نهایی کردن قرارداد خرید ۸.۶ میلیون دلار آب سنگین از ایران که در برنامه هسته ای این کشور مصرف شده است، حرکت می کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از واشنگتن اگزامینر، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا روز چهارشنبه در یک همایش که به میزبانی پلیتیکو در واشنگتن برگزار شد، تاکید کرد: ما هنوز در روند اجرای مبادله نخست قرار داریم.
مونیز در ادامه به این مساله اشاره کرد که خرید آب سنگین از ایران قراردادی است که تنها یک بار اجرا خواهد شد و این قرارداد بخشی از عادی شدن روابط تجاری با تهران نخواهد بود.
وی گفت: ما یک خرید را تسهیل می کنیم و تنها یک خرید انجام خواهد شد.
مونیز نقش مهمی در دستیابی قدرت های جهانی به توافق هسته ای سال گذشته با ایران داشته است.
تام کاتن سناتور جمهوریخواه متممی را برای لایحه ۳۷.۵ میلیارد دلاری انرژی ارائه کرده بود که بر اساس آن خرید آب سنگین از ایران را منع می کرد. سنای آمریکا هفته گذشته با طرح پیشنهادی تام کاتن مخالفت کرده است.
مونیز اظهار داشت: دلیلی که آمریکا از ایران آب سنگین خریداری می کند، این است که بر اساس توافق هسته ای محدودیت هایی بر مواد هسته ای اعمال شده است. با گرفتن آب سنگین از ایران، آن را در آمریکا استفاده می کنیم و در عمل زیر ساختهای هسته ای ایران را از کار می اندازیم.
وزیر انرژی آمریکا تاکید کرد: خرید آب سنگین از ایران با هماهنگی همه کشورهایی که در توافق حضور داشته اند، انجام شده و ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته ای دور می کند. این مساله درباره دور کردن تهدید موجود از روی میز است.
بر اساس توافق هسته ای با ایران، تهران باید ذخایر آب سنگین خود را کاهش دهد. آمریکا ماه گذشته اعلام کرده است که مایل به خریداری بخشی از آب سنگین ایران است ولی کاتن و سایر جمهوریخواهان امیدوارند تا در آینده مانع از تحقق این مساله شوند.

کلید واژه ها: ارنست مونیز آب سنگین


نظر شما :