نخست وزیر جدید ترکیه کیست؟

۰۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۴:۱۵ کد : ۱۹۵۹۱۶۷ سرخط اخبار

 پس از استعفای "احمد داود اوغلو"، اکنون بن علی یلدریم رئیس جدید حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) است.

یلدریم پس از مأمور شدن برای تشکیل کابینه، تأکید کرد که مهمترین مأموریتش تعدیل قانون اساسی برای اعطای اختیارات بیشتر به رئیس جمهور است.
یلدریم به عنوان یکی از افراد مخلص و نزدیک اردوغان به شمار می آید. وی از زمانی که اردوغان شهردار استانبول بود و به ویژه هنگام تأسیس حزب عدالت و توسعه در سال 2001، او را همراهی کرده است، و طی این مدت مشاور مورد اعتماد او بود.

یلدریم در سال 1955 در شهر ارزنجان به دنیا آمد. و دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی و دریانوردی است و بر بسیاری از پروژه های مهم تأسیساتی و حمل و نقل دریایی این کشور نظارت داشته است. پروژه هایی که باعث افزایش محبوبیت اردوغان و پیروزی او در انتخابات مختلف از سال 2002 شده است.

یلدریم از سال 2010 تا 2013 وزیر حمل و نقل بود. وی در این مدت خط حمل و نقل دریایی استانبول یالوا و استانبول بالیک را افتتاح کرد، و خطوط حمل و نقل دریایی داخلی را با فراهم کردن 22 اتوبوس دریایی و تجهیز 22 بندر و راه اندازی 4 کشتی بین دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول تقویت کرد.

یلدریم در مارس گذشته برای شهرداری ازمیر نامزد شد ولی رأی نیاورد، و اردوغان او را به عنوان مشاورش در امور سرمایه گذاری تعیین کرد.

نام یلدریم همچنین برای جانشینی اردوغان برای ریاست حزب عدالت و توسعه مطرح شد، اما شورای این حزب احمد داود اوغلو را برگزید و یلدرم همچنان در پست خود به عنوان وزیر راه باقی ماند.

پس از استعفای داود اوغلو به دلیل اختلاف با اردوغان، دوباره نام یلدریم بر سر زبانها افتاد.
وی هنگامیکه وزیر راه بود، اظهاراتش در رسانه ها در توجیه کنترل مکالمات تلفنی از سوی دولت، جنجال ساز شد. وی در پاسخ به معترضان گفته بود: "اگر قصد ندارید کار غیرقانونی انجام دهید، چرا نگران کنترل (تلفنهایتان) هستید."

 
 
 

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :