کشف بدافزار رایانه‌ای مشابه استاکس‌نت

۱۴ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۵۹۵۵۶ سرخط اخبار

یک شرکت امنیت رایانه آمریکایی روز پنجشنبه از کشف بدافزاری خبر داده که از بسیاری جهات مشابه استاکس نت، ویروس اینترنتی طراحی شده برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران عمل می کند.

به گزارش فارس، شرکت آمریکایی فعال در زمینه امنیت شبکه های رایانه ای روز پنجشنبه مدعی کشف بدافزاری مشابه ویروس «استاکس نت» که در سال ۲۰۱۰ برای حمله به سانتریفیوژهای تاسیسات هسته ای ایران طراحی شده بود، شده است.

پایگاه «سافت پدیا» گزارش داد شرکت امنیتی «فایرآی» موفق به کشف نوع جدیدی از بدافزارهای رایانه ای شده که مشابه بدافزار «استاکس نت» عمل می کند و قادر است تجهیزات «سامانه های سرپرستی و گردآوری داده» (یا «اسکادا») و «سیستم های کنترل صنعتی» را هدف قرار می دهد.

منظور از «اسکادا» سامانه های کنترل و اندازه گیری در مقیاس بزرگ است. «سیستم کنترل صنعتی» نیز به مجموعه ای از سیستم های کنترل گفته می شود که در صنایع مختلف کاربرد دارد.

«فایرآی» می گوید فعالیت این بدافزار با نام «آیرون گیت» هنوز حمله ای که این ویروس مبدا آن بوده باشد را نشان نداده است.

ویروس «استاکس نت» یک بدافزار رایانه ای است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ و پس از تحقیق بر علّت بروز مشکلاتی در عملکرد چندین کارخانه و تاسیسات صنعتی کشف شد.

این ویروس که بسیاری از کاشناسان معتقدند به دست متخصصان رایانه ای آمریکا و رژیم صهیونیستی طرّاحی شده به دنبال ایجاد خرابکاری در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز بود.

در اواخر ماه مه ۲۰۱۲ رسانه های آمریکایی اعلام کردند که استاکس نت مستقیما به دستور «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا طراحی، ساخته و راه اندازی شد.

کلید واژه ها: رایانه


نظر شما :