دامنه اقدامات ضدایرانی عربستان از خاورمیانه فراتر رفته است

۱۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۵:۴۲ کد : ۱۹۵۹۶۴۳ سرخط اخبار

خبرگزاری رویترز اعلام کرد عربستان سعودی در حال گسترش راهبرد ضدایرانی خود است و تلاش دارد کشورهای فراتر از خاورمیانه را علیه تهران متحد کند.

به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی به سیاست های ضدایرانی آل سعود اشاره کرد و نوشت، عربستان سعودی تحت پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز» در حال گسترش تقابل با ایران در مناطقی فراتر از خاورمیانه است.

طبق این گزارش، عربستان برای مقابله با اهداف ایران در خارج از جهان عرب، دیگر وابستگی شدیدی به همپیمانان غربی خود ندارد.

رویترز در توضیح این مسئله نوشت، از زمانیکه سلمان اوایل سال گذشته میلادی به قدرت رسید و توافق هسته ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) به ثمر نشست، ریاض راهبرد خود برای مقابله با نفوذ ایران در آفریقا، آسیا و حتی آمریکای لاتین به کار گرفت.

طبق این گزارش، عربستان از شبکه های اسلامی برای وادار کردن کشورها به قطع روابط با ایران استفاده می کند که از آنجمله می توان به ایجاد «ائتلاف اسلامی علیه تروریسم» بدون دعوت از ایران برای پیوستن به این ائتلاف اشاره کرد.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان اخیرا در یک کنفرانس خبری گفت: «ایران کشوری است که با حمایت از تروریسم، خود را منزوی کرده است. به این دلیل است که جهان به ویژه جهان اسلام به ایران واکنش نشان می دهد و اساساً می گوید که دیگر بس است».

این گزارش حمایت ایران از حزب الله را یکی از نگرانی های ریاض دانست و نوشت که عربستان در همین راستا بعد از آنکه لبنان تجمع مردم ایران مقابل سفارت عربستان در اعتراض به اعدام شیخ النمر روحانی برجسته شیعیان عربستان را محکوم نکرد، کمک های نظامی به دولت بیروت را قطع کرد.

رویترز سپس نوشت، اینها بخشی از تلاش های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی عربستان برای جلوگیری از آنچیزی است که ریاض آن را گسترش مهلک فعالیت ایران در کشورهای عربی می داند.

عربستان در تلاش است حمایت کشورهای دیگر فراتر از منطقه خاورمیانه از جمله پاکستان و مالزی را از طریق تشکیل ائتلاف علیه تروریسم در نوامبر سال گذشته میلادی علیه ایران جلب کند.

طبق این گزارش، این راهبرد عربستان تا حدودی در واکنش به اجرای برجام در ماه ژانویه است. ریاض نگران است این توافق هسته ای زمینه را برای ایران فراهم کند تا با رفع تحریم ها، منافعش را در سطح جهان گسترش دهد.

طبق این گزارش، عربستان نگران است که واشنگتن که همپیمان اصلی این کشور در غرب به حساب می آید به تدریج از منطقه عقب نشینی کند.

«مصطفی علنی» کارشناس امنیتی عراق که روابط نزدیکی با وزارت کشور عربستان دارد در اینباره می گوید: «راهبرد عربستان از اعتقاد سلمان نشأت گرفته مبنی بر اینکه نفوذ ایران تنها به این دلیل افزایش یافته که هیچ کس مقابل آن نایستاده است.»

زمانی که روسای ستاد ارتش 34 کشور مسلمان بعد از یک رزمایش نظامی در اواخر مارس با یکدیگر دیدار کردند، کاریکاتوری در روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» که متعلق به آل سعود است منتشر شد که بمب افکنی را نشان می داد که اعلامیه هایی با علامت «ورود ممنوع به ایران» را پرتاب می کرد.

طبق این گزارش، ائتلاف مذکور در حال حاضر در حال پیشرفت است و تلاش می کند تا در حین ماه مبارک رمضان، یک مرکز همکاری را تشکیل دهد.

«احمد العسیری» فرمانده سعودی درباره این ائتلاف گفت: «گام بعدی، نشست وزرای دفاع است و ممکن است این نشت در ماه رمضان برگزار شود و در عین حال ما برای ایجاد یک مرکز همکاری در ریاض آماده می شویم».

وی ادامه داد مرکز مذکور اعضای دائمی از هر کشور عضو خواهد داشت و محلی است که کشورها در مواجهه با نزاع از آن درخواست کمک می کنند یا پیشنهاد کمک نظامی، امنیتی و کمک های دیگر را می دهند.

رویترز نوشت، گرچه به طور واضح اعلام نشده است که هدف اصلی این ائتلاف مهار ایران است اما این ائتلاف شامل تهران و عراق که از همپیمانان ایران است، نمی باشد. این ائتلاف همچنین در صدد است با اظهارات برخی رسانه های غربی مقابله کند که تأکید دارند در حالیکه ایران و برخی همپیمانان شیعه این کشور با داعش مقابله می کنند، عربستان از شبه نظامیان افراطی در برخی سطوح حمایت می کند.

طبق این گزارش، ریاض علاوه بر تشکیل ائتلاف مذکور در صدد جلب حمایت هند است و این کشور را ترغیب می کند تا ایران را منزوی کند که البته تاکنون به نتایج متفاوتی رسیده است. بعد از آنکه «نارندرا مودی» نخست وزیر هند ماه گذشته از هر دو کشور دیدن کرد، فروش انرژی عربستان به هند افزایش یافت اما دهلی همچنین با ساخت یک بندر در ایران نیز موافقت کرده است.

یک تحلیلگر سعودی می گوید، از دیگر تلاش های عربستان سعودی برای مقابله با ایران می توان به میزبانی ریاض در نشست آمریکای جنوبی و کشورهای اتحادیه عرب اشاره کرد که سال گذشته میلادی برگزار شد و بخشی از آن با هدف مقابله با ایران است.

برخی کشورهای آفریقایی در ماه های اخیر تحت فشارهای عربستان، روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرده اند. روز دوشنبه هفته گذشته، رئیس جمهوری زامبیا به محض آنکه اظهاراتی علیه ایران مطرح کرد، طی سفری رسمی به ریاض رفت.

از کشورهای آفریقایی که روابط خود را تحت تأثیر عربستان با ایران قطع کردند می توان به سودان، جیبوتی و سومالی اشاره کرد.

در ماه ژانویه رویترز اسنادی به دست آورد که نشان می داد که «موگادیشو» سومالی درست مدتی قبل از قطع روابط با ایران، یک بسته کمک 50 میلیون دلاری از عربستان دریافت کرده بود.

این گزارش سپس با اشاره به این موارد نوشت، در مجموع، ریاض معتقد است که رویکردش علیه ایران در حال موفقیت است اما یکی از اساتید دانشگاه جرج تاون قطر گفته است، هنوز زود است که بخواهیم برنده و بازنده را تعیین کنیم.

کلید واژه ها: عربستان نوشت


نظر شما :