چرا بسیاری از ایرانی ها طرفدار برنی سندرز هستند؟

۲۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۰۰۲۸ سرخط اخبار

المانیتور در گزارشی به دلایل حمایت ایرانیان از برنی سندرز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»، المانیتور درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا با یکی از مسئولان دولت ایران گفتگو کرد. او که خواستار عدم افشای نامش بود، گفت: «هیلاری کلینتون نامزدی است که شانس واقعی برای پیروزی دارد. احتمال پیروزی سندرز بعید به نظر می رسد. با این حال ما ضرب المثلی در ایران داریم که می گوید اگر دوغ شود عالی می شود». که اشاره به سناریوی غیرممکنی دارد که ممکن است در رویا عملی شود.

وی اضافه می کند: «ما به دقت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بررسی می کنیم. ما در مراکز تحقیقاتی خود جلسات بسیاری را درباره این انتخابات و تاثیرات بالقوه آن را توسط کارشناسان زبده بررسی کرده ایم. در این زمان دولت ایران قصد اعلام هیچ اظهار نظری درباره هیچ یک از نامزدها ندارد، چرا که این انتخابات هنوز در مرحله مقدماتی قرار دارد. با این همه، ما پیش بینی های خود را انجام داده ایم.

این مسئول درباره سندرز می گوید: «هر چند شانس موفقیت سندرز پایین است ... پیش بینی ما این بوده که اگر بتواند به کاخ سفید راه پیدا کند، احتمالا می تواند بسیاری از مشکلات بین ایران و آمریکا را حل کند، چنان که اوباما هم توانست برخی از مسائل آمریکا با کوبا را برطرف کند، و همچنین می تواند دیوار بی اعتمادی میان دو کشور را از میان بردارد.

این عضو مشاور دولت درباره نامزد پیشتاز جمهوری خواهان می گوید: «در مقایسه با کلینتون، ترامپ می تواند برای ایران کمتر مساله ساز شود، زیرا او تا حد زیادی انزواطلب است. هرچند کلینتون در طول هفته های گذشته لحن آرام تری نسبت به ایران داشته، به نظر ما این مسئله مربوط به خبر عضویت مشاوران جدید و عمگرایی به کمپین او می شود. با این وجود ما معتقدیم اگر او وزیر خارجه آمریکا می ماند، امکان دستیابی به توافق هسته ای وجود نداشت».

المانیتور همچنین با یک ایرانی امریکایی، گفتگو کرد که عضو داوطلب کمپین سندرز است. او می گوید کمپین های سندرز و ترامپ بیشترین تعداد داوطلبان، و همکاری شهروندان را با خود داشته اند. بخشی از کارهایی که ما به عنوان عضوی از کمپین سندرز انجام داده ایم گفتگو با رای دهنده ها، رفتن به در خانه های رای دهندگان و فعالیت در شبکه های رسانه های اجتماعی بوده است.

وی اضافه می کند: «سندرز بهترین گزینه برای جامعه ایرانی-آمریکایی و به طور کلی جامعه مهاجران است. سندرز موضع بسیار بهتری نسبت به ایران دارد. او میل کمتری به جنگ طلبی دارد. او 40 سال گذشته را صرف مبارزه برای آزادی و عدالت کرده است. فردی با چنین بینشی می تواند منافع جمعیت مهاجران را حفظ کند. این بینش است که علاقه ایرانیان را جلب کرده و آن ها را به سوی سندرز متمایل می کند».

در میان تبلیغات فارسی زبان در کمپین سندرز این شعار به زبان فارسی به چشم می خورد که می گوید: «آینده ای که به آن اعتقاد داریم». پیش از انتخابات مقدماتی دموکرات ها در کالیفرنیا از 3,000 ایرانی مقیم کالیفرنیا از طریق فیس بوک به رویداری دعوت شدند که آن ها را به رای دادن به سندرز تشویق می کرد.

کریم یاوری فعال دانشجوی در تهران است که از سندرز حمایت می کند. نظر او را درباره این حمایت و شباهت او با برخی سیاست مداران ایرانی جویا شدیم.

او می گوید: «کمپین سندرز در فرصت کوتاهی توانست میلیون ها جوان را در مدت تنها چند ماه به خود جذب کند. او شباهت زیادی با سیاستمداران اصلاح طلب ایران دارد، و به همین دلیل ما علاقه زیادی به کمپین و برنامه های او داریم. او درباره خواسته های اجتماعی و اقتصادی مردم در یکی از پیشرفته ترین جوامع جهان سخن می گوید.

کلید واژه ها: سندرز


( ۴ )

نظر شما :