به اتهام انتقاد از رئیس جمهور

دولت اردوغان روزنامه‌نگاران را بی‌کار می‌کند

۰۵ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۰۴۶۵ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
دولت ترکیه بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای را به دلیل انتقاد از اردوغان یا تنها به این دلیل که علوی هستند از کار بی‌کار می‌کند.
دولت اردوغان روزنامه‌نگاران را بی‌کار می‌کند

دیپلماسی ایرانی: روزنامه نگار معروف ترکیه ای، روهشان شاکر در استادیوی محقری که در منطقه صنعتی استانبول اجاره کرده، نشسته و در برابر دوربین کوچکی که فلیم او را از اینترنت پخش می کند با فهمی کورو، روزنامه نگار ترکیه ای که میهمان او است مصاحبه می کند و از او درباره حال و هوای دموکراسی در کشورشان می پرسد.

بعد از گفت وگو او یادآور می شود که چگونه میهمان دائمی شبکه های ماهواره ای بود به گونه ای که می توانست از امکانات تکنولوژی های پیشرفته استفاده کند و توجه رسانه ها را جلب کند، تا این که کار خود را در روزنامه «خبر ترک» از دست می دهد و مقامات عالی رتبه کشوری دستور می دهند که دیگر رسانه های تلویزیونی و ماهواره ای حق ندارند در هیچ برنامه ای از او دعوت کنند، به دلیل این که اظهار نظرهایش همگی ضد سیاست های دولت و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است.

بعد از آن که روزنامه ها از انتشار مطالبش خودداری می کنند، کورو یک سایت راه اندازی می کند که از طریق آن مقالات خود را منتشر می کند. تا این که شاکر موفق می شود یک شبکه خبری محقری در اینترنت راه اندازی کند، به کمک برنامه «پیریسکوپ» به طور مستقیم تصور ویدئویی او روی تویتر قرار می گیرد. کورو دیدارها و تحلیل هایش را ضبط می کند، اظهارات داوطلب ها را به آن اضافه می کند و موفق می شود از این طریق حمایت مالی اتحادیه اروپا را به دست آورد. در حالی که روزنامه نگارانی که از کار بی کار شده بودند، ناامیدی خود را از تلاش هایش ابراز می کردند و می گفتند که احتمالا طرحش موفق نخواهد بود، برای همین فقط متحمل هزینه های مالی خواهد شد.

فردی به اسم سعاد، که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود نیز همانند کورو در شبکه های خبری رسمی و خصوصی کار می کرد، وضعیت او هم بهتر نیست، بعد از انتخابات مجلس، کار خود را از دست داد، از تولید برای بخش خصوصی منع شد و حتی جلوی فروش برنامه هایش برای شبکه های تلویزیونی نیز گرفته شد، با وجود این که از افراد مخالف قوی محسوب نمی شد و جایی هم مقاله نمی نوشت. اما وضعیت خاص او، که علوی است سبب شد از کار بی کار شود، افراد بسیاری مثل او هستند که به همین دلیل مشابه از موسسه های رسمی مهمی کنار گذاشته شدند.  

سعاد و روزنامه نگاران دیگر می گویند که این شایعه وجود دارد که روزنامه ها به توصیه مقامات بالا کارشان را از دست داده اند، آنها می خواهند همه درها به روی شان بسته شود و از همه موسسه های بزرگ رسانه ای خواسته شده است که به آنها کار ندهند، برای همین تلاش می کنند که به آرامی به زندگی خود ادامه دهند و باعث خشم این جریان ها نشوند.

فهمی کورو، در گفت وگویش با روهشان شاکر می گوید که گزارشی تکان دهنده در ابتدای هفته گذشته از سوی اتحادیه اروپا منتشر شد که نشان می دهد دموکراسی و آزادی بیان تا چه اندازه در ترکیه افول کرده است، به گونه ای که به پایین ترین حد خود از آغاز مذاکرات آنکارا در سال 2004 برای عضویت در اتحادیه اروپا یعنی همان زمانی که حزب عدالت و توسعه به قدرت رسید، رسیده است.

کورو به بررسی وضعیت آنکارا در منازعات منطقه ای و تلاش هایی که صرف می کند تا نقش منطقه ای قدرتمندی داشته باشد نیز اشاره می کند و می گوید که گسترش پایگاه های نظامی در منطقه و تلاش برای آشتی دوباره با کشورهای همسایه در حالی است که «نمی خواهند درک کنند که ستاره ترکیه ممکن نیست دوباره در منطقه صعود کند، ستاره ترکیه با پایگاه های نظامی و برقراری روابط حسنه با کشورهای همسایه صعود نخواهد کرد بدون این که بخواهد دموکراسی داخلی را تقویت کند، یعنی باید همان شیوه ای که در طول دوران 2004 – 2008 دنبال می شد، ادامه یابد.»

در این میان یکی از بینندگان این گفت وگو نظر می دهد: «اردوغان نمی خواهد اشتباهی که نهاد نظامی در سال 2004 مرتکب شد را تکرار کند، در آن موقع او روابط خود با اتحادیه اروپا را تقویت کرد اما در مقابل قدرت خود را به دلیل گسترش و تقویت دموکراسی از دست داد. جای تعجب نیست که الآن اردوغان از اتحادیه اروپا ابراز بیزاری می کند، چرا که همیشه آنها به او اهمیت آزادی روزنامه ها و آزادی بیان و حق رای را گوشزد می کنند.»

در همین رابطه روز سه شنبه ده ها نفر در استانبول در اعتراض به بازداشت ارول اوندراوغلو، نماینده سازمان «خبرنگاران بدون مرز» و احمد نیسین، روزنامه نگار و شبنم کورور فنجانی، استاد دانشگاه و رئیس سازمان حقوق بشر ترکیه تظاهرات کردند.

روز سه شنبه همچنین دادگاهی در استانبول روزنامه «اوزگور گوندیم» طرفدار کردها را به تلاش برای «حمایت از تروریسم» متهم کرد و از آن خواست برای بازپرسی قضایی و انجام تحقیقات به دادگاه مراجعه کند.

منبع: الحیات / تحریریه دیپلماسی ایرانی /11

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا ترکیه رجب طیب اردوغان


نظر شما :