چاووش اوغلو: امکان استفاده روسیه از پایگاه اینجرلیک وجود دارد

۱۴ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۱۱ کد : ۱۹۶۰۸۵۹ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن اعلام مجدد آمادگی اش برای دیدار با همتای مصری خود جهت مذاکره حول روابط سیاسی، تاکید کرد: اوضاع مصر ما را نگران می کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه ای گفت: بیانیه من مبنی بر اینکه آماده دیدار با همتای مصری خود هستیم چیز جدیدی نیست. اما حقیقتی وجود دارد دال بر اینکه مصر دیگر نمی تواند بدین شکل ادامه دهد. مصر باید اقدامات مثبتی انجام دهد. قطعا می توانم درباره این مسائل با همتای مصری ام صحبت کنم. در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: هدف ما تنبیه و تهدید مصر به عنوان یک دشمن نیست. ما فقط زمانی که مشکلی وجود داشته باشد نسبت به آن تذکر می دهیم.

این بیانیه چاووش اوغلو درحالی منتشر شد که این سوال مطرح است آیا ترکیه پس از تلاش برای بهبود روابط با روسیه و اسرائیل، اکنون به دنبال بهبود روابط با مصر است یا خیر؟

روابط دو جانبه آنکارا و قاهره پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور سابق این کشور توسط ارتش خدشه دار شد.

چاووش اوغلو گفت: ما با "کودتاهای" نظامی در هر کجای دنیا مخالفیم. ما همیشه بر اصول و قواعدمان تاکید می کنیم. مردم مصر برادران ما هستند. ما خواستار یک مصر قوی و قدرتمند هستیم که بتواند از خاورمیانه، جهان عرب و امت اسلام و فلسطین حمایت کند. ما می خواهیم مصر با ثبات و امن باشد. مصر امروز از تمامی این اهداف به دور است و از مشکلاتی در خصوص اقتصاد، امنیت و ثبات رنج می برد. قاهره باید در راستای مساله زندانیان سیاسی گامهای مثبتی بردارد و ثبات، وحدت، یکپارچگی و اتحاد را در این کشور برقرار سازد.

وی گفت: اوضاع فعلی در این کشور برادر(مصر) موجب نگرانی و ناراحتی ترکیه است و ما از هر کشور دیگری که مشکلات سیاسی در آن ببینیم انتقاد می کنیم.

اگرچه چاووش اوغلو به اقداماتی که مصر باید در خصوص زندانیان سیاسی انجام دهد اشاره کرد اما به طور خاص به محمد مرسی که حکم حبس ابد وی به شدت از سوی دولت ترکیه مورد  انتقاد قرار گرفته، اشاره ای نکرد.

مولود چاووش اوغلو در خصوص روابط با روسیه نیز گفت: رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ترکیه و روسیه اواخر ژوئیه یا اوایل اوت سال جاری میلادی به نشانه بهبود هرچه سریعتر روابط با یکدیگر دیدار می کنند.

وی افزود: وزرای هر دو کشور مقدمات این نشست را فراهم خواهند کرد. در این دیدار تصمیماتی در خصوص اقتصاد نیز اتخاذ می شود و وزرای انرژی روسیه و ترکیه با یکدیگر دیدار و درباره مسائل نگران کننده در بخش انرژی مذاکره خواهند کرد.

این وزیر ترکیه ای ادامه داد: من از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دعوت می کنم پیش از برگزاری نشست های مهم از جمله نشست همکاری استراتژیک عالی رتبه ترکیه ـ  روسیه در اواخر سال جاری میلادی برای نشستی به آنتالیا سفر کند تا با یکدیگر درباره روابط سیاسی مذاکره کنیم.

چاووش اوغلو گفت: یکی از زمینه های همکاری میان روسیه و ترکیه مبارزه با داعش است. ما با همه علیه داعش همکاری خواهیم کرد. ما پایگاه هوایی "اینجرلیک" را برای افرادی که می خواهند فعالانه به مبارزات علیه داعش بپیوندند باز کردیم. چرا نباید در این زمینه با روسیه همکاری داشته باشیم؟

مولود چاووش اوغلو تاکید کرد که آنکارا می تواند به روسیه اجازه استفاده از پایگاه خودش را در منطقه با هدف مبارزه با داعش بدهد.

او گفت: ما با هر کسی که با داعش مبارزه کند، همکاری می کنیم. ما مدتی است که این کار را انجام می دهیم و پایگاه اینجرلیک را به روی کسانی که با تروریست ها می جنگند، باز کرده ایم. پس دلیلی ندارد که نخواهیم با روسیه همکاری کنیم. داعش دشمن مشترک ماست و لازم است که ما با این دشمن بجنگیم.

پایگاه اینجرلیک پنج مایلی شمال شهر آدانا در ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه است. این پایگاه اکنون میزبان هواپیماهای آمریکایی، آلمانی، انگلیسی، سعودی و قطری است که در کمپین هوایی تحت امر آمریکا علیه داعش مشارکت دارند.

وی افزود: داعش دشمن همه ماست و ما باید با آن مبارزه کنیم. در نتیجه احیای مکانیسم های امنیتی و اطلاعاتی میان ترکیه و روسیه برای مبارزه با دشمن و اجتناب از رویدادهای منفی بسیار مهم است. همان طور که لاوروف گفت ما در این زمینه به توافق رسیده ایم.

کلید واژه ها: چاووش اوغلو چاووش


نظر شما :