ابراز امیدواری کری نسبت به پایان مناقشات در اوکراین

۱۹ تیر ۱۳۹۵ | ۰۲:۳۰ کد : ۱۹۶۰۹۹۲ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه امریکا، ضمن تقدیر از رهبران حامی غرب در اوکراین به خاطر پایبندی شان به صلح، ابراز امیدواری کرد، پایان مناقشه در اوکراین امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتد پرس، «جان کری» در دیدار با «پترو پوروشنکو» رئیس جمهور اوکراین، در شهر کی یف گفت، اوکراین با اجرای توافقنامۀ آتش بس که در فوریه ۲۰۱۵ با روسیه در شهر مینسک، پایتخت بلاروس، امضا کرد، «حسن نیت» خود را ثابت کرده است.

کری گفت، درگیری فقط زمانی متوقف می شود که روسیه از حمایت شورشیان جدایی طلب در شرق دست بردارد و به سازمان امنیت و همکاری اروپا اجازۀ نظارت کامل بر آتش بس و اجرای آن را بدهد.

وی تأکید کرد، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، روز چهارشنبه (۱۶ تیر) در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این نکته را «بی پرده» مطرح کرده است و «رئیس جمهور پوتین اشاره کردند که تمایل دارند تلاش کنند که این روند به جلو رانده شود.»

کری به اوکراین سفر کرده است تا بار دیگر به کی یف اطمینان دهد که در خصوص موضوع اختلافات سرزمینی این کشور با روسیه، از اوکراین حمایت می کند.

وزیر امور خارجۀ امریکا روز پنج شنبه وارد کی یف شد. وی روز چهارشنبه به تفلیس، پایتخت گرجستان، سفر کرده بود.

در جریان سفر کری به گرجستان و دیدار با مقامات آن کشور، واشنگتن و تفلیس یادداشت تفاهمی در زمینه تقویت مناسبات امنیتی و نظامی به امضا رساندند.

گرجستان و اوکراین هر دو نسبت به فعالیت های روسیه در قلمرو خود عمیقاً نگران هستند. این دو کشور به دنبال روابط نزدیک تر با غرب از جمله، همکاری با اتحادیۀ اروپا و عضویت در ناتو هستند.

کلید واژه ها: اوکراین


نظر شما :