الجبیر: جز اقدامات خصمانه، سیاست میانه‌رویی از روحانی ندیدیم

۳۰ تیر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۶۱۴۴۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه عربستان که مکرر ایران و انقلاب اسلامی را به فرقه گرایی در منطقه متهم میکند، گفت که از رئیس جمهوری ایران چیزی جز اقدامات خصمانه ندیده است.

به گزارش فارس، «عادل احمد الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه ای جدید با شبکه خبری «العربیه»، انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) را به ایجاد «فرقه گرایی در منطقه» و دولت «حسن روحانی» را به انجام «اقدامات خصمانه» متهم کرد.

الجبیر که طی یک سال اخیر بارها ایران و انقلاب ایران را به ایجاد تنش در منطقه متهم کرده در این مصاحبه گفت که «فرقه گرایی به منطقه نیامد الا با [امام] خمینی در سال 1979 [1357 ش]... ایران حزب الله را ایجاد کرد و این، اولین سازمان تروریستی مذهبی در منطقه است».

وزیر خارجه عربستان که ایران و حزب الله را مانعی بر سر سیاست های یکپارچه ریاض با آمریکا می بیند، در ادامه گفت که «ایران به عربستان و کشورهای خلیج... [فارس] تعدی کرده و رفتاری خصمانه داشته است.. ایران باید سیاستش را تغییر دهد و با قانون بین الملل و قوانین حسن همجواری همگامی کند».

او مدعی شد که عربستان هیچگونه تعدی به ایران نداشته سپس دولت ایران را نیز متهم کرد و گفت: نتنها از حسن روحانی، سیاست ایرانی میانه رو ندیدیم بلکه شاهد اقدامات خصمانه علیه خود نیز بودیم.

وزیر خارجه عربستان در بخشی دیگر از سخنانش به ترکیه و کودتا در این کشور پرداخت و ضمن بیان اینکه «نقش ترکیه در منطقه و حمایتش از معارضه میانه رو در سوریه محوری است» گفت که روابط عربستان و این کشور راهبردی است.

الجبیر در خصوص موضوع سوریه، از تلاش کشورش برای ایجاد سیستم حکومتی جدید در سوریه بدون بشار اسد رئیس جمهوری این کشور سخن گفت و با دخالت در امور داخلی سوریه گفت که این سیستم شامل بشار اسد نمیشود و خواستار راهکار مسالمت آمیز برای بحران سوریه است.

الجبیر در حالی از راهکار مسالمت آمیز سخن میگوید که گروهک جیش الاسلام در ریف دمشق، مستقیما مورد حمایت عربستان است.

او در ادامه اسد را به کارشکنی در مذاکرات صلحی متهم کرد که آخرین بار گروه معارضان وابسته به عربستان، ژنو را در میانه مذاکرات ترک کرد و تاکنون به آن بازنگشته است.

الجبیر اختلاف نظر میان آمریکا و عربستان در مسئله سوریه را «اختلاف در تاکتیک» توصیف کرد و گفت هیچ اختلافی میان دو کشور نیست.

او با اشاره به عراق و البته بدون اشاره به سخنان اخیر سفیر این کشور در بغداد که سبب تظاهرات مردم علیه دخالتهای ریاض شد تا جایی که درخواستها برای اخراج سفیر سعودی بالا گرفت، گفت که عراق از تروریسم و دخالت های مذهبی ایران رنج می برد و اجرای اصلاحاتی که در سال 2014 تصویب شد، وحدت عراق را حفظ می کند.

او بار دیگر بر خواسته ریاض برای دخالت در سوریه و کنار زدن بشار اسد از قدرت تأکید کرد و مدعی شد که برای از بین بردن داعش در عراق و سوریه باید ابتدا رئیس جمهوری سوریه از قدرت کنار زده شود.

وزیر خارجه عربستان که کشورش بیش از یک سال و چهار ماه است یمن را بمباران میکند اما به اهداف جنگ دست نیافته، تأکید کرد که مذاکره، بهترین راه حل برای حل بحران یمن است.


نظر شما :