برادران ما در ایران، جهان عرب را خشمگین کرده‌اند

۰۵ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۱:۱۶ کد : ۱۹۶۱۶۳۴ سرخط اخبار

دبیرکل جدید اتحادیه عرب بار دیگر ادعای دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی را مطرح کرد و گفت: تهران جهان عرب را از خود خشمگین کرده است.

به گزارش فارس، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در حاشیه نشست کشورهای عضو  این سازمان در نواکشوت پایتخت موریتانی ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرد.

ابوالغیط که بر خلاف نبیل العربی (دبیرکل پیشین اتحادیه عرب) به ضدیت با ایران شهره است در گفت وگو با شبکه خبری «اسکای نیوز»، گفت: بهتر است برادران ما در ایران به این نکته توجه کنند که با رفتارهایشان جهان عرب را خشمگین کرده و وادار به مقابله با ایران می کنند.

وی ادعای تکراری مالکیت ادعایی امارات بر جزایر سه گانه ایرانی را تکرار کرد و حضور ایران در سوریه و عراق را که به درخواست دولت های این دو کشور صورت گرفته دخالت در امور این کشورها نامید و هشدار داد که امیدوار است ایرانی ها رویکرد خود را تغییر دهند.

وزیر خارجه دوران حسنی مبارک، با انتقاد از عملکرد اتحادیه عرب طی پنج سال گذشته گفت مشکل برخی کشورهای عربی این است که به جای اینکه مشکلات جهان عرب در اتحادیه عرب حل شود پای برخی کشورهای خارجی به میان آورده شده است و اتحادیه، این اجازه را داده که شورای امنیت به نماد امنیت و صلح بین المللی تبدیل شود.

بیست و هفتمین نشست سران اتحادیه عرب روز دوشنبه (امروز) با حضور امیر کویت و قطر، وزیر خارجه عربستان، وزیر خارجه مراکش (مغرب)، نخست وزیر دولت آشتی ملی لیبی، رئیس جمهور جیبوتی، رئیس جمهور کومور و نخست وزیر لبنان برگزار می شود.

قرار بود رئیس جمهور مصر نیز در این نشست حضور داشته باشد که ظاهرا به دلیل حضور کمرنگ روسای کشورهای عضو اتحادیه او نیز از حضور در این نشست انصراف داده و نمایندگی کشورش در نشست اتحادیه عرب را به وزیر خارجه مصر سپرده است.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست مقدماتی که روز شنبه گذشته برگزار شد، علاوه بر بررسی مسأله فلسطین و مبارزه با تروریسم، ایران را به دخالت در امور داخلی جهان عرب متهم کردند.

کلید واژه ها: اتحادیه عرب جهان عرب


نظر شما :