گزارش سالانه پنتاگون از توان نظامی ایران

۲۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۶۲۰۷۰ سرخط اخبار

گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا در مورد توان نظامی ایران، بر توسعه توان سایبری و موشکی جمهوری اسلامی با وجود حصول توافق هسته ای تأکید کرده است.

به گزارش فارس، نسخه خلاصه و غیرطبقه بندی شده گزارش وزارت دفاع آمریکا با موضوع توان نظامی ایران روز سه شنبه منتشر شد.

در این گزارش که به سفارش کنگره تهیه شده، پنتاگون عنوان کرده است که از زمان حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، توان تهاجمی ایران در فضای سایبری به تدریج تقویت شده و همزمان دقت موشک های بالستیک ایران افزایش یافته است.

بخشی از این گزارش که به برنامه موشکی ایران مربوط می شود، شباهت زیادی به گزارش دو سال اخیر دارد. در این بخش بار دیگر عنوان شده است که ایران در حال حاضر «ذخیره قابل توجهی از موشک هایی دارد که قادرند سرتاسر منطقه از جمله پایگاه های نظامی ایالات متحده و اسرائیل را هدف قرار دهند.»

این اولین گزارش سالانه پنتاگون در مورد ایران از زمان حصول برنامه جامع اقدام مشترک است. متن کامل گزارش که شامل جزئیات طبقه بندی شده است، روز 31 می (دو ماه پیش) به کمیته دفاعی کنگره تحویل داده شده است.

هرچند در نسخه خلاصه گزارش تنها یک خط به توان سایبری ایران اختصاص یافته، اما به نوشته پایگاه بلومبرگ همین بخش جزئی انعکاس دهنده مطلبی است که اخیرا در گزارش موسسه واشنگتن عنوان شده است. در گزارش این موسسه آمده بود که عملیات های سایبری ایران «از ابزاری با فناری پائین برای ضربه زدن به دشمنان، به ستونی از مفهوم امنیت ملی تبدیل شده است.»

در گزارش وزارت دفاع آمریکا هرچند به توافق هسته ای اشاره شده، اما ارزیابی ای در مورد میزان پایبندی طرفین به آن ارائه نشده است. با این حال در این گزارش گفته شده است که «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران از خصومت ورزی با ایالات متحده خودداری می کند، اما آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران همچنان «بدبینی دیرینه و عمیق خود به نیات ایالات متحده را حفظ کرده است.»

در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده است که ایران ضمن تلاش برای حفظ کنترل بر مناطق راهبردی از جمله تنگه هرمز، به «فعالیت های مخفیانه» ادامه می دهد. وزارت دفاع آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

در ادامه متن کامل این سند یک صفحه ای آمده است:

در تاریخ 14 جولای 2015، ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان (1+5) برنامه جامع اقدام مشترک را امضا کردند. هدف از این توافقنامه، محدود کردن برنامه هسته ای ایران به ازای کاهش مرحله به مرحله تحریم های اقتصادی بود. ایران به واسطه برجام فرصت هایی برای تعامل مجدد با جامعه بین الملل، روابط تجاری و رسیدن به سطحی از شکوفایی اقتصادی که این کشور از زمان انقلاب اسلامی 1979 به دنبال آن بوده است، به دست آورده است. ایران معتقد است که رسیدن به شکوفایی اقتصادی طبیعتا این کشور را به رهبر خاورمیانه بدل می کند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران که دولتش متمایل به گفت وگوی گسترده تر است، تلاش زیادی برای خودداری از خصومت ورزی با ایالات متحده در طول مذاکرات 1+5، انجام داده است. (آیت الله) علی خامنه ای رهبر معظم و فرمانده کل قوای ایران موافقت مشروط خود با برجام را ابراز کرده، اما همچنان بدبینی دیرینه و عمیق خود به نیات ایالات متحده را حفظ کرده است.

ایران به توسعه توانمندی هایش برای دفاع از خاک این کشور و کنترل مسیرهای نزدیک شدن، از جمله تنگه هرمز، در زمان درگیری نظامی، ادامه می دهد. ایران در حال به کارگیری سامانه های تسلیحاتی کشنده تری از جمله مین های دریایی پیشرفته تر و موشک های بالستیک، زیردریایی های کوچک اما توانمند، پهپادهای مسلح، سامانه های موشک کروز ساحلی، هواپیماهای تهاجمی و موشک های بالستیک ضدکشتی، است. تمام نیروهای ایران همچنان به برگزاری مرتب تمرینات آمادگی که با هدف تقویت توان بازدارندگی و به نمایش گذاشتن مزیت متقارن انجام می شوند، ادامه می دهند. ایران به طور تدریجی در حال تقویت توانمندی های تهاجمی سایبری هم هست.

فعالیت های مخفی ایران هم همچنان بدون وقفه ادامه دارد. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنوز هم ابزار کلیدی سیاست خارجی و اعمال قدرت این کشور به خصوص در عراق، سوریه، لبنان، بحرین و یمن به شمار می آید. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تلاش هایش برای تقویت دسترسی اش به کشورهای خارجی و توانش برای حمایت و انجام حملیات تروریستی برای حفاظت و پیشبرد منافع ایران ادامه می دهد.

از زمان جنگ ایران-عراق، تهران بر توسعه و به کارگیری موشک های بالستیک برای اعمال قدرت و مقابله با تهدیدات فرضی اسرائیل، ایالات متحده و نیروهای متحده آن ها در خاورمیانه، تأکید بسیاری داشته است. ایران «ذخیره قابل توجهی از موشک هایی دارد که قادرند سرتاسر منطقه از جمله پایگاه های نظامی ایالات متحده و اسرائیل را هدف قرار دهند. رژیم همچنان به توسعه موشک های پیشرفته تر ادامه می دهد. ایران اعلام کرده است که قصد دارد از سال 2016 به بعد، ماهواره بری پرتاب کند که در صورت بازطراحی به صورت یک موشک بالستیک، می تواند به برد موشک های بالستیک قاره پیما هم برسد.

کلید واژه ها: موشک های بالستیک وزارت دفاع آمریکا وزارت دفاع


( ۴ )

نظر شما :