تکاپوی کاخ سفید برای احیای روابط واشنگتن–آنکارا

۰۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۶ کد : ۱۹۶۲۵۱۸ سرخط اخبار

آمریکا تاکنون از بازگرداندن فتح الله گولن به این کشور که از سوی آنکارا به طراحی کودتای اخیر متهم می شود، خودداری کرده و همین امر باعث شده ترکیه، واشنگتن را به "تسهیل شرایط برای اقدام علیه آنکارا" متهم کند و از آن زمان روابط دو کشور روز به روز رو به سردی نهاده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتیک، پس از آنکه آنکار، آمریکا را مسئول تضعیف روابط دو کشور خواند، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا به منظور کاهش تنش ها به ترکیه می رود.

دنیل مک آدامز، تحلیل گر موسسه رون پل در ارزیابی روابط دو جانبه بین این دو کشور می گوید: پس از کودتا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، عضویت ترکیه در ناتو را به دلیل اقدامات مقامات آنکارا پس از کودتا تهدید کرد.

مک آدامزادامه می دهد، آنکارا تصمیم گرفت حمایت آمریکا از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از کودتا را نادیده بگیرد و به سمت قدرت های منطقه ای و انتخاب متحدان جدید حرکت کند.

اردوغان برای اولین بار پس از سقوط جنگنده روسی در مرز سوریه و ترکیه به دست نیروهای ترکیه در نوامبر سال گذشته با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود در سنت پترزبورگ دیدار کرد. به گفته تحلیل گر موسسه ران پل ممکن است در نگاه اول این اقدام ترکیه تلاشی برای اخاذی از غرب باشد اما در نگاه عمیق تر می توان گفت که این اقدام بیانگر "تغییری چشمگیر" در سیاست ترکیه به ویژه در قبال سوریه است.

مک آدامز با اشاره به وقایع پس از سفر اردوغان به روسیه ادامه می دهد: ترکیه برای اولین بار پس از آغاز بحران حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در قدرت را حین گفت وگو درباره انتقال قدرت، پذیرفت.

گمانه زنی هایی هم از همکاری ارودغان و اسد در مقابله با تلاش کردها برای تشکیل یک کشور مستقل وجود دارد.

مک آدامز ادعا می کند: با وجود همکاری های عمیق اسد با یگان های مدافع خلق کرد در مقابله با داعش طی سال های اخیر، رئیس جمهور سوریه کردها را تهدیدی برای یک سوریه متحد می داند و اردوغان نیز از خیزش میلیون ها کرد در جنوب شرق کشورش رنج می برد.

در همین حال، یگان های مدافع خلق کردهای سوریه به صورت گسترده از سوی آمریکا حمایت می شوند و نشان دادهک اند که در جنگ علیه داعش در سوریه موثر هم بوده اند و احتمال آن وجود ندارد که سلاح های خود را برای توافق با دولت مشروع زمین بگذارند.

وی تصریح می کند، برنامه بازسازی آمریکا برای سوریه ویرانه به معنی فروپاشی و چند تکه شدن این کشور خواهد بود.

مک آدامز می افزاید: این سیاست معمول تفرقه بیانداز و حکومت کن آمریکاست. آنها متوجه شده اند که نخواهند توانست با مدیریت نیروهایی که قدرت دارند، اسد را سرنگون کنند و احتمالاً این را هم فهمیده اند که شرایط پس از اسد بدتر خواهد شد.

وی خاطر نشان می کند که سناریویی مشابه این می تواند در ترکیه هم اجرا شود: قطعاً اردوغان باید درباره گسترش قدرت کردها در سوریه نگران باشد.

به اعتقاد مک آدامز، در این فضا سفر جو بایدن، به آنکارا با احتمال کمی می تواند روابط تیره و تار بین دو کشور را دوباره روشن و پر فروغ کند.

کلید واژه ها: آدامز اردوغان


نظر شما :