عناصر افراطی در آمریکا می‌خواهند توافق هسته‌ای را به بن‌بست بکشانند

۲۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۷ کد : ۱۹۶۳۱۹۹ سرخط اخبار

معاون رئیس جمهور ایران در گفت وگو با یکی از روزنامه های اتریش عناصر افراطی در آمریکا را مسئول کارشکنی در توافق هسته ای ایران و غرب دانست.

به گزارش فارس، «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور ایران عناصر افراطی در  آمریکا را به کارشکنی در توافق هسته ای متهم کرد. وی همچنین هر گونه گفت وگوی با اسرائیل را رد کرد و  گفت که عربستان به دلیل اقداماتی که صورت داده است باید پاسخگو باشد.

وی در گفت وگو با روزنامه اتریشی «پرسه» در پاسخ به این پرسش که با گذشت یک سال از توافق هسته ای ایران احساس ناامیدی می کند و چشم انداز آن چیست؟ گفت: «توافق هسته ای پیشرفت مهمی در روابط بین المللی بود.جهان شاهد روند موفقیت آمیز در زمینه مذاکرات بود. روندی که یک موضوع مورد مناقشه به جای اقدام نظامی با گفت وگو حل شد.»

وی درباره شرایط زندگی مرد هم گفت: «ما نفت صادر می کنیم و شرایط رفته رفته بهتر می شود. تغییر شرایط مردم نیازمند زمان است و متاسفانه این تغییرات آنطور که بسیاری امیدوارند به سرعت محقق نمی شوند.عناصر افراط گرا در دولت آمریکا و کنگره می کوشند تا تحریم های جدیدی اعمال کنند و توافق هسته ای را به بن بست بکشانند. شاید در ورای آنها دشمنان دیگری باشند که خواستار دیدن ماجراجویی نظامی در این بخش از جهان باشند.این دشمن می تواند رژیم صهیونیستی باشد که نمی خواهد در منطقه صلح برقرار شود.»

ابتکار درباره جو حاکم در ایران پس از ریاست جمهوری «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران هم گفت: » فضای حاکم در ایران بسیار بهتر شده است و ما انتخابات آزاد مجلس برگزار کردیم و در انتخابات مجلس هم طیف هایی از گروه های سیاسی از جمله زنان حضور دارند ما آزادی عقیده بیشتری برخورداریم.»

معاون رئیس جمهور شمار زندانیان سیاسی در ایران را کمتر از دیگر کشورها دانست و درباره حصر «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی» سران جنبش سبز در ایران هم گفت که آزادی این افراط در حیطه مسئولیت رئیس جمهور نیست.

وی درباره تاثیر این موارد بر انتخاب مجدد روحانی هم گفت که مردم رئیس جمهور را درک می کنند. روحانی در بسیاری از موارد پیشرفت داشته است و ائتلافی از اصلاح طلبان و میانه روها که در دولت روحانی حضور دارند همچنان محکم هستند. ابتکار امکان به قدرت رسیدن مجدد «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور پیشین ایران را رد نکرد.

 معصومه ابتکار درباره بهبود روابط ایران- آمریکا در پی توافق هسته ای هم گفت: «چنین چیزی موردنظر نبود.توافق مربوط به مسایل هسته ای و برداشته شدن تحریم ها بود.ما می خواستیم که در مجموعه ای از موارد همکاری داشته باشیم که به نفع هر دوی ماست از جمله امنیت منطقه ای و من تصور نمی کنم که عادی شدن روابط حتی در دراز مدت هم مد نظر باشد. در دولت آمریکا عناصر افراط گرای زیادی حضور دارند و نفوذ لابی صهیونیستی هم زیاد است. آنها نمی خواهند که روابط (آمریکا) با کشوری با نفوذ و قدرتمند مانند ایران عادی شود.»

وی سیاست های ضد آمریکایی ایران را مربوط به اقداماتی ضد امپریالیستی، ضد نظامی و ضد افراط گرایی دانست و گفت که اگر جو ضد آمریکایی وجود دارد به این دلیل است که آمریکا نمادی از مداخله، سرکوب و کودتاست. آمریکا تاریخ طولانی در مداخله در دیگر کشورها دارد و در منطقه ما هم عملکرد خوبی نداشته است.این کشور امنیت، دموکراسی و صلح را با خود به ارمغان نیاورده است. منطقه دستخوش بحران است و شما این را در یمن، سوریه، فلسطین، لیبی و افغانستان می بینید. اما شرایط ایران به گونه ای بوده است که همواره بحران ها را حل کرده و در کنار مظلوم ایستاده است.

خبرنگار اتریشی در بخش دیگری از این گفت وگو از ابتکار پرسید که آیا وی تصور می کند که ایران و اسرائیل با هم مذاکره کنند که رئیس سازمان محیط زیست ایران در پاسخ گفت: «من چنین چیزی را تصور نمی کنم اما من نقش قدرتمندی را برای ایران پیش بینی می کنم که بنابر آن صلح و ثبات به منطقه باز گردد. از دید ما خشونت، افراط گرایی، جنگ و اشغال اقدامات مضری هستند که به اقتصاد و بازرگانی و  مسایل محیطی آسیب می رسانند.»

گفت وگوی ایران با عربستان سعودی دیگر محوری بود که در این مصاحبه به آن اشاره شد. ابتکار در این مورد گفت: «ایران گام های زیادی را برای تعامل برداشته است و ما همواره اعتقاد داریم که راهکاری نهایی با گفت وگو محقق می شود. اما عربستان سعودی باید برای کشته شدن جمعی از حجاج ایرانی در مناسک حج سال گذشته و جنگ یمن پاسخگو باشد.

ابتکار همچنین در مورد بحران پناهجویان هم گفت که اتحادیه اروپا باید بداند که امکان تحقق جزیره ای از ثبات وجود ندارد و ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا در آینده نقش بهتری در حل مسایل منطقه از جمله سوریه ایفا کند.

در پایان این گفت وگو از ابتکار درباره مشارکت وی در تسخیر سفارت آمریکا گفت که در آن زمان انقلاب ایران بسیار نوپا و آسیب پذیر بود و دانشجویان از این نگران بودند که آمریکا اقدامی شبیه به آنچه در سال 1953 انجام داد را بار دیگر تکرار کند. وی فیلم آرگو را فیلمی بی ارزش و تبلیغی دانست.


نظر شما :