حماس: نیازمند حمایت ایران هستیم

۱۱ مهر ۱۳۹۵ | ۲۰:۲۶ کد : ۱۹۶۳۵۷۱ سرخط اخبار

یکی از رهبران جنبش حماس با بیان این که رابطه این جنبش با تهران قطع نشده است و حماس نیازمند ادامه حمایت ایران است، در راستای جلب نظر قاهره نیز گفت که حماس ارتباطی با گروه اخوان المسلمین ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، اسماعیل رضوان، از رهبران جنبش حماس در سخنانی تصریح کرد: ما مخالف این هستیم که آوارگان فلسطینی لبنان را به عنوان کشورشان انتخاب کنند و از دولت لبنان می خواهیم تا فلسطینی ها را به آغوش باز بپذیرد. ما از دولت لبنان می خواهیم به فلسطینی ها حقوق مدنی و انسانی آنها را بدهد.

وی با بیان این که مقاومت فلسطین در وضعیت خوبی است و مقاومت نسبت به دو سال قبل قوی تر و بهتر شده است، تصریح کرد: ما تجاوزی از سوی اسرائیل در آینده ای نزدیک را بعید می دانیم چراکه مقاومت قدرت بازدارندگی را تقویت کرده است. رژیم اشغالگر قبل از هرگونه تجاوزی به غزه، باید فکر کند و در حساب و کتاب های خود تجدید نظر کند.

رضوان خاطرنشان کرد: پرونده تبادل اسیران بسته شده است و پیش از صحبت در مورد هرگونه مذاکراتی باید کسانی آزاد شوند که بر اساس معامله وفاء الاحرار آزاد شده بودند اما بار دیگر بازداشت شدند.

وی تصریح کرد: علت تاخیر در انتخابات شهرداری فشار خارجی و اختلافات داخلی در جنبش فتح است. هراسی نیز نسبت به پیروزی حماس در انتخابات شهرداری وجود دارد به همین دلیل این انتخابات به تعویق افتاده شد. هرگونه انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و شورای قانون گذاری فلسطین نیز باید با توافق ملی صورت بگیرد، به همین دلیل این انتخابات در آینده ای نزدیک انجام نخواهد شد.

اسماعیل رضوان عنوان داشت: هیچ گونه دیدارهایی در آینده نزدیک میان فتح و حماس چیده نخواهد شد. حماس خواهان نشست سراسری میان گروه های فلسطینی و نه فقط میان فتح و حماس است.

وی گفت: پرونده آشتی به دست قاهره است و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می تواند توافق های پیشین برای آشتی میان فتح و حماس را اجرایی کند، چراکه وی کلید راه حل را در اختیار دارد. خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خواهان تحقق آشتی فلسطینی است اما دیگر هیچ دیدار دوجانبه میان فتح و حماس ثمربخش نخواهد بود.

رضوان در مورد انتخابات داخلی جنبش حماس نیز که به دور از حضور رسانه برگزار می شود، گفت: حماس یک جنبش مشورتی و دموکرات است و انتخابات داخلی حماس نیز در رسانه ها مورد بررسی قرار نمی گیرد. در حال حاضر کاندیدایی برای ریاست حماس وجود ندارد و در انتخابات داخلی حماس به مداخله های خارجی یا منطقه ای تن داده نخواهد شد.

او تصریح کرد: مراکز قدرت یا نزاع در داخل جنبش حماس وجود ندارد. حماس از لحاظ ساختاری یا اداری مرتبط با گروه اخوان المسلمین نیست. حماس تمایل دارد رابطه خود را با تمامی کشورهای عربی به ویژه مصر و اردن حفظ کند.

این رهبر جنبش حماس در ادامه اظهاراتش عنوان داشت: سفر رهبران حماس به سفارت عربستان در دوحه قطر نیز برای تحکیم روابط با ریاض صورت گرفت. رابطه حماس با تهران نیز قطع نشده است و حماس تمایل دارد که این رابطه ادامه داشته باشد. حماس نیازمند ادامه حمایت ایران از مقاومت فلسطین است.

وی اظهار کرد: مصر از حماس نخواسته است تا با داعش در سیناء بجنگد.

اسماعیل رضوان تصریح کرد: حماس خواهان میانه روی و دوری از تندروی و رادیکالیسم دینی است.

کلید واژه ها: حماس جنبش حماس


نظر شما :