ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از توطئه جدید ترکیه علیه عراق و سوریه تا پیش‌بینی نفت 60 دلاری کویت

۰۶ آبان ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۴۱۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
توطئه جدید ترکیه علیه عراق و سوریه، پیش‌بینی نفت 60 دلاری کویت در سال 2017، مخالفت اوباما با ارسال سلاح‌های پیشرفته برای مخالفان سوری و هشدار جان کری به ارسال سلاح‌های استینگر به سوریه از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از توطئه جدید ترکیه علیه عراق و سوریه تا پیش‌بینی نفت 60 دلاری کویت

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

مخالفت اوباما با ارسال سلاح های ضدجنگنده به سوریه

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در نشست شورای عالی امنیت ملی این کشور در ابتدای هفته جاری با ارسال سلاح های ضدجنگنده دوش پرتاب و دیگر سلاح های پیشرفته به مخالفان سوری مخالفت کرده است.

بنا به این گزارش وی گفته است که بیم آن می رود با ارسال این سلاح ها روسیه سلاح های سنگین تری استفاده کند و این به سود هیچ کس نیست در عین حال که باعث سرنگونی بشار اسد نیز نمی شود.

 

واگذاری پرونده سوریه به جانشین اوباما

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام های امریکایی گزارش داد که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا تلاش دارد پرونده سوریه را بدون هر گونه تصمیم گیری جدید رها کند و آن را برای جانشین خود به ارث بگذارد.

به نوشته این روزنامه مقامات حاضر در نشست شورای عالی امنیت ملی امریکا که در اوایل هفته در دفتر باراک اوباما انجام شد، می گویند که از اظهارات اوباما این گونه برداشت کرده اند که وی تمایل دارد پرونده سوریه را بدون هر گونه تصمیم گیری جدید رها کند و هر گونه اقدامی درباره آن را به جانشینش واگذار کند.

 

هشدار جان کری به ارسال سلاح های دوش پرتاب به سوریه

روزنامه امریکایی واشنگتن پست گزارش داد که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا هشدار داده است که در صورت دستیابی مخالفان به سلاح های پیشرفته از جمله سلاح های ضدهواپیمای دوش پرتاب موسوم به استینگر، این احتمال وجود دارد که این سلاح ها به دست ارتش روسیه برسد. در این صورت روسیه خواهد فهمید که این سلاح ها امریکایی هستند که به دست مخالفان رسیده است.

وی در ادامه هشدار می دهد که این کار می تواند باعث رویارویی مستقیم امریکا با روسیه شود.

 

اعزام نیروی کمکی داعش ازسوریه به موصل

یک منبع خبری از اعزام صدها تن از جنگ طلبان داعش از سوریه به موصل برای مقاومت در برابر عملیات آزادسازی این شهر خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه یک منبع نزدیک به وزیر دفاع فرانسه دوشنبه گفت : صدها تن از نیروهای تروریست در روزهای اخیر برای کمک به داعشی های موصل از سوریه به موصل آمده اند.

این بدان معناست که داعش در عراق تلاش می کند با بسیج تمام امکانات و توانش بیشترین مقاومت وشدیدترین مواجهه خود را با نیروهای عراقی داشته باشد.

به گفته این منبع، هنوز اطلاع دقیقی از نوع واکنش این گروه نداریم ولی سناریوهای متفاوتی از جمله فرار جمعی و توزیع نیرو در چند جبهه مختلف و ادامه جنگ تا آخرین نفرات با هدف وارد کردن بیشترین خسارت ها به نیروهای عراقی و پیشمرگه ها مطرح هست.  

 

توطئه جدید ترکیه علیه عراق و سوریه

روزنامه العراق الیوم گزارش داد که بعد از شکست مذاکرات روسیه و امریکا بر سر سوریه، طرحی از سوی ترکیه و عربستان و قطر تدارک دیده شده که به موجب آن ترکیه به اسم پیشبرد عملیات سپر فرات حلب را تصرف کند و هم زمان به اسم سپر دجله اقدام به اشغال موصل کند. این روزنامه نوشته است که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و اثیل النجیفی، استاندار سابق موصل که در زمان او موصل تسلیم شد، نیز در جریان این عملیات هستند و قرار است ترکیه بعد از تصرف موصل این شهر را به بارزانی و نجیفی بدهد.

بر اساس این طرح قرار است مسعود بارزانی در ایجاد منطقه امن در شمال عراق همانند سوریه مشارکت کند.

 

نیروهای داعشی ریش های خود را می ترشند و فرار می کنند

نیروهای داعش رفته رفته محل سکونت خود را از شرق موصل به جانب غرب تغییر داده اند تا به مرزهای سوریه نزدیک باشند.

به گزارش وبسایت خبری المسله، آنها همچنین اقدام به اصلاح ریش های خود کرده اند و تلاش دارند در مناطق بیابانی اطراف موصل خود را مخفی کنند. این در حالی است که نیروهای داوطلب مردمی که به تازگی وارد نوار غربی شده اند، توانسته اند آنها را ردیابی کنند و بسیاری از آنها را یا از پا درآورند یا دستگیر کنند.

 

پیش بینی کویت برای نفت 60 دلاری در سال 2017

سایت خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین گزارش داد که دولت کویت برای سال آینده میلادی قیمت نفت خود را نهایتا 60 دلار تعیین کرده است.

این وبسایت به نقل از مقامات کویتی گزارش داد که دست اندرکاران بازار نفت در کویت بر این باورند قیمت نفت در سال 2017 در خوش بینانه ترین حالت به 60 دلار خواهد رسید و احتمال نمی رود نرخ نفت از این بیشتر شود.

سازمان برنامه و بودجه کویت اعلام کرده است که احتمالا بودجه سال آینده بر اساس نفت 60 دلار در هر بشکه بسته شود.

 

بوتفلیقه باز هم می خواهد رئیس جمهور شود

یکی از چهره های نزدیک به عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر گفت که وی تصمیم دارد در دور بعد نیز خود را نامزد ریاست جمهوری الجزایر کند.

این در حالی است که بوتفلیقه به شدت بیمار است و بیشتر وقت خود را در فرانسه برای درمان می گذراند.

به گزارش الجزیره، اوایل هفته عمار سعدانی، جبهه آزادی بخش ملی الجزایر که از نزدیکان بوتفلیقه بود از سمت خود استعفا داد. استعفای او موجی از شگفتی در فضای سیاسی الجزایر به وجود آورده است.

گفته می شود سعدانی با بوتفلیقه اختلاف پیدا کرده و برای همین از سمت استعفا داده است. به گفته الجزایر گفته می شود اختلاف او با رئیس جمهوری الجزایر بر سر ادامه دوره ریاست جمهوری اوست.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کویت بوتفلیقه باراک اوباما سوریه عراق ترکیه


نظر شما :